Så ledsen..

Gramse

Trådstartare
Då var det min tur att sitta och gråta floder över försvunnen katt.. Släppte ut honom i morse runt 8 trots kylan. Han blir aldrig ute längre än ett par timmar på sin höjd och jag skulle vara hemma så tänkte att det inte var någon fara. Skulle åka och jobba först vid 16 så tänkte väl att han kommer in igen i god tid. Men nu blev det inte så.
Självklart är jag redan införstådd med att värsta tänkbara hänt och herregud vad ont det gör.
Blev en skriva av sig tråd men klart har någon en positiv historia vad gäller katter som försvunnit i -13 grader och en isande vind som säkert lägger till ytterligare 10-15 grader på det så är jag tacksam..
 
Åh nej vad jobbigt.
Ja min katt blev påkörd en kväll då det var - 20.
Han hade kravlat sig in i ett kallgarage och under ett golv och legat där i flera timmar, men tack och lov så svarade han när jag ropade så jag till slut hittade igen honom.

Efter det får jag alltid panik så fort han inte kommer omgående (vilket han alltid brukar göra) men han lever än trots att han dessutom blivit påkörd ytterligare en gång.

Hoppas att din kisse hittar hem eller att du hittar honom.

En tröst kanske kan vara att dom ändå tål kylan rätt bra, katterna som bor där jag har mina hästar brukar vara ute hela nätterna trots - 25
 
Vi har haft mellan 15-30 grader kallt i 1-2 veckor nu och det finns en vildkatt som jag ser här ibland. Hur den överlever vintrarna är helt otroligt, men den gör det.

Din katt kommer inte frysa ihjäl. Mest troligt har den sökt skydd/lä och kommer snart hem, jag hoppas det i alla fall!
 
Då var det min tur att sitta och gråta floder över försvunnen katt.. Släppte ut honom i morse runt 8 trots kylan. Han blir aldrig ute längre än ett par timmar på sin höjd och jag skulle vara hemma så tänkte att det inte var någon fara. Skulle åka och jobba först vid 16 så tänkte väl att han kommer in igen i god tid. Men nu blev det inte så.
Självklart är jag redan införstådd med att värsta tänkbara hänt och herregud vad ont det gör.
Blev en skriva av sig tråd men klart har någon en positiv historia vad gäller katter som försvunnit i -13 grader och en isande vind som säkert lägger till ytterligare 10-15 grader på det så är jag tacksam..

Har du grannar på tillräckligt nära avstånd att de kan ha sett katten ute och släppt in den hos sig pga kylan?
 
Då var det min tur att sitta och gråta floder över försvunnen katt.. Släppte ut honom i morse runt 8 trots kylan. Han blir aldrig ute längre än ett par timmar på sin höjd och jag skulle vara hemma så tänkte att det inte var någon fara. Skulle åka och jobba först vid 16 så tänkte väl att han kommer in igen i god tid. Men nu blev det inte så.
Självklart är jag redan införstådd med att värsta tänkbara hänt och herregud vad ont det gör.
Blev en skriva av sig tråd men klart har någon en positiv historia vad gäller katter som försvunnit i -13 grader och en isande vind som säkert lägger till ytterligare 10-15 grader på det så är jag tacksam..
Hur har det gått?
Hoppas den hittat något varmt ställe att krypa in i..
 
Förlåt alla missade att ni varit snälla och svarat!
Han kom hem sent frampå natten :love: verkade må bra men har varit väldigt nervig idag, hoppat till för minsta lilla osv.. Troligtvis har något skrämt honom riktigt ordentligt.. Utegångsförbud kommer råda närmaste dagarna så jag kan få ordning på mina egna nerver också :crazy:
 
Förlåt alla missade att ni varit snälla och svarat!
Han kom hem sent frampå natten :love: verkade må bra men har varit väldigt nervig idag, hoppat till för minsta lilla osv.. Troligtvis har något skrämt honom riktigt ordentligt.. Utegångsförbud kommer råda närmaste dagarna så jag kan få ordning på mina egna nerver också :crazy:
Underbart. Bra att du uppdaterade. Min systerdotters katt som är innekatt lyckades också ta sig ut i kylan mitt inne i staden och var borta hela dan. Men sen satt hon där vid huset helt plötsligt.
 
Förlåt alla missade att ni varit snälla och svarat!
Han kom hem sent frampå natten :love: verkade må bra men har varit väldigt nervig idag, hoppat till för minsta lilla osv.. Troligtvis har något skrämt honom riktigt ordentligt.. Utegångsförbud kommer råda närmaste dagarna så jag kan få ordning på mina egna nerver också :crazy:
Ååååh vad härligt att höra! :love:
 
Härligt! Min katt försvann en nyårsafton för många år sedan. Hon var borta i en vecka, och det var -20 stor del av den tiden. Man blir så orolig! Utegångsförbud några dagar låter bra.
 
Härligt! Min katt försvann en nyårsafton för många år sedan. Hon var borta i en vecka, och det var -20 stor del av den tiden. Man blir så orolig! Utegångsförbud några dagar låter bra.
Oj en vecka i den kylan! Så skönt att det slutade väl :) Jag har tyvärr en fantastisk förmåga att måla fan på väggen vad gäller mina djur.. Nästa gång, för jag antar att det kommer hända igen (hankatt som han är) så ska jag åtminstone försöka att ha lite mer is i magen.
 
Skönt att din katt kom hem igen @Gramse

Jag förstår att endel skriver att katter klarar sig för att vara snälla och visst, vissa klarar sig men det har ofta ett högt pris. Dock överlever långt ifrån alla och de som överlever sig klarar sig inte bra, de mår självklart inte bra av att frysa och svälta. Att sprida det missförståndet att katter klarar sig oavsett kyla och svält bidrar till att fortsätta med den slit och slängmentaliteten som råder runt katter så jag och alla katter vore tacksamma om den myten slutar spridas.

För att förhindra att ens katt försvinner ska katten kastreras innan den släpps ut. Senast vid sex månaders ålder ska katter kastreras, många veterinärer kastrerar från 16 veckor och vissa från 12 veckor. Vissa har en viktgräns på 2 kg. Till skillnad mot hundar finns det inget negativt med att kastrera katter eller att kastrera tidigt utan enbart fördelar. En honkatt som blir kastrerad innan första löpet löper mindre risk för juvertumörer senare i livet. En hankatt slipper riskera att bli påkörd, instängd eller råka i slagsmål i sitt sökande efter en hona. Kastrerar man sina katter blir de mer harmoniska. De slipper leva för att hitta en partner med all den stress det innebär, blir bättre musfångare, lever längre och är friskare. En kastrerad katt går sällan särskilt långt hemifrån, den har helt enkelt ingen anledning till det medans en okastrerad lätt kan gå 3-4 mil.
När man kastrerar sin katt märker man den och anmäler chipnumret så att det blir sökbart för upphittaren om katten ändå försvinner. Man vaccinerar den också för att förebygga sjukdomar.

Det är absolut inte okej att katter får klara sig själva i kyla och svält, aldrig någonsin. Det bryter mot djurskyddslagen. En katt ska ha tillgång till uppvärmt utrymme, få bra mat, vatten och tillsyn minst två gånger/dag.
 
Skönt att din katt kom hem igen @Gramse

Jag förstår att endel skriver att katter klarar sig för att vara snälla och visst, vissa klarar sig men det har ofta ett högt pris. Dock överlever långt ifrån alla och de som överlever sig klarar sig inte bra, de mår självklart inte bra av att frysa och svälta. Att sprida det missförståndet att katter klarar sig oavsett kyla och svält bidrar till att fortsätta med den slit och slängmentaliteten som råder runt katter så jag och alla katter vore tacksamma om den myten slutar spridas.

För att förhindra att ens katt försvinner ska katten kastreras innan den släpps ut. Senast vid sex månaders ålder ska katter kastreras, många veterinärer kastrerar från 16 veckor och vissa från 12 veckor. Vissa har en viktgräns på 2 kg. Till skillnad mot hundar finns det inget negativt med att kastrera katter eller att kastrera tidigt utan enbart fördelar. En honkatt som blir kastrerad innan första löpet löper mindre risk för juvertumörer senare i livet. En hankatt slipper riskera att bli påkörd, instängd eller råka i slagsmål i sitt sökande efter en hona. Kastrerar man sina katter blir de mer harmoniska. De slipper leva för att hitta en partner med all den stress det innebär, blir bättre musfångare, lever längre och är friskare. En kastrerad katt går sällan särskilt långt hemifrån, den har helt enkelt ingen anledning till det medans en okastrerad lätt kan gå 3-4 mil.
När man kastrerar sin katt märker man den och anmäler chipnumret så att det blir sökbart för upphittaren om katten ändå försvinner. Man vaccinerar den också för att förebygga sjukdomar.

Det är absolut inte okej att katter får klara sig själva i kyla och svält, aldrig någonsin. Det bryter mot djurskyddslagen. En katt ska ha tillgång till uppvärmt utrymme, få bra mat, vatten och tillsyn minst två gånger/dag.
Men det är väl ingen som hävdat att katterna mår bra av att frysa och svälta? Eller att man inte ska kastrera? Min honkatt som försvann på nyårsafton var kastrerad sedan hon var liten, och mycket väl skött. Jag ser verkligen inte katter som slit och släng, samma katt ligger just nu vid mina fötter, 14 år gammal och mår hur bra som helst. När hon var borta var jag ute och letade och slog verkligen knut på mig själv för att hitta henne, jag tycket förstås inte att det var bra att hon var borta! TS katt hade inte ens varit borta ett dygn. Jag kan verkligen inte se felet i att trösta och säga att katter klarar ett dygn i kyla. Det är ju ingen som tvingar ute katten och säger att den ska minsann klara det?
 
Skönt att din katt kom hem igen @Gramse

Jag förstår att endel skriver att katter klarar sig för att vara snälla och visst, vissa klarar sig men det har ofta ett högt pris. Dock överlever långt ifrån alla och de som överlever sig klarar sig inte bra, de mår självklart inte bra av att frysa och svälta. Att sprida det missförståndet att katter klarar sig oavsett kyla och svält bidrar till att fortsätta med den slit och slängmentaliteten som råder runt katter så jag och alla katter vore tacksamma om den myten slutar spridas.

För att förhindra att ens katt försvinner ska katten kastreras innan den släpps ut. Senast vid sex månaders ålder ska katter kastreras, många veterinärer kastrerar från 16 veckor och vissa från 12 veckor. Vissa har en viktgräns på 2 kg. Till skillnad mot hundar finns det inget negativt med att kastrera katter eller att kastrera tidigt utan enbart fördelar. En honkatt som blir kastrerad innan första löpet löper mindre risk för juvertumörer senare i livet. En hankatt slipper riskera att bli påkörd, instängd eller råka i slagsmål i sitt sökande efter en hona. Kastrerar man sina katter blir de mer harmoniska. De slipper leva för att hitta en partner med all den stress det innebär, blir bättre musfångare, lever längre och är friskare. En kastrerad katt går sällan särskilt långt hemifrån, den har helt enkelt ingen anledning till det medans en okastrerad lätt kan gå 3-4 mil.
När man kastrerar sin katt märker man den och anmäler chipnumret så att det blir sökbart för upphittaren om katten ändå försvinner. Man vaccinerar den också för att förebygga sjukdomar.

Det är absolut inte okej att katter får klara sig själva i kyla och svält, aldrig någonsin. Det bryter mot djurskyddslagen. En katt ska ha tillgång till uppvärmt utrymme, få bra mat, vatten och tillsyn minst två gånger/dag.
Absolut bra att du poängterar det, vill bara förtydliga då att mina katter är samtliga kastrerade och chippade även om du nu kanske inte menade mig specifikt.
Men min erfarenhet är att hankatter har en förmåga att gå längre sträckor, även kastrerade, och att honor hellre håller sig nära hemmet. Nu inte sagt att det gäller alla men de katter jag växt upp med och känner till iaf:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
8 940
Senast: Javan
·
Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 710
Senast: Septicemia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 882
Senast: thea
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp