Sadel i framvikt

Salsahej

Trådstartare
Hej! Jag har hyrt en häst där man fick med utrustning, och sadeln ligger i framvikt, den "lyfts" där bak. Vi vill inte köpa en ny sadel för de kostar mycket pengar och känns onödigt eftersom vi ska lämna tillbaka honom efter ett tag. Finns det nåt annat man kan göra? Padd? Eller något slags "inlägg"? Finns det inget annat man kan göra än att behöva köpa en ny sadel? :/ Jätte tacksam för svar :-)
 
Padda upp, kan räcka med en liten handduk som du viker och lägger vid framvalvet mellan schabraket och sadeln för att fylla ut om det inte är jättemycket som fattas.
Annars finns ju tex korrektionspaddar.
 
Hej! Jag har hyrt en häst där man fick med utrustning, och sadeln ligger i framvikt, den "lyfts" där bak. Vi vill inte köpa en ny sadel för de kostar mycket pengar och känns onödigt eftersom vi ska lämna tillbaka honom efter ett tag. Finns det nåt annat man kan göra? Padd? Eller något slags "inlägg"? Finns det inget annat man kan göra än att behöva köpa en ny sadel? :/ Jätte tacksam för svar :-)
rid barbacka, bättre än att försöka mixtra med paddar.
kan inte ägaren ordna en passande sadel?
 
Testa med en padd som är tjockare fram, ev att vika en handduk eller något liknande och lägga fram, se upp så det inte trycker mot manken bara. Finns gelepaddar som är tjockare framtill "frontrisers", skumgummi som höjer fram, filt, paddar med ilägg osv beroende på hur mycket för vid den är. Annars fråga ägaren om du kan få byta sadeln till en smalare, de har kanske fler?

Viktigt är ju att se till så att sadelformen inte är knasig utan att den "bara" är för vid så att om du paddar upp den fram ska den inte börja trycka någon annanstans. Ta hjälp av någon kunnig :)

Och som Buck säger, rid inte med sadeln om den inte ligger bra. Sedan om det blir till att byta sadel eller hitta en padda som passar just erat ändamål så :)
 
rid barbacka, bättre än att försöka mixtra med paddar.
kan inte ägaren ordna en passande sadel?

vet inte om jag vågar rida barbacka då han bockar och stegrar mycket innan vi kommit igång, men får väl testa någon gång. Han bor 3 timmar bort från oss och lite svårt om vi nu skulle få en ny sadel att hämta den...
 
Testa med en padd som är tjockare fram, ev att vika en handduk eller något liknande och lägga fram, se upp så det inte trycker mot manken bara. Finns gelepaddar som är tjockare framtill "frontrisers", skumgummi som höjer fram, filt, paddar med ilägg osv beroende på hur mycket för vid den är. Annars fråga ägaren om du kan få byta sadeln till en smalare, de har kanske fler?

Viktigt är ju att se till så att sadelformen inte är knasig utan att den "bara" är för vid så att om du paddar upp den fram ska den inte börja trycka någon annanstans. Ta hjälp av någon kunnig :)

Och som Buck säger, rid inte med sadeln om den inte ligger bra. Sedan om det blir till att byta sadel eller hitta en padda som passar just erat ändamål så :)
Testa med en padd som är tjockare fram, ev att vika en handduk eller något liknande och lägga fram, se upp så det inte trycker mot manken bara. Finns gelepaddar som är tjockare framtill "frontrisers", skumgummi som höjer fram, filt, paddar med ilägg osv beroende på hur mycket för vid den är. Annars fråga ägaren om du kan få byta sadeln till en smalare, de har kanske fler?

Viktigt är ju att se till så att sadelformen inte är knasig utan att den "bara" är för vid så att om du paddar upp den fram ska den inte börja trycka någon annanstans. Ta hjälp av någon kunnig :)

Och som Buck säger, rid inte med sadeln om den inte ligger bra. Sedan om det blir till att byta sadel eller hitta en padda som passar just erat ändamål så :)

Vi hämtade han på ett ställe 3 timmar bort där han är på ridläger på somrarna. Finns en tjej (tant) som äger själva ridstället men vet dock inte om hon äger hästarna? Jag har mailat dom och frågat om de står för ny sadel men de har inte svarat än...
 
Om inte sadel ligger bra när du paddar upp den så skulle jag köpa en begagnad passande sadel i stället. Håller du dig till begagnat så får du oftast igen pengarna när du inte behöver sadeln längre och säljer den.
Kolla annars på bomlösa alternativ.
Att ha en bomsadel som inte passar kan bli dyrt i längden.
 
En bra sadelmakare kan kanske hjälpa dig med en utpassad padd (om det bara är det som är felet). Annars kanske den befintliga sadeln kan stoppas om? Förutsatt att ägaren godkänner det. Den kostnaden, resa 2*3 timmar, eller inköp av egen sadel får man nog räkna med när man tar en häst på foder. Det kan bli mycket dyrare/besvärligare än så, om hästen skadar sig t ex....

Vad står det i fodervärdskontraktet? Står det att passande sadel ingår? Får ni lov att lägga en annan sadel än den som ägaren har skickat med på hästen? Om ägaren hävdar att sadeln är ok och inte vill ta ansvar för att den byts ut eller stoppas om skulle jag försöka nå en överenskommelse och i värsta fall föreslå att hästen får gå tillbaka. Lägger du en egen sadel på hästen eller ordnar med en padd och det sedan visar sig att hästen har ont i ryggen kan ju ägaren skylla på dig, även om det beror på den första sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 203
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
517
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 415
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp