Så svårt att välja ras!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,
Behöver lite hjälp men tips på raser.

Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några år.

Men jag vet verkligen inte vilken ras jag vill ha. Men tycker det är viktigt att hitta rätt uppfödare och avelsdjur. Så därför jag börjar kolla redan nu.
Men har suttit inne på Skk och kollat nästan alla raser som jag tycker verkar intressanta men antingen så saknar dom något eller så verkar dom för svåra. :cautious:

Min hund kommer följa med mig till stallet och på ridturer men kommer också få göra saker som agility, spår och så hade jag velat prova rallylydnad och flyball.
Kommer så klart även aktivera den hemma så som tex allmän lydnad och mycket miljö träning.

Så den kommer få lite att göra men måste samtidigt klara av att ta det lugnt ibland om man blir sjuk osv utan att krypa ur skinnet.

Jag har haft/har :

Border collie/kelpie
Border collie/ flatcoated retriever/ labrador/ wachtel ( Var min hjärte hund :heart )
Jack russell ( Har jag fortfarande )
Golden retriever

Och jag känner att ingen av dom passar mig så som jag vill förutom blandrasen :grin:. Och kommer aldrig få den blandningen igen.

För jag vill ha en hund som är :

Följsam
Inte jätte förarvek
Ingen eller lite jakt
Av/på knapp
Måste ha viljan att jobba tillsammans med föraren!
Får gärna vara lite reserverad
Mellan storlek
Ha päls så den klarar vinter i stall
På alerten

De raser jag tittat lite på är :

Labrador, Kooiker, Aussie, Shetland sheepdog, Lapsk vallhund och dansk- svensk gårdshund.
Ja och antingen tycker jag dom verkar för krävande i aktivering eller för "tråkiga"... :banghead:
Och vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt denna gången.
Kommer så klart bilda en egen uppfattning genom att åka på utställningar, agility tävlingar och träffa olika uppfödningar.

Så kom gärna med förslag! :D

Dock gärna ingen terrier eller pudel :angel:
 
Hejsan,
Behöver lite hjälp men tips på raser.

Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några år.

Men jag vet verkligen inte vilken ras jag vill ha. Men tycker det är viktigt att hitta rätt uppfödare och avelsdjur. Så därför jag börjar kolla redan nu.
Men har suttit inne på Skk och kollat nästan alla raser som jag tycker verkar intressanta men antingen så saknar dom något eller så verkar dom för svåra. :cautious:

Min hund kommer följa med mig till stallet och på ridturer men kommer också få göra saker som agility, spår och så hade jag velat prova rallylydnad och flyball.
Kommer så klart även aktivera den hemma så som tex allmän lydnad och mycket miljö träning.

Så den kommer få lite att göra men måste samtidigt klara av att ta det lugnt ibland om man blir sjuk osv utan att krypa ur skinnet.

Jag har haft/har :

Border collie/kelpie
Border collie/ flatcoated retriever/ labrador/ wachtel ( Var min hjärte hund :heart )
Jack russell ( Har jag fortfarande )
Golden retriever

Och jag känner att ingen av dom passar mig så som jag vill förutom blandrasen :grin:. Och kommer aldrig få den blandningen igen.

För jag vill ha en hund som är :

Följsam
Inte jätte förarvek
Ingen eller lite jakt
Av/på knapp
Måste ha viljan att jobba tillsammans med föraren!
Får gärna vara lite reserverad
Mellan storlek
Ha päls så den klarar vinter i stall
På alerten

De raser jag tittat lite på är :

Labrador, Kooiker, Aussie, Shetland sheepdog, Lapsk vallhund och dansk- svensk gårdshund.
Ja och antingen tycker jag dom verkar för krävande i aktivering eller för "tråkiga"... :banghead:
Och vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt denna gången.
Kommer så klart bilda en egen uppfattning genom att åka på utställningar, agility tävlingar och träffa olika uppfödningar.

Så kom gärna med förslag! :D

Dock gärna ingen terrier eller pudel :angel:

Förutom reserverad så tänker jag på cocker eller springer, kanske jaktvarianterna om du inte gillar de "vanlig"? (De jagar inte genom att dra på vilt)
 
Förutom reserverad så tänker jag på cocker eller springer, kanske jaktvarianterna om du inte gillar de "vanlig"? (De jagar inte genom att dra på vilt)

Tänk på att jaktspaniels söker upp och stöter vilt, många har ett stort intresse för jakt. Jag skulle inte rekommendera jaktvarianten av varken cocker eller springer om inte personen har ett intresse av jakt.
 
Jag tänkte på en bra Shetland Sheepdog när jag läste ditt inlägg. Du har ju gott om tid på dig att hitta en bra uppfödare så jag tror att du skulle kunna hitta linjer som du gillar!
 
Tänk på att jaktspaniels söker upp och stöter vilt, många har ett stort intresse för jakt. Jag skulle inte rekommendera jaktvarianten av varken cocker eller springer om inte personen har ett intresse av jakt.

Jag tycker det verkar fungera ypperligt med annan typ av träning samt typ jaktapportering?
Har bara erfarenhet av en Jaktspringer men den tränas i lydnad för tävling men även jakt lite smått men då matte är nybörjare blir det inte jättemycket sådant. Han är en väldigt mild individ och inga problem att ha lös men man ser intresset för fåglar. Andra djur bryr han sig inte ett dugg om.
De jaktcockrar jag tidigare kände aktiverades främst med agility, lydnad och lite jakträning och spår.
Jag tycker inte att det verkar vara hundar som kräver att gå riktigt jakt eller jaktprov. Jämför lite med jaktlabben där.
Lite apporteringsträning kan man ju enkelt lära sig!
Men jag har ingen stor erfarenhet och kanske har det intrycket jag fått av att höra och läsa runt varit felaktigt.
 
DSGn nöjer sig troligtvis jättebra med det du har att erbjuda, och den är absolut inte tråkig :D
Möjligtvis att den är för mjuk/förarvek min hund kommer krypandes om jag låter det minsta arg/irriterad när jag ropar på henne, men hon är otroligt lättränad. Och så är många riktiga fryslortar som älskar värme.

Men det är en fantastisk liten hund :heart
 
DSGn nöjer sig troligtvis jättebra med det du har att erbjuda, och den är absolut inte tråkig :D
Möjligtvis att den är för mjuk/förarvek min hund kommer krypandes om jag låter det minsta arg/irriterad när jag ropar på henne, men hon är otroligt lättränad. Och så är många riktiga fryslortar som älskar värme.

Men det är en fantastisk liten hund :heart

Och min är inte förarvek  :D I träning är min tik fantastisk men utanför träning är hon störst, bäst och vackrast :meh: Och envis.

Till ts
Jaktintresset varierar inom DSGn. Betty jagade inte tills strax över 1 år (efter andra löpet) och nu söker hon vilt om hon är lös. Hon har en syster som är totalt ointresserad. Så det kan variera från ingenting till att försöka ställa älg (uppfödaren har en sån dåre :laugh:)

Jag tycker det är en rolig ras, jag har nog en som är ganska mycket i det mesta dock :) Täcke på vintern är att rekommendera :idea:
 
Schnauzer eller dvärgschnauzer kanske? Vet inte hur det ser ut med jaktlust iofs, jag har fått intrycket att de inte är några problem att ha lösa med lite träning(jag har mest erfarenhet av dvärgvarianten).
 
På vilket sätt verkar dom svåra menar du ?
Få raser är svåra för en ägare som ger dom vad dom behöver.


Nej men tycker tex att en Aussie hade kunnat passa men sen så är jag rädd att jag kommer aktivera den för lite.
Då många säger den är samma som en border collie och då klarar den ju inte av att "bara" träna 1-2 dagar i veckan på bruksklubben.
Jag kommer så klart alltid aktivera min hund varje dag men sök osv på hemmaplan. Men den måste klara av att ta det lugnt någon dag då och då utan att bli stressad eller så.

Så det jag menar med svår. Att dom kommer kanske behöva mer i aktivering än vad jag tänkt.

Därför jag tycker det är jättesvårt att hitta en som passar mig.

För jag vet att tex min golden var för "lätt" och vek för mig. Min jack russell är för envis och hon blir lätt uttråkad och vill då inte mer.

Så därför jag försöker hitta en hundras som orkar hänga med på ridturer och heldagar i stallet + att vi spårar och kör lydnad lite när vi kommer hem.
Den måste ju även ha viljan och drivet att samarbeta med mig, för gör den det så kan jag köra och träna hur mycket som helst.

Dansk-svensk gårdshund har jag lite dåliga erfarenheter av och samma med sheltien så därför jag inte är så 100 på dom.
Har en släkting som haft kanske 15 stycken shelties från olika kennlar där 14 varit kroniskt sjuka.

Sen storleken spelar väl egentligen ingen roll.
 
Vill du ha en Aussie så skaffa en Aussie, du verkar ju leva ett mycket aktivt liv, och de flesta hundar klarar av att ta det lugnt ett par veckor ibland :)
 
Är jag helt ute på hal is om jag föreslår en välavlad korthårig collie? :p Har inte mycket kött på benen angående förslaget mer än att jag skådat en sådan stallhund och den verkade vara som fisken i vattnet där.
 
Dock gärna ingen terrier eller pudel :angel:
Vad sägs om en pudel cross country det vill säga Lagotto :love: värt att kika på.

Jag tycker att det låter som att de egenskaper du lägger mest vikt vid är ytterst personliga egenskaper som ingen ras kommer att garantera. Om hunden tycker att det är roligt att jobba med dig eller klarar av att vila en dag utan att få spunk anser inte jag har med främst rasen att göra.

Har du funderat på att leta på hundstall? Då kan du bedöma hunden efter dess befintliga egenskaper istället för att chansa på en valp.
 
En kelpie? Korthårscollie? Dom känns som ganska "lagom" och lättsamma brukshundar.

Men beror ju på hur ridturerna ser ut och vad hunden gör i stallet och hur länge. Och hur man tränar resten av tiden.

Men de flesta brukshundar tror jag är nöjda med 1-2 timmar i skogen, en stund i stallet och sen mer ordentlig träning ett par dagar i veckan och lite småpill resten av dagarna. Någon vilodag klarar de också ;) Och de BÖR inte bli stressade av det heller.
 
Vad sägs om en pudel cross country det vill säga Lagotto :love: värt att kika på.

Jag tycker att det låter som att de egenskaper du lägger mest vikt vid är ytterst personliga egenskaper som ingen ras kommer att garantera. Om hunden tycker att det är roligt att jobba med dig eller klarar av att vila en dag utan att få spunk anser inte jag har med främst rasen att göra.

Har du funderat på att leta på hundstall? Då kan du bedöma hunden efter dess befintliga egenskaper istället för att chansa på en valp.

Ja jag har kollat på hundstall men vill ändå ha en valp då det blir lättast att få den som jag vill.

Vilket av mina "kriterier" tycker du är personliga egenskaper?

Och ja det jag nämner kan beror mycket på individ och inte ras men sen finns det ju raser som verkligen inte stämmer in på det jag önskar mig och därför jag ber om råd.

Tex vill inte ha en hund med mycket jakt då den ska kunna vara lös i skog under ridturer. Och därför går ju många jakt raser bort. Även om man så klart kan träna bort ganska mycket.
Och vill inte ha en terrier då jag vill ha en hund med "will to please" och inte en som tycker den vet bäst.
 
Ja jag har kollat på hundstall men vill ändå ha en valp då det blir lättast att få den som jag vill.

Vilket av mina "kriterier" tycker du är personliga egenskaper?

Och ja det jag nämner kan beror mycket på individ och inte ras men sen finns det ju raser som verkligen inte stämmer in på det jag önskar mig och därför jag ber om råd.

Tex vill inte ha en hund med mycket jakt då den ska kunna vara lös i skog under ridturer. Och därför går ju många jakt raser bort. Även om man så klart kan träna bort ganska mycket.
Och vill inte ha en terrier då jag vill ha en hund med "will to please" och inte en som tycker den vet bäst.
Du kan aldrig veta om du kommer att få en hund som kommer att kunna vara lös.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Ja jag har kollat på hundstall men vill ändå ha en valp då det blir lättast att få den som jag vill.

Vilket av mina "kriterier" tycker du är personliga egenskaper?

Och ja det jag nämner kan beror mycket på individ och inte ras men sen finns det ju raser som verkligen inte stämmer in på det jag önskar mig och därför jag ber om råd.

Tex vill inte ha en hund med mycket jakt då den ska kunna vara lös i skog under ridturer. Och därför går ju många jakt raser bort. Även om man så klart kan träna bort ganska mycket.
Och vill inte ha en terrier då jag vill ha en hund med "will to please" och inte en som tycker den vet bäst.
Som jag skrev, att den ska gilla att jobba med dig eller klara av att vila en dag. Det har inte med ras att göra utan med personlighet. Jag tror att många raser potentiellt skulle passa din livsstil men med allihop finns också risken att de inte gör det.

En valp går att prägla absolut men jag skulle ändå hellre välja en vuxen hund som har sina egenskaper färdigutvecklade och sedan forma den till mig med bra träning. Åtminstone om det var så viktigt vilken typ av hund det blir av den, om man tvärtom gillar resan och är villig att anpassa sitt liv så är ju en valp roligare:)
 
En kelpie? Korthårscollie? Dom känns som ganska "lagom" och lättsamma brukshundar.

Men beror ju på hur ridturerna ser ut och vad hunden gör i stallet och hur länge. Och hur man tränar resten av tiden.

Men de flesta brukshundar tror jag är nöjda med 1-2 timmar i skogen, en stund i stallet och sen mer ordentlig träning ett par dagar i veckan och lite småpill resten av dagarna. Någon vilodag klarar de också ;) Och de BÖR inte bli stressade av det heller.

Ja korthårig collie har jag kollat på men är lite för stor i mitt tycke men visst finns den med.

Kelpie har jag kollat på och är intresserad utav då jag som sagt haft en blandras med kelpie/bc och älskade hennes arbetsglädje.

Usch tycker detta med val av ras är så svårt. Vet egentligen vilken raser jag mest är intresserad utav men undrar samtidigt om det inte blir för lugnt i mitt liv.

Såhär kommer den väl få leva. (som jag tänkt mig nu)

Den kommer vara med mig i stallet varje dag i minst 3 h. Och då ingår väl en uteritt i skog och terräng. Också få lära sig att "hjälpa" till i stallet och hur den ska bete sig.
Kommer träna agility och rally lydnad, vill prova på flyball och spår. Följa med mig på olika aktiviteter så som skogen, vandringsleder, ja i stort sett överallt jag åker.
Även träna hemma :D utanför bruksklubben.
Vill även ställa ut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 921
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp