Ryttare avstängd från klass

Detta tycker jag känns tveksamt. Inte själva åtgärden som sådan, den är ju svår att ha någon åsikt om när man inte vet vad som föranlett den. Men att tävlingsledningen går såpass hårt fram med en sanktionsåtgärd utan att förklara sig och motivera beslutet öppet och transparent.
 
Jag håller med. Hela historien blir fel anser jag.

Avstängningen så avstängs ryttaren för vad en medhjälpare gjort och ryttaren inte varit inblandad känns det knepigt.

Har ryttaren varit inblandad blir det ännu knepigare att samma ryttare fick starta sin ponny av annan kategori på samma SM.

Dessutom om vad ryktena och folk på plats säger stämmer så blir det fel av svrf att bara vara tyst. Då borde det tas och markeras avstånd tydligt.

Som det är nu blir det bara knas - även om det givetvis är en extra svår fråga att hantera när barn berörs.
 
Man vill antagligen inte säga något för att inte barnet ska hamna i kläm. Blir ju tokigt när pappa är "kändis" (om det är den jag tror) och är antagligen den som betett sig illa i det här fallet.
Däremot var en klubbkompis på plats rätt upprörd över hur ponnyn hade behandlats och tyckte att avstängningen var befogad.
 
Fast barnet hamnar ju i kläm hur man än gör. Hur man än vrider på det har barnet "blivit av med en medalj" mitt framför näsan så att säga. Pga någon annans agerande.

Då är det bättre att gå ut med saklig, korrekt info. Hur mycket kändis pappa än är och oavsett vem kring hästen som är "skyldig" till det inträffade.
 
Jag tycker absolut att man ska vara tydlig oavsett vem det är som har felat. Tyvärr så funkar ridsportsverige ofta så här. Allt kommer väl fram när disciplinnämndens rapport kommer.
Om ryktena har rätt så satt ju barnet på ponnyn under händelsen, sen kan man ju diskutera hur mycket ett barn i den här åldern förstår av det som görs. Jag tänker också att om man gör så här på tävling där vem som helst kan se, vad försiggår då hemma där ingen kan se??? eller trodde de att de var immuna?
 
Jag tycker att man säga vad man baserat beslutet på. Att pappan är "kändis" har väl väldigt lite med det här att göra, det är ju "fel" sport.

Rykten kan bli värre än sanningen för de inblandade.
 
Ja och det borde ju vara samma team kring alla ponnyer. Så det blir fel hur man än vänder det. Stängt av helt (vilket väl är det normala enl TR) resten av meetinget hade ju blivit ett enormt straff för ryttaren.

Samtidigt så om en ponny behandlas såpass oacceptabelt - så blir det fel att en annan av ryttarens ponnyer - med samma team runt sig - får starta SM-finalen för "sin" kategori.

Däremot - hatten av att det fanns tillräckligt mycket kurage ATT faktiskt markera tydligt där och då. Trots omständigheter och ryttare..
 
Jag tycker att man säga vad man baserat beslutet på. Att pappan är "kändis" har väl väldigt lite med det här att göra, det är ju "fel" sport.

Rykten kan bli värre än sanningen för de inblandade.

Pappans kändisstatus spelar kandkr in såtillvida att det skulle kunna nå kvällsblaskorna och blåsas upp? Och sätta barnet mitt i en mediestorm.

Men det funkar ju inte mörka för att undvika det heller - det om något ger fel signaler.

Sakliga, klara och officiella besked direkt hade varit bäst för alla.
 
Frågan är om han är känd nog för kvällsblaskor, rider ju sällan i de stora sammanhangen. Dock var han den ryttare med överlägset flest starter i Sverige förra året. (om jag gissat rätt).
@Alexandra_W
 
För mig är det ofattbart att man överhuvudtaget gör så här. Ett barn, ingen tvekan om att det är ett barn med tanke på b-ponny, ska inte ta ansvar för de vuxnas. Aldrig någonsin! Läste hänvisningen till barnkonventionen i en kommentar. Blir mörkrädd när jag läser artikeln. Aldrig någonsin att ett barn ska behöva ta straffet. Nu finns det ju något som inte kommit fram men med orden som står att det inte är barnet utan den vuxne som ska ha gjort något gör det ännu mer obegripligt. Att den vuxne straffas för det ett barn gör är ok, men aldrig tvärtom! Och vi kan aldrig acceptera att TR tolkas så! Lika lite som att yngre barn ska hängas ut på nätet om det gjort fel. Lite barnpsykologi även inom vår värld, tack!
 
Tycker det är bra att det inte blåser upp med vem det är för barnet då det som hänt är avskyvärt.

Sedan är avstängningen helt rätt och allt annat skulle framstå som ett stort steg tillbaka i tävlandet i hoppning.
 
Tycker det är bra att det inte blåser upp med vem det är för barnet då det som hänt är avskyvärt.

Sedan är avstängningen helt rätt och allt annat skulle framstå som ett stort steg tillbaka i tävlandet i hoppning.
Tror ändå att folk mest är intresserade av vad som hänt, mer än vem det är. Är som sagt var väldigt enkelt att kolla i resultatlistan vem som är avstängd.
 
Sedan är avstängningen helt rätt och allt annat skulle framstå som ett stort steg tillbaka i tävlandet i hoppning.

Det är just det som gör att SvRF borde gå ut och dels informera sakligt, dels ta avstånd.
Nu får ju barnet "ta hela smällen" oavsett om det var så det var tänkt.
 
Tycker det är bra att det inte blåser upp med vem det är för barnet då det som hänt är avskyvärt.

Sedan är avstängningen helt rätt och allt annat skulle framstå som ett stort steg tillbaka i tävlandet i hoppning.

Kan du inte berätta vad som hänt då? Om det som hänt är så att ett så litet barn ska ta hela smällen? Jag kan för mitt liv aldrig acceptera det, oavsett vad barnet gjort! Ett barn är ett barn. Ett barn ska inte bestraffas på ett sådant sätt. :devil::banghead:
 
För mig är det ofattbart att man överhuvudtaget gör så här. Ett barn, ingen tvekan om att det är ett barn med tanke på b-ponny, ska inte ta ansvar för de vuxnas. Aldrig någonsin! Läste hänvisningen till barnkonventionen i en kommentar. Blir mörkrädd när jag läser artikeln. Aldrig någonsin att ett barn ska behöva ta straffet. Nu finns det ju något som inte kommit fram men med orden som står att det inte är barnet utan den vuxne som ska ha gjort något gör det ännu mer obegripligt. Att den vuxne straffas för det ett barn gör är ok, men aldrig tvärtom! Och vi kan aldrig acceptera att TR tolkas så! Lika lite som att yngre barn ska hängas ut på nätet om det gjort fel. Lite barnpsykologi även inom vår värld, tack!

Fast det går samtidigt inte att låta en ponny få starta i det läget som var heller. Så snarare att SvRF borde gå ut, ta avstånd från det inträffade och vara TYDLIGA med att vuxna runt ponnyekipage MÅSTE hålla sig till Tr, code of conduct osv - för annars betalar barnen priset även om de inte var direkt inblandade.

Vi kan dock inte ha ponnyer som startar "bara" för det inte är just barnet som aktivt gjort si eller så.
 
Kan du inte berätta vad som hänt då? Om det som hänt är så att ett så litet barn ska ta hela smällen? Jag kan för mitt liv aldrig acceptera det, oavsett vad barnet gjort! Ett barn är ett barn. Ett barn ska inte bestraffas på ett sådant sätt. :devil::banghead:

Barnet borde inte fått ta smällen - där borde SvRF Lagt hela ansvaret för avstängningen på annan än barnet.

Men det är helt uteslutet att ponnyn skulle få starta. Och då drabbas barnet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 540
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • GVFÖ 2024
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp