"Ryttareliten"

imported_gerbera

Trådstartare
Någon som tittar på detta tv-program?
Jag tycker det är rätt kul, och lite jobbigt. Det blir ju lite för intimt ibland (bråk i familjen och sånt "smaskigt")
Lisen och Peder verkar gulliga. Och jag är imponderad av alla stenhårda hästskötare :)
Vad tycker ni?
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag blir djupt beklämd av synen på djur som de flesta uppvisar, och blir än mer övertygad om att prispengar inom sporter med djur borde förbjudas.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag blir djupt beklämd av synen på djur som de flesta uppvisar, och blir än mer övertygad om att prispengar inom sporter med djur borde förbjudas.

Jag har faktiskt också reagerat på synen på djur. Jag var nog naiv men hästarna verkar bara vara redskap, inte individer. Jag har inte sett något som verkar vara ett personligt förhållande mellan ryttare och häst. En av dem pratade också hela tiden om en av sina hästar som "den", inte som han eller hon.

Man jag tycker att serien är verkligt intressant. Jag var nog naiv där också men jag hade inte förstått vilket slitigt liv de lever. Och det gör lite ont att se hur lite deras barn verkar få ut av världen de verkar släpas runt i. Men på den punkten hoppas jag att verkligheten är bättre än filmen, man ser ju inte allt där.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har väldigt mycket personlig erfarenhet av ryttareliten och jag tycker att serien är bra. Helt ärligt så är det väldigt mycket skandaler och strider i verkligheten, medan serien ger en väldigt fin bild ändå. :) Och jag tycker inte alls att det är konstigt att det är fokus på pengar, det är liksom pengar som avgör om en får vara med i leken eller inte.

Jag tycker också att det är ganska larvigt att folk rasar över vissa grejer, herregud. Det är TV. Det är vinklat. Det ska sälja. Get a grip.

Tillägg:
Jag kallar ofta hästar och andra djur för den, även om jag vet könet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ryttareliten"

Så länge hästen har ett bra liv, sköts på rätt sätt osv så tycker inte jag det är så farligt att den kallas den. Det finns många människor som älskar sina djur nästan lika mycket som sina barn men ändå inte är kapabla att ta hand om dem på rätt sätt så jag tycker man kan mäta djurets välfärd på det sättet.
 
Sv: "Ryttareliten"

Vad rasar folk över? Jag blev så irriterad över näthatet som jag såg drabba Charlotte HB att jag medvetet lät bli att läsa kommentarer sedan.

Lulski: jag ifrågasätter inte djurens välfärd alls. Det är den personliga relationen till hästen jag inte sett något av och det har jag lite svårt att förstå.
 
Sv: "Ryttareliten"

Folk rasar en hel del över just Charlotte, vilket jag tycker är väldigt konstigt. Hon är helt underbar framför kameran :D Men också över hur hästskötare behandlas, hur hästar behandlas, att det finns så mycket pengar i sporten, överklass, vad folk säger, hur folk säger... Massor av skvaller kring familjen Z dessutom.


Det finns webbavsnitt på SVT Play också, med fokus på hästskötarna.
De är bra :)
 
Sv: "Ryttareliten"

De med hästskötarna? Jag har sett dem, de är skitbra. Men herregud vilket slitigt liv!

Ok, det du beskriver är ungefär vad jag såg början av innan jag slutade läsa. Vad gäller Charlotte HB kändes det bara fånigt. Hon är helt klart en människa med fel och brister - precis som vi. Jag tycker att hon är grym som vågar visa det. Överhuvudtaget är sådant seriens styrka, tycker jag - filmteamet har kommit människorna väldigt nära. Ovanligt nära, till och med.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har faktiskt också reagerat på synen på djur. Jag var nog naiv men hästarna verkar bara vara redskap, inte individer. Jag har inte sett något som verkar vara ett personligt förhållande mellan ryttare och häst. En av dem pratade också hela tiden om en av sina hästar som "den", inte som han eller hon.

Nja DZ verkade ledsen över att sälja? hästen i kommande program. Bara för att man tävlar högre klasser och har många hästar så har man inte, inte ett personligt förhållande till hästarna, hästarna är ju deras allt.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jodå, jag såg det. Men vi vet ju inte varför han gråter, om han sörjer individen eller sina förlorade framtida chanser med den.
 
Sv: "Ryttareliten"

Vad intressant, jag tolkar det inte alls som att de inte har en relation till sina djur, bara att det visas så mycket.

Sen vad gäller "den", det har jag märkt är vad många tränare, och för all del veterinärer, använder om hästar, det är nog helt enkelt bara tidsbesparande, att inte behöva böja sig ner och kolla.
 
Sv: "Ryttareliten"

Folk rasar en hel del över just Charlotte, vilket jag tycker är väldigt konstigt. Hon är helt underbar framför kameran :D Men också över hur hästskötare behandlas, hur hästar behandlas, att det finns så mycket pengar i sporten, överklass, vad folk säger, hur folk säger... Massor av skvaller kring familjen Z dessutom.


Det finns webbavsnitt på SVT Play också, med fokus på hästskötarna.
De är bra :)

Det är väl inte så konstigt?
Jag vet ingenting mer om henne än det lilla jag sett på tv och där framstår hon både som totalblåst och väldigt egoistisk, helt empati lös...
Ingenting positivt alltså...
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag vet inte heller något om henne, men jag uppfattar henne helt annorlunda; varm, ambitiös, ärlig och med mycket humor :)
 
Sv: "Ryttareliten"

Vad intressant, jag tolkar det inte alls som att de inte har en relation till sina djur, bara att det visas så mycket.

Ska det vara ett "inte" även i andra satsen..? Om det inte visas vet vi ju inte. Men jag är ganska säker på att om de varit väldigt personliga med sina hästar, så hade det också varit bra tv.

Sen vad gäller "den", det har jag märkt är vad många tränare, och för all del veterinärer, använder om hästar, det är nog helt enkelt bara tidsbesparande, att inte behöva böja sig ner och kolla.

Fast vi snackar ryttare. Det var Charlotte HB som sa det, specifikt om sin nya häst. Och hon borde väl känna hästen tillräckligt väl för att veta ...

Fast jag hoppas dock att diskussionen inte hakar upp sig på min reflektion om "den". Det var bara ytterst lite exempel på den större bild jag fått.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag blir djupt beklämd av synen på djur som de flesta uppvisar, och blir än mer övertygad om att prispengar inom sporter med djur borde förbjudas.

Håller också med. Spelet kunde vi också vara utan.

Jag förstår för övrigt att folk blir bitchiga under stress och att man måste vara målmedveten för att vinna. Det är också en viss skillnad mellan paret Fredricsson som hör till "adeln" inom den svenska hästvärlden och har fyra decennier av tävlingserfarenhet på högsta nivå mellan sig, och ett stort nätverk både inom och utom familjen - och de andra deltagarna som är nyare på banan.

Det jag hade mest emot med Charlotte var nog hennes gigantiska pälskrage...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 180
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 803
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp