Så dumt. Var ska man börja?

R

Raderad medlem 94602

Nu kan jag inte länka på mobilen men det finns säkert någon hjälpsam Bukefalist som kan göra det.
Läste precis i en av de större blaskorna om SD´s Oscar Sjösteds "hund" och dennes attack på ett barn. Igen.
Allt är så korkat i mina öron att jag vet inte var jag ska börja men bara "rasen", korsning mellan varg och Schäfer. Om det nu ens är sant. Sen hans argument till att skaffa just denna korsning "Det är sociala djur därför ville vi ha en" :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Hans komentar angående attacken: "Det är bara en valp och valpar hälsar så" :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Han hävdar att hunden var i en kätting. Man kan ju undra varför man behöver ha en kätting på en sjumånaders valp? Man kan ju också undra hur en sjumånaders valp kan dra sönder en kätting som han påstår? Vad ska isf hålla denna hund fast när den är vuxen :confused:

Vad ska det bli av detta?
 
Alltså, är det inte olagligt att ha en korsning mellan hund och varg?
Och vad är oddsen för att det faktiskt är en sådan korsning?
Vet att det finns nån galning som försöker kränga sån här påstådda mixer på blocket då och då men hur mycket sanning det är i mixen vet jag inte. Personligen tror jag mer att det är bluff och att det är en jäkla ihopkok av raser med ett utseende för att göra dessa varghybrider. Mentaliteten blir där efter. Köparna är okunniga puckon som vill ha en häftig varghund.

Vargar är ju sååååå sociala :angel:
Om han nu ville ha en social "hund" fanns det typ 300 andra raser att välja mellan.
 
Alltså, är det inte olagligt att ha en korsning mellan hund och varg?
Och vad är oddsen för att det faktiskt är en sådan korsning?

Jo det är förbjudet, så vad han svamlar om vete sjutton - även om det är sant, varför skulle han vilja erkänna det? :crazy:

Inte klokt, hela historien (inte för att det är så lätt att begripa riktigt vad som hänt från artiklarna heller...). Stackars grannar, stackars hund.
 
Jo det är förbjudet, så vad han svamlar om vete sjutton - även om det är sant, varför skulle han vilja erkänna det? :crazy:

Inte klokt, hela historien (inte för att det är så lätt att begripa riktigt vad som hänt från artiklarna heller...). Stackars grannar, stackars hund.
Beror det inte på procent? Kommer inte ihåg hur mycket som var okej, men det är inte mycket
 
Beror det inte på procent? Kommer inte ihåg hur mycket som var okej, men det är inte mycket

Hittade detta hos Jordbruksverket:

Rovdjur får inte vara sällskapsdjur

Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
  • hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
  • hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
  • korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.


Råkade maila journalisten just ovanstående text :angel:
 
Beror det inte på procent? Kommer inte ihåg hur mycket som var okej, men det är inte mycket

Antal generationer tillbaka tror jag det är man går efter, om jag inte minns fel är det fem eller sex?

Det är också förbjudet att ens sälja något man påstår är en hybrid, §27 i artskyddsförordningen:
När en hund bjuds ut till försäljning eller annan överlåtelse är det förbjudet att använda beteckningen varghybrid eller på annat sätt ange att hunden har särskilt nära släktskap med en varg eller har rovdjursliknande beteende eller utseende.
så om det som @Voff säger är någon som kränger sådana på Blocket borde aset anmälas!
 
Antal generationer tillbaka tror jag det är man går efter, om jag inte minns fel är det fem eller sex?

Det är också förbjudet att ens sälja något man påstår är en hybrid, §27 i artskyddsförordningen:

så om det som @Voff säger är någon som kränger sådana på Blocket borde aset anmälas!
Ah ja så är det nog.
Fanns ju en gubbe i värmlandsskogarna som pysslade med hybrider. Han var väl hyfsat seriös dock då hans hundar använts i filmer.
 
Kan man inte anmäla innehavare av hybrider då? Som Oscar Sjöstedt tex. Bryter han mot lagen med denna valp?
(Är av den åsikten att man bör bekämpa fulavel i alla ändar och inga köpare försvårar säljandet)
 
Hittade detta hos Jordbruksverket:

Rovdjur får inte vara sällskapsdjur

Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
  • hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
  • hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
  • korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.


Råkade maila journalisten just ovanstående text :angel:
:p:bow::bow::bow:
 
Det måste de ha lagt till nu, jag såg det inte för en stund sedan?

Kanske de frågade honom efter @AraSlei s mail? :D

Han borde oavsett låta bli att hävda den som en varghybrid, särskilt som politiker - men vad fanken kan man vänta sig... :cautious:

Haha, det var nog någon mer än jag som uppmärksammade det hela :D

Ja, särskilt när man skriver att det är en korsning mellan schäfer och varg, då tänker man ju att det är 50/50. Känns inte som att han hade koll på den regeln..
Dessutom har den stackars hunden en skitliten sele.
 
Eller så är det så att det inte alls är varg i hunden utan att det är schäfer korsad med någon form av husky/malamute som i sin tur kan vara korsad med något.

När folk skryter om att dom har varghybrider så tror jag ungefär lika mycket på det som att jag tror på att en hund utan stamtavla är renrasig bara för att den "typ ser ut som en viss ras". Med tanke på vilka enorma kunskaper (not) han verkar ha om hundar i allmänhet så torde det inte vara så svårt för en buskavlare med tillräckligt smort munläder att lura på honom i princip vad som helst. Visst, rent utseendemässigt så ser det nog ut att kunna vara varg i den med tanke på färg, päls och kroppsform, men bara för att den -ser- ut att ha varg i sig betyder det inte att det faktiskt är varg.

Sarloos varghund är ju ett exempel på en ras som uppkom genom att man korsade varg och schäfer, men numera så är varg-blodet så långt bak i stamtavlan att det knappt räknas. Dom är ju tom erkända av SKK som en godkänd ras nu.

Edit: Sen har hunden ganska mycket vitt i ansiktet som går upp över ögonen, något som man ser more often than not hos husky, malamute och andra liknande raser. Tror aldrig jag sett en varg som är vit i ansiktet på det sättet. Dom kan bli vita upp över kinderna och ibland ha vita "ögonbryn", men har aldrig sett en varg med en sån "mask". Så nä du lilla Oscar, jag tror inte det är äkta varg i din hund, sorry.
 
Senast ändrad:
Eller så är det så att det inte alls är varg i hunden utan att det är schäfer korsad med någon form av husky/malamute som i sin tur kan vara korsad med något.

När folk skryter om att dom har varghybrider så tror jag ungefär lika mycket på det som att jag tror på att en hund utan stamtavla är renrasig bara för att den "typ ser ut som en viss ras". Med tanke på vilka enorma kunskaper (not) han verkar ha om hundar i allmänhet så torde det inte vara så svårt för en buskavlare med tillräckligt smort munläder att lura på honom i princip vad som helst. Visst, rent utseendemässigt så ser det nog ut att kunna vara varg i den med tanke på färg, päls och kroppsform, men bara för att den -ser- ut att ha varg i sig betyder det inte att det faktiskt är varg.

Sarloos varghund är ju ett exempel på en ras som uppkom genom att man korsade varg och schäfer, men numera så är varg-blodet så långt bak i stamtavlan att det knappt räknas. Dom är ju tom erkända av SKK som en godkänd ras nu.

Edit: Sen har hunden ganska mycket vitt i ansiktet som går upp över ögonen, något som man ser more often than not hos husky, malamute och andra liknande raser. Tror aldrig jag sett en varg som är vit i ansiktet på det sättet. Dom kan bli vita upp över kinderna och ibland ha vita "ögonbryn", men har aldrig sett en varg med en sån "mask". Så nä du lilla Oscar, jag tror inte det är äkta varg i din hund, sorry.
Nej, det behöver inte finnas en gnutta varg i den, men jag tycker det är riktigt illa att han alls tror/säger det... Dumt föder dumt.

Kan inte påstå att jag är överraskad av en SD-politiker som är en korkad naturromantiker också. :banghead:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Har en pudel/cocker-korsning på 3 mån som jag badar då och då. Första gångerna torkade jag med handduk sådär halvtorrt och så sprang...
Svar
14
· Visningar
11 221
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp