Sååå velig!!

Fille

Trådstartare
Vad ska man göra med sitt hästliv egentligen?? Bestämde mig i våras för att sälja mitt sto, hittade köpare men såklart gick hon inte igenom. Veterinären sa att det va okey att betäcka, lånade då ut henne till avel men fick av olika anledningar hem henne, dräktig (dock va hon inte dräktig när det kom på tal att hon skulle hem igeb men jag ville ha hem henne dräktig så fick henne betäckt). Vill väldigt gärna ha fölet, tror jag. Dock är jag grymt ridsugen, tror jag. Rider lite på stoet men har tröttnat på att rida henne, ev av anledningarna till att jag skulle sälja henne. Är gräset grönare på andra sidan? Om jag säljer stoet dräktig så får jag ju inte fölet såklart. Men kommer jag nöja mig då med att köpa en annan ridhäst? Snälla ge mig lite tips o råd om hur jag ska tänka!
 
Jo men vem vill köpa ett dräktigt sto och inte få behålla fölet?

Det tycker jag nog att man ser annonseremellanåt, så jag tror inte det är helt ovanligt. Priset på stoet blir ju satt utifrån att hon säljs med förbehållet att säljaren ska ha tillbaka stoet och står man för fölets kostnader fram till avvänjning borde det inte vara några problem.

Du kan ju få tag på en köpare som gärna vill ha stoet, men som backar pga att de inte vill ha ett för "på halsen".

/Lizie
 
Eller så sätter du ut en annons där det står att du är villig att sälja stoet med eller utan föl enligt ök? Då breddar du ditt urval av köpare. Om du tröttnat på stoet, vill du då ha en exakt avkomma efter henne? Vill du isf vänta i flera år på den avkomman, eller finns det "äldre unghästar" med liknande stam du kan vara intresserad av att köpa? Hur som haver tror jag att du bör utreda vidden av ridsuget genom att rida nån annan häst, medryttare eller vilket som :)
 
Ibland vet jag inte om det är så att jag vill ha det jag inte kan få eller hur man ska säga, förut suktade jag jättemkt efter det här fölet, men eftersom hingstägaren inte tog emot ston utifrån så kunde jag inte få denna avkomma. Så när dom inte kunde ha kvar mitt sto och frågade om jag ville ha henne betäckt innan jag hämtade henne, blev jag ju superlycklig! Fölet kommer att bli welsh partbred och troligen ganska så stor då pappan är 165 cm, så är nog svårt att hitta liknande avkomma tyvärr...
Har börjat spana lite efter medryttarhäst, tror jag kommer ångra ihjäl mig om jag säljer sto med föl...
 
Ibland vet jag inte om det är så att jag vill ha det jag inte kan få eller hur man ska säga, förut suktade jag jättemkt efter det här fölet, men eftersom hingstägaren inte tog emot ston utifrån så kunde jag inte få denna avkomma. Så när dom inte kunde ha kvar mitt sto och frågade om jag ville ha henne betäckt innan jag hämtade henne, blev jag ju superlycklig! Fölet kommer att bli welsh partbred och troligen ganska så stor då pappan är 165 cm, så är nog svårt att hitta liknande avkomma tyvärr...
Har börjat spana lite efter medryttarhäst, tror jag kommer ångra ihjäl mig om jag säljer sto med föl...
Men om det är uttalat ridsugen du är, så innebär ju behålla-fölet-alternativet att du kommer att få rida om sisådär... 3 år! :eek: Och det är först då du vet om du passar ridmässigt med avkomman eller inte.

Fördelen med att sälja sto/föl och köpa annan häst är att du får rida från start, och du får prova det antal hästar du vill tills du hittat en du känner att du klickar med.
 
Men om det är uttalat ridsugen du är, så innebär ju behålla-fölet-alternativet att du kommer att få rida om sisådär... 3 år! :eek: Och det är först då du vet om du passar ridmässigt med avkomman eller inte.

Fördelen med att sälja sto/föl och köpa annan häst är att du får rida från start, och du får prova det antal hästar du vill tills du hittat en du känner att du klickar med.

Har hittat en medryttarhäst, 18 år, har gått mvs dressyr och 140 cm hoppning. Riktig läromästare, ridit en månad, vi var på våran första lektion igår. Så jäkla kul att rida en välriden häst, även om jag inte får nåt gratis så får jag så jäkla mycket utdelning när jag väl gör rätt! Det "värsta" är att han ev är till salu för ganska bra pris om dom hittar rätt köpare. Han är inte ute på annons och dom har inte bråttom att bli av med honom. Men kan ni förstå att jag är ännu veligare nu?? Jag har inte möjlighet att hålla flera hästar, men vill så gärna köpa honom, men är ju så sjukt nyfiken på fölet också! Men just nu vill jag ju rida och utvecklas... Jag blir tokig på mina tankebanor....!!!!
 
Har hittat en medryttarhäst, 18 år, har gått mvs dressyr och 140 cm hoppning. Riktig läromästare, ridit en månad, vi var på våran första lektion igår. Så jäkla kul att rida en välriden häst, även om jag inte får nåt gratis så får jag så jäkla mycket utdelning när jag väl gör rätt! Det "värsta" är att han ev är till salu för ganska bra pris om dom hittar rätt köpare. Han är inte ute på annons och dom har inte bråttom att bli av med honom. Men kan ni förstå att jag är ännu veligare nu?? Jag har inte möjlighet att hålla flera hästar, men vill så gärna köpa honom, men är ju så sjukt nyfiken på fölet också! Men just nu vill jag ju rida och utvecklas... Jag blir tokig på mina tankebanor....!!!!

Hej!

Du behöver sluta tänka kortsiktigt och faktiskt sätta dig ner och känna efter och analysera för och nackdelar med diverse alternativ. Det första måste ju vara om du överhuvudtaget är så ridsugen att du ens vill ha EN häst, kanske är du alldeles nöjd som medryttare. Hitta travliga hästar att rida brukar inte vara ett jättestort problem (lite beroende på var man bor förstås).

Fakta du redan har är: Du gillar inte att rida ditt sto, hon kommer få ett föl du kanske vill ha. Du vill rida på något välutbildat, vilket du nu hittat. Du kan bara hålla en häst, så ha kvar stoet och fölis går ju inte?

Hade jag varit du hade jag sålt stoet och fölet, kanske med ett förbehåll om att kunna ta tillbaka fölet - om du nu känner att ni klickar. Om träning och utveckling var det viktigaste hade jag först ridit valacken ett tag och om jag kände att vi passade ihop köpt honom.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 230
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 471
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp