Ryttar- och häststorlek

Sen tittar jag på turridning på islandshästar, då verkar 90 kg vara en vanlig maxvikt. Och det är på (oftast) c-ponnyer? O_o
Nu ska ju de vara viktbärande och det är väl säkert de mest välbyggda och välmusklade hästarna som går med de största ryttarna. Men det är ändå 1-2 timmar i skritt och tölt.
Då känns 10 kg till på min 30 cm högre och typ 200 kg tyngre häst fånigt att noja över :crazy:
 
Sen tittar jag på turridning på islandshästar, då verkar 90 kg vara en vanlig maxvikt. Och det är på (oftast) c-ponnyer? O_o
Nu ska ju de vara viktbärande och det är väl säkert de mest välbyggda och välmusklade hästarna som går med de största ryttarna. Men det är ändå 1-2 timmar i skritt och tölt.
Då känns 10 kg till på min 30 cm högre och typ 200 kg tyngre häst fånigt att noja över :crazy:
Säg som det är, du är välkommen att provrida men kanske är för stor. Ordna en Provridning och fråga hästen. Du känner din häst bäst och märker säkert om den tycker att det är tungt :)
 
Svårt att säga. Jag vet många långa män som inte ser ett dugg tjocka ut som väger runt 90-95 kg och hopptävlar vanliga halvblod på 168cm och uppåt i både lätta klasser och högre. Vet ingen som ifrågasatt deras vikt överhuvudtaget men har även en kompis som är kortare och väger ca 80 kg dvs 10-15 kg mindre och hon får hela tiden höra att hon minsann är för tjock för att hoppa högt med sina hästar.

Jag anser att ser ekipaget lagom ut, personen har bra balans, kroppskontroll och kan rida hästen i form samt hästen från början är musklad/tränad rätt så skadar inte 1-2 gr veckan den motionen du beskrev.

Jag skulle gissa att Peder väger 90 och sitter på en liten sporthäst som torde vara runt 162 typ så väger kanske 550 kg? (Orkar inte googla). Och rider med stor belastning pga hinderhöjderna och nivån.

Bara som passus/inflik...

Max 20% av hästens vikt tycker jag är en vettig måttstock för gemene mans hästar
Sen som många klokt svarat kan man inte enbart gå på det utan måste se till hästens byggnad, ryttarens proportioner i förhållande till hästens , ryttarens balans osv osv.
Det är ju tex oavsett vikt på ryttaren, generellt lättare för hästen (och ryttaren) att vara i balans om ryttarens underkropp är längre än dess överkropp . Enbart enligt fysikens lagar. Precis som att en häst med lite stadigare byggnad och tyngdpunkten lågt generellt blir mer benägen att vara viktbärande.
 
Senast ändrad:
Jag skulle gissa att Peder väger 90 och sitter på en liten sporthäst som torde vara runt 162 typ så väger kanske 550 kg? (Orkar inte googla). Och rider med stor belastning pga hinderhöjderna och nivån.

Bara som passus/inflik...

Max 20% av hästens vikt tycker jag är en vettig måttstock för gemene mans hästar
Sen som många klokt svarat kan man inte enbart gå på det utan måste se till hästens byggnad, ryttarens proportioner i förhållande till hästens , ryttarens balans osv osv.
Det är ju tex oavsett vikt på ryttaren, generellt lättare för hästen (och ryttaren) att vara i balans om ryttarens underkropp är längre än dess överkropp . Enbart enligt fysikens lagar. Precis som att en häst med lite stadigare byggnad och tyngdpunkten lågt generellt blir mer benägen att vara viktbärande.

Jag skulle mer gissa på att Peder väger närmare 80 än 90, men det är som bekant skitsvårt att se vikter.
Hursomhelst tycker jag inte riktigt man kan jämföra ett hobbyekipage med elitekipage, vi får nog anta att Peder är mycket duktigare än den aktuella ryttaren här och att Allan är betydligt mycket mer vältränad än min häst :)

Men, om du var i mitt läge, skulle du alltså då låta personen komma och provrida?
 
Jag tvivlar på att 100kg är för mycket för ett helt vanligt halvblod som väger 550-600kg, som är i normal kondition och inte har några ryggproblem.

Däremot hade jag ALDRIG i min låda sagt att någon fått komma och provrida och sen bett hen sitta av med motivationen att hen är för tjock. Det spelar ingen roll hur "snyggt" en skulle lägga fram det s är det ändå "du är för tjock" som sägs. Det är faktiskt inte ok. Hade jag varit tveksam hade jag nog frågat om den intresserade medryttaren har nån film där hen rider. Är enkelt att säga att en som hästägare vill ha en uppfattning om vilken nivå hen är på. Det är som två vitt skilda saker att säga nej till ryttarens storlek än ryttarens skicklighet.
 
Jag tvivlar på att 100kg är för mycket för ett helt vanligt halvblod som väger 550-600kg, som är i normal kondition och inte har några ryggproblem.

Däremot hade jag ALDRIG i min låda sagt att någon fått komma och provrida och sen bett hen sitta av med motivationen att hen är för tjock. Det spelar ingen roll hur "snyggt" en skulle lägga fram det s är det ändå "du är för tjock" som sägs. Det är faktiskt inte ok. Hade jag varit tveksam hade jag nog frågat om den intresserade medryttaren har nån film där hen rider. Är enkelt att säga att en som hästägare vill ha en uppfattning om vilken nivå hen är på. Det är som två vitt skilda saker att säga nej till ryttarens storlek än ryttarens skicklighet.

Jag förstår absolut hur du menar! Dock är det svårt för mig att veta vad min häst är okej med för storlek på ryttare eftersom det bara är jag som rider den. Så även om jag kan se på en film om ryttaren rider okej, så säger ju det tyvärr inte så mycket om ifall min häst skulle reagera på vikten.

Hade du då inte låtit någon provrida alls om hen var i "gränszonen", eller hur hade du gjort? Låtit henom provrida ett pass även om du ser att hästen inte är helt okej med det, och efteråt säga att du inte tyckte de klickade eller liknande? Jag tycker det är så svårt att veta hur jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att min häst KANSKE tycker 100 kg är okej (det vet jag ju tyvärr inte i nuläget) så vill jag ju gärna ge henom en chans att provrida. Men jag kan ju inte garantera att min häst är okej med den vikten.

Angående att säga att hen är för tjock, om det nu skulle vara så att hästen reagerar på vikten, så är jag lite kluven där faktiskt. Personen vet såklart att hen är tung, och att inte alla hästar funkar då. Men det är ju isåfall just för min häst som personen eventuellt vore för tung, inte att personen som sådan är för tjock eller för tung för att rida alls. Jag förstår att det kan vara ett känsligt område, men jag vet inte riktigt hur man ska hantera det snyggt?

Det enda är väl då att säga nej till provridning eftersom personen eventuellt kan vara för tung, men det vet jag ju inte. Skulle ju lika väl kunna vara så att hästen inte tycker det är nån big deal alls!
Helt omöjligt att veta, bara svaren i den här tråden går ju isär väldigt :crazy:
 
@Problematisk Jag tänker att om du får se film på när hen rider innan så får du en uppfattning om hen rider tillräckligt bra. Om hen sen vid provridning visar sig att inte rida så bra som du trodde går det att avbryta för den delen. Även om du sett hen till häst får du uppfattning om ryttarens storlek och kan göra en bedömning om lämpligheten.
 
Ja självklart är vissa hästar mer viktbärande än andra pga exteriören, det har jag full koll på :) Men tänk "normalbyggd" häst.

Hur mycket ungefär väger en lädersadel? Jag har verkligen ingen koll inser jag nu :o Typ 10 kg?
Nu gissar jag bara, har som sagt egentligen ingen aning om vad en sadel väger, men om vi säger 10 kg så behöver alltså en 100 kg ryttare en häst på minst 550 kg?

Jag tycker det låter himla mycket på en inte SÅ stor häst, men det kanske är rimligt?
Vet inte vad en sadel väger :o, jag lägger på 15 kilo på min vikt och det får vara sadel och kläddes vikt, känns som jag är på rätt sida då.

Min syster som jag gissar på vägde runt 90kg när hon red min ena häst regelbundet.
Hästen hon red är 160 cm och normalbyggd (inte sport modell med långa ben och inte den gamla typen av halvblod utan ligger där i mellan).
Hästen hade inga ömma muskler eller rygg av att hon red ca 2 dagar vecka under under en 2 års period och än skadefri 9 år efter hon slutade rida han bortsett från en sträckning (jag red omkull) och några hovbölder
 
Jag förstår absolut hur du menar! Dock är det svårt för mig att veta vad min häst är okej med för storlek på ryttare eftersom det bara är jag som rider den. Så även om jag kan se på en film om ryttaren rider okej, så säger ju det tyvärr inte så mycket om ifall min häst skulle reagera på vikten.

Hade du då inte låtit någon provrida alls om hen var i "gränszonen", eller hur hade du gjort? Låtit henom provrida ett pass även om du ser att hästen inte är helt okej med det, och efteråt säga att du inte tyckte de klickade eller liknande? Jag tycker det är så svårt att veta hur jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att min häst KANSKE tycker 100 kg är okej (det vet jag ju tyvärr inte i nuläget) så vill jag ju gärna ge henom en chans att provrida. Men jag kan ju inte garantera att min häst är okej med den vikten.

Angående att säga att hen är för tjock, om det nu skulle vara så att hästen reagerar på vikten, så är jag lite kluven där faktiskt. Personen vet såklart att hen är tung, och att inte alla hästar funkar då. Men det är ju isåfall just för min häst som personen eventuellt vore för tung, inte att personen som sådan är för tjock eller för tung för att rida alls. Jag förstår att det kan vara ett känsligt område, men jag vet inte riktigt hur man ska hantera det snyggt?

Det enda är väl då att säga nej till provridning eftersom personen eventuellt kan vara för tung, men det vet jag ju inte. Skulle ju lika väl kunna vara så att hästen inte tycker det är nån big deal alls!
Helt omöjligt att veta, bara svaren i den här tråden går ju isär väldigt :crazy:
Jag hade inte låtit en person provrida utan hellre sagt att personen är för stor för hästen. 20% är ju ganska mycket. Min gamla ridskola sa 17% för att ha marginal för kläder och utrustning. Även om din häst accepterar ryttaren vet du ju inte om det blir slitigt eller rent av skadligt på sikt.

Jag tror det hade varit enklare om du också vägt ungefär som medryttaren för då hade ju hästen varit van att bära på den vikten.
 
Jag tror det hade varit enklare om du också vägt ungefär som medryttaren för då hade ju hästen varit van att bära på den vikten.

Ja, verkligen! Då hade jag ju också haft en bättre uppfattning om hur mycket vikt det ÄR liksom.

Åh, jag vet verkligen inte hur jag ska göra :nailbiting: Jag vill låta personen provrida eftersom hen verkar vettig av det jag vet hittills, men jag vill ju inte heller riskera min häst på något sätt. Och inte såra den potentiella medryttaren.
 
Ja, verkligen! Då hade jag ju också haft en bättre uppfattning om hur mycket vikt det ÄR liksom.

Åh, jag vet verkligen inte hur jag ska göra :nailbiting: Jag vill låta personen provrida eftersom hen verkar vettig av det jag vet hittills, men jag vill ju inte heller riskera min häst på något sätt. Och inte såra den potentiella medryttaren.
Knepigt läge! Jag lät en kompis som väger ca 90 rida min dam en gång, men hon hoppade jämfota med bakfötterna när han försökte trava, så det var ju rätt tydligt:D Men hon har en liten artros i ryggen, väger själv närmare 650 skulle jag tro men tycker att ryttaren kan hålla sig runt 60.

En tjej jag känner som skötte intaget på ett ridgymnasium sa en gång att ridning inte är för alla. Det lät hårt, men hon har ju faktiskt rätt. Hästens välbefinnande måste alltid gå före våra önskemål.

En variant på ditt problem kanske vore att du låter personen testa, men förklarar att du vill att hon tar det lugnt i början och skrittar ut första månaden eller så? Det vore ju ett sätt att låta hästen vänja sig vid den ökade belastningen. Om hon rider hästen väl, dvs.
 
Jag skulle mer gissa på att Peder väger närmare 80 än 90, men det är som bekant skitsvårt att se vikter.
Hursomhelst tycker jag inte riktigt man kan jämföra ett hobbyekipage med elitekipage, vi får nog anta att Peder är mycket duktigare än den aktuella ryttaren här och att Allan är betydligt mycket mer vältränad än min häst :)

Men, om du var i mitt läge, skulle du alltså då låta personen komma och provrida?

Ja som sagt så väger jag inte Peder eller någon annan utifrån det jag skrev på våg . Utifrån det reflektionen i sammanhanget .

Utifrån din fråga och det många kommenterat i sammanhanget, så max 20% av hästens vikt och det övriga i sammanhanget som i kombo med det har redovisats hade jag gjort det .
 
Senast ändrad:
Sen tittar jag på turridning på islandshästar, då verkar 90 kg vara en vanlig maxvikt. Och det är på (oftast) c-ponnyer? O_o
Nu ska ju de vara viktbärande och det är väl säkert de mest välbyggda och välmusklade hästarna som går med de största ryttarna. Men det är ändå 1-2 timmar i skritt och tölt.
Då känns 10 kg till på min 30 cm högre och typ 200 kg tyngre häst fånigt att noja över :crazy:
Det där med islandshästar är det sjukaste jag vet. :mad:
 
Det där med islandshästar är det sjukaste jag vet. :mad:

Fast de verksamheter jag har iallafall lite koll på verkar ha samma hästar som går i verksamheten i ganska många år, ofta upp till ganska hög ålder, utan större skador eller så. Då borde de ju ändå klara av vikten :confused:
De flesta ryttarna väger säkert en bra bit under 90 kg såklart, men ändå.
 
Fast de verksamheter jag har iallafall lite koll på verkar ha samma hästar som går i verksamheten i ganska många år, ofta upp till ganska hög ålder, utan större skador eller så. Då borde de ju ändå klara av vikten :confused:
De flesta ryttarna väger säkert en bra bit under 90 kg såklart, men ändå.

Islandshästar är ju inte sällan extremt smärttåliga och visar även inte alltid så tydligt om ngt gör ont.

De är inte mer viktbärande än andra ponnyer i samma strl och modell.
Idag finns ju väldigt nätta, spensliga Islänningar. De bör inte ridas av tyngre personer än man skulle satt på en lika liten och nätt annan ponny.

Deras rörelsemönster gör ju att en hel del missar om de är smärtpåverkade/lite halta etc.
Vet fler veterinärer som tycker islänningar är en mardröm.
 
Islandshästar är ju inte sällan extremt smärttåliga och visar även inte alltid så tydligt om ngt gör ont.

De är inte mer viktbärande än andra ponnyer i samma strl och modell.
Idag finns ju väldigt nätta, spensliga Islänningar. De bör inte ridas av tyngre personer än man skulle satt på en lika liten och nätt annan ponny.

Deras rörelsemönster gör ju att en hel del missar om de är smärtpåverkade/lite halta etc.
Vet fler veterinärer som tycker islänningar är en mardröm.

Nej, det är väl lite så jag tänker också egentligen, samtidigt ser jag ju hur det ser ut på verksamheterna häromkring. Men i vissa fall ser det verkligen inte okej ut nånstans.

Men för att inte glida iväg helt på sidospår nu :) 100 kg ryttare på 550-600 kg häst, okej att prova iallafall? Verkar som flest lutar åt det så jag tror jag gör så :)
 
Jag försöker bestämma mig här men det går sådär. Kollat runt på ett gäng ridskolor som har viktgräns. Där verkar 90 kg vanligast för stor häst. De som har specifika viktgränser på alla hästarna är det de rejäla 170+hästarna som har gräns på 90, övriga lägre. Några har ett fåtal hästar som tar 100 kg.
Vissa har olika för dressyr och hoppning, t.ex. 90 för dressyr men "bara" 85 för hoppning.
Och ytterligare ett par hade gräns på 80 kg inklusive utrustning på stora hästar av halvblodstyp (:confused:)

Hursomhelst blev jag inte mycket klokare av det. De gränserna är ju satta för ridskoleryttare, dvs hästarna kan gå med tunga nybörjare flera pass i veckan osv. En medryttare rider ju (förhoppningsvis ;)) mycket bättre och mer balanserat än en nybörjare på ridskola, och i mitt fall ska hen inte hoppa heller.
Så då TROR jag att jag känner mig okej med att fråga om hen vill komma och provrida :)
 
Jag försöker bestämma mig här men det går sådär. Kollat runt på ett gäng ridskolor som har viktgräns. Där verkar 90 kg vanligast för stor häst. De som har specifika viktgränser på alla hästarna är det de rejäla 170+hästarna som har gräns på 90, övriga lägre. Några har ett fåtal hästar som tar 100 kg.
Vissa har olika för dressyr och hoppning, t.ex. 90 för dressyr men "bara" 85 för hoppning.
Och ytterligare ett par hade gräns på 80 kg inklusive utrustning på stora hästar av halvblodstyp (:confused:)

Hursomhelst blev jag inte mycket klokare av det. De gränserna är ju satta för ridskoleryttare, dvs hästarna kan gå med tunga nybörjare flera pass i veckan osv. En medryttare rider ju (förhoppningsvis ;)) mycket bättre och mer balanserat än en nybörjare på ridskola, och i mitt fall ska hen inte hoppa heller.
Så då TROR jag att jag känner mig okej med att fråga om hen vill komma och provrida :)
Angående ridskola så tror jag att det är mer "slitage" på hästarna. De rids antagligen fler timmar och av fler olika ryttare på olika nivåer än den normala hobbyhästen. Dessutom om man ska vara krass så behöver ju ridskolan ha hästar som håller att gå dessa timmar under många år- ridskolan behöver hållbara hästar som inte kostar mkt och då förstår jag att man behöver ha viktgränser.

Sen när jag kollade runt på ridskolor så hittade jag faktiskt ett par ställen som hade 100- 110 som viktgräns. Det var dock inte de vanliga kommunala ridskolorna utan det var mindre ställen. Dessa kunde då vara mer flexibla och kunde tex ta in någon tyngre ryttare i varje grupp då de hade enstaka hästar tex en Shire, en rejäl nordsvensk etc som klarade runt 100 kg. Sen berodde det också på vad man ville rida dvs ville du gå i grupper med mestadels uteritt var det mer okej än tex hoppning.
 
De första åren jag red Tant så delade jag henne med hennes ägare. En gubbe i 70 års åldern på 90+kg.

Tant vägde iofs närmare 650kg, hade en bred-platt rygg (vilket skall vara bättre än en takformad för viktens skull) men också en väldigt låååååååång rygg. Hon hade också en ganska rejäl konstruktion i övrigt.

Ägaren red 1-2 timmar 3-4ggr/v, i alla gångarter. Mest ut men även i paddock. Han satt även gärna lite snett pga tidigare skada, men ingen negativ påverkan på hästen alls. Vid filmning syntes ingen skillnad i rörelsemönster om han red eller om jag, 40kg lättare, red.

Detta är ju högst anekdotiskt, men känns det verkligen bra med personen du pratat med, ordna provridning med förbehållet att "vi får låta hästen vara med att bestämma". Samt att öka belastningen i lagom takt om det blir bra.
 
Hade vi inte en vikt och längd-tråd förr? Jag kan inte hitta den nu, men om det bara är jag som är blind så får mod hemskt gärna baka in min tråd i den :o

Hursomhelst, snabb och enkel fråga. Om en ryttare på ca 100 kg vill rida regelbundet (dressyr, uteritt, lugnare ridning men alla gångarter ca 2 dagar i veckan), vad för typ av häst bör hen se sig om efter då? Är det stora kallblod som gäller eller finns det även ridhästar som kan funka?
Vad ska man titta efter på hästen för att kunna avgöra om den kan ridas av en ryttare i den storleken?

Jag hade inte låtit någon på 100 kg bli medryttare på min häst i 550-kilosklassen, om det inte rör sig om en fantastisk ryttare. Jag tror att hästen antagligen orkar, men jag hade inte velat ha det extra slitaget som en tyngre ryttare oundvikligen medför. Det är ju jag som står där med veterinärkostnader och en skadad häst om det visar sig att hästen inte klarar en 100-kilos ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp