Ryttare utan hjälm i trafik

Sockerbit

Trådstartare
Passerade i veckan en ryttare utan hjälm ute på vägen när jag körde (70 väg). Vi började fundera över vad som skulle hända och vem som skulle anses skyldig om en ryttare utan hjälm skulle trilla av och slå sig illa, eller till och med avlida i trafiken. Det kan ju faktiskt hända olyckor även om man passerar sakta och försiktigt.

Någon som har koll?
 
Det finns tyvärr ingen lag som säger att man måste ha hjälm när man rider. Så det borde handla om försäkringsvillkor.
 
Det finns tyvärr ingen lag som säger att man måste ha hjälm när man rider. Så det borde handla om försäkringsvillkor.

Men man skulle i praktiken alltså kunna bli vållande till annans död om någon faller så olyckligt, men där en hjälm troligtvis skulle räddat? Det är ju egentligen rent absurt.
 
Men man skulle i praktiken alltså kunna bli vållande till annans död om någon faller så olyckligt, men där en hjälm troligtvis skulle räddat? Det är ju egentligen rent absurt.
Vet inte. Det finns väl inget sådant fall vad jag vet. Men i teorin, ja.

Jag skrev själv en tråd för nåt år sen när jag mötte min nya grannes elev under en ridtur. På en hingst. Utan hjälm. Den ville inte vad hon ville... Nu klarade hon sig tack vare att jag var smart och lyckades hjälpa henne, men om hon hade trillat av kunde det gått riktigt illa. Kul att bevittna.
 
Vet inte. Det finns väl inget sådant fall vad jag vet. Men i teorin, ja.

Jag skrev själv en tråd för nåt år sen när jag mötte min nya grannes elev under en ridtur. På en hingst. Utan hjälm. Den ville inte vad hon ville... Nu klarade hon sig tack vare att jag var smart och lyckades hjälpa henne, men om hon hade trillat av kunde det gått riktigt illa. Kul att bevittna.

Jösses, tänker folk?
 
Jag har tyvärr inget svar på din fråga men kom att tänka på när jag jobbade i Danmark för ett par år sen och mötte en ryttare på 70 väg, utan hjälm, med cigg i munnen och ett långt rep i ena handen som innehöll en hund i andra änden.. jag bara O_o :eek: :nailbiting:
HUR tänkte man där liksom?
 
Det finns tyvärr ingen lag som säger att man måste ha hjälm när man rider. Så det borde handla om försäkringsvillkor.

Inte ens det, det står inte i försäkringen att man måste ha hjälm vid ridning, det finns ju många ridgrenar som inte använder hjälm under tävling te x.
 
Inte ens det, det står inte i försäkringen att man måste ha hjälm vid ridning, det finns ju många ridgrenar som inte använder hjälm under tävling te x.

Borde finnas, precis som det finns lag på bilbälte, hjälm vid cykling (under 15 år), vid körning av mc osv. Åtminstone borde det finnas lag på hjälm vid ridning på trafikerade vägar. Sen om man flänger i skogen utan hjälm, eller rider hemma/på tävling utan det får folk göra som de vill.
 
Inte ens det, det står inte i försäkringen att man måste ha hjälm vid ridning, det finns ju många ridgrenar som inte använder hjälm under tävling te x.
Nej, jag misstänkte det. Men jag kan inte alla villkor, min egen försäkring kräver inte det iallafall.
 
Lyckligtvis finns inget lagtvång om hjälm vid ridning. Jag säger lyckligvis, eftersom jag är vän av tanken att en vuxen människa i stor utsträckning skall få avgöra sitt eget risktagande.
Därmed inte sagt att jag tycker hjälm är en dålig idé vid ridning, jag rider i princip aldrig själv utan, men jag anser att jag själv äger den frågan.
 
Lyckligtvis finns inget lagtvång om hjälm vid ridning. Jag säger lyckligvis, eftersom jag är vän av tanken att en vuxen människa i stor utsträckning skall få avgöra sitt eget risktagande.
Därmed inte sagt att jag tycker hjälm är en dålig idé vid ridning, jag rider i princip aldrig själv utan, men jag anser att jag själv äger den frågan.
Fast jag kan tycka att om man förväntar sig att någon annan ska betala ut pengar vid en eventuell olycka så har jag som försäkringstagare ett ansvar att vidta åtgärder för att undvika att försvåra skador eller att de alls uppstår- vilket är det hjälm är till för. Jag tycker att man har ett ansvar gentemot sitt försäkringsbolag att undvika skador där det går om man nu inte tycker att ens egen hälsa är viktig.
Jag hade gärna sett att hjälm är en förutsättning och ett krav för att få ut försäkringspengar vid en ridolycka.
 
Fast jag kan tycka att om man förväntar sig att någon annan ska betala ut pengar vid en eventuell olycka så har jag som försäkringstagare ett ansvar att vidta åtgärder för att undvika att försvåra skador eller att de alls uppstår- vilket är det hjälm är till för. Jag tycker att man har ett ansvar gentemot sitt försäkringsbolag att undvika skador där det går om man nu inte tycker att ens egen hälsa är viktig.
Jag hade gärna sett att hjälm är en förutsättning och ett krav för att få ut försäkringspengar vid en ridolycka.
Visst, som grundtanke tycker jag att det är rimligt att det åligger den enskilde att minimera riskerna, men i förlängningen blir det ändå oundvikligen en gränsdragningsfråga. Om man hårddrar ett sådant krav blir det inte möjligt att utöva någon fysisk verksamhet alls. Ridning t ex, även med hjälm och säkerhetsväst, är en så pass riskfylld aktivitet att det inte vore orimligt att begränsa den till anlagda ridbanor och under överinseende av instruktör. De flesta personskador sker ju under ritt på egen hand och ute i skog och mark. Exemplen kan bli många, på verksamheter som skulle behöva beskäras radikalt om man behövde minska skaderiskerna till så nära noll som möjligt.
 
Lyckligtvis finns inget lagtvång om hjälm vid ridning. Jag säger lyckligvis, eftersom jag är vän av tanken att en vuxen människa i stor utsträckning skall få avgöra sitt eget risktagande.
Därmed inte sagt att jag tycker hjälm är en dålig idé vid ridning, jag rider i princip aldrig själv utan, men jag anser att jag själv äger den frågan.

Men varför får vi inte avgöra risken själv när vi kör bil? Det går alldeles utmärkt att ha en bälteslag. Att det finns personer som rider utan hjälm visar att de inte alls har något omdöme.
 
Visst, som grundtanke tycker jag att det är rimligt att det åligger den enskilde att minimera riskerna, men i förlängningen blir det ändå oundvikligen en gränsdragningsfråga. Om man hårddrar ett sådant krav blir det inte möjligt att utöva någon fysisk verksamhet alls. Ridning t ex, även med hjälm och säkerhetsväst, är en så pass riskfylld aktivitet att det inte vore orimligt att begränsa den till anlagda ridbanor och under överinseende av instruktör. De flesta personskador sker ju under ritt på egen hand och ute i skog och mark. Exemplen kan bli många, på verksamheter som skulle behöva beskäras radikalt om man behövde minska skaderiskerna till så nära noll som möjligt.

Varför skulle ridning begränsas till anlagda banor med tränare bara för att man inför hjälmtvång? Man kan aldrig minska riskerna till noll oavsett vad man gör här i livet. Men man kan försöka förutse och minska riskerna så mycket man kan. Det är en stor skillnad.
 
Lyckligtvis finns inget lagtvång om hjälm vid ridning. Jag säger lyckligvis, eftersom jag är vän av tanken att en vuxen människa i stor utsträckning skall få avgöra sitt eget risktagande.
Därmed inte sagt att jag tycker hjälm är en dålig idé vid ridning, jag rider i princip aldrig själv utan, men jag anser att jag själv äger den frågan.

Nu får du hejda dig, det är lite som äpplen och päron. Lag på hjälm vid ridning på trafikerad väg, tycker jag inte alls är orimligt. Sen om man väljer att rida utan hjälm hemma/på träning/i skogen osv skiter jag i. Det är ju inte bara en själv man påverkar när man ger sig ut på en väg utan hjälm, så av ren respekt till bilister så borde det vara lika självklart som vi ryttare tycker det är självklart att fordon ska sakta ner när man passerar en häst.
 
Men varför får vi inte avgöra risken själv när vi kör bil? Det går alldeles utmärkt att ha en bälteslag. Att det finns personer som rider utan hjälm visar att de inte alls har något omdöme.
Det beror på att det som sagt är en gränsdragningsfråga. Som du säkert vet diskuteras hela tiden ytterligare säkerhetsåtgärder som exempelvis höjd körkortsålder, restriktioner för färska förare, ägaransvar för fortkörning etc, men alla införs inte. Man hittar en avvägning mellan individens frihet och applicerade säkerhetsåtgärder. Exempelvis har vi ju inte lagkrav på cykelhjälm för vuxna, eller lagkrav på flytväst på sjön. Vi har inte heller lagkrav på särskilda skyddskläder, ryggskydd, skyddsstövlar eller handskar vid mc-körning, trots att de flesta idag känner till att den utrustningen är en bra idé.
Varför skulle ridning begränsas till anlagda banor med tränare bara för att man inför hjälmtvång? Man kan aldrig minska riskerna till noll oavsett vad man gör här i livet. Men man kan försöka förutse och minska riskerna så mycket man kan. Det är en stor skillnad.
Nej, man kan inte minska riskerna till noll - och det var ju just min vinkling. Om du läser igen ser du säkert att jag inte har skrivit att ridning skulle begränsas till ridbanor och tränarledning bara för att hjälmtvång skulle införas. Anledningen har jag ju också redan tydligt redogjort för. Största andelen olyckor, både sådana som kräver sjukhusvård och andra, sker ute i skog och mark. Ridning på ridbana och under tränarledning är jämförelsevis säkert, relativt få olyckor sker under de betingelserna. Av den anledningen menar jag att det inte vore orimligt att börja i den änden, om man menar allvar med att reducera olyckor.
Nu får du hejda dig, det är lite som äpplen och päron. Lag på hjälm vid ridning på trafikerad väg, tycker jag inte alls är orimligt. Sen om man väljer att rida utan hjälm hemma/på träning/i skogen osv skiter jag i. Det är ju inte bara en själv man påverkar när man ger sig ut på en väg utan hjälm, så av ren respekt till bilister så borde det vara lika självklart som vi ryttare tycker det är självklart att fordon ska sakta ner när man passerar en häst.
Så tycker du, och den åsikten respekterar jag förstås. Jag har en annan åsikt. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara en bättre idé ur skadepreventiv synvinkel att ha lagkrav på ridhjälm i trafiken än att ha det generellt, eller vad min huvudbonad skulle ha för samband med respekt för andra trafikanter. Skall vi titta på argumentet respekt vore det väl mer relevant att bära hjälm för att respektera de man rider i sällskap med i skog och mark, för att inte utsätta dem för traumatiska skadescenarios.

Och återigen, för att förtydliga - jag tycker att alla borde förstå hur viktigt det kan vara att använda hjälm. Men jag vill inte se något myndighetspåbud som tvångsstyr mitt val av huvudbonad när jag rider.
 
Senast ändrad:
Lyckligtvis finns inget lagtvång om hjälm vid ridning. Jag säger lyckligvis, eftersom jag är vän av tanken att en vuxen människa i stor utsträckning skall få avgöra sitt eget risktagande.
Därmed inte sagt att jag tycker hjälm är en dålig idé vid ridning, jag rider i princip aldrig själv utan, men jag anser att jag själv äger den frågan.
Jag tycker att i trafiken skulle hjälm jämställas med säkerhetsbältet i bilen.
 
Eller att man bär hjälm när man åker moped och motorcykel.

Det här tycker jag är en väldigt relevant jämförelse. Som ryttare är en en oskyddad trafikant (så även som MC-förare), fordonet ifråga är tungt och går hästen omkull kan det bli ungefär samma typ av fall som med en MC. Nu säger jag inte att den vanligaste avramlingen är att hästen drar omkull, eller att hästar och motorcyklar framförs i samma hastigheter som "regel". Hästen är också mer oberäknelig än ett motorfordon, förstås. Men nog finns det många likheter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp