Bukefalos 28 år!

Sadel knutor?

AnneSofie

Trådstartare
Min häst har fått sadelstadsknutor, en stor och några mindre. Min fråga till er andra är: Kan dessa läka bort av sig själv (tvättar m laktacyd å gör rent med jodopax) eller måste man spruta kortison i knölarna för att de skall försvinna? Nån som vet? (är även noga med ren filt under vojlocken, dock vilar hon nu för att inte nöta på knölarna)
Hon har även ett benutskott på underkäken, vet har kollat den vid besiktning men inte sagt ngt spec om den, kan man göra något åt sådana eller är dom helt ofarliga? Vet ej hur hon fått den då hon redan hade den när jag köpte henne...

Mycket tacksam för svar!! /en orolig matte :crazy:
 
"min" häst hade sadelknutor men som vi senare konstaterade att det var proteinknölar. Knölar kan också bero på hårsäcksinflammationer. Ömmar hästen vid beröring av knölarna? Ofta tar knölar rätt lång tid på sig att läka bort.
 
Min häst hade det förra vintern, eller han hade foderknölar men det är väl samma sak eller hur?? I alla fall, han reds som vanligt bara, håret skavdes bort lite granna på dom tre små knölarna men dom ömmade inte. Men sen när täcket åkte av på våren försvann ju knölarna.
 
jag har haft samma bekymmer på min häst och vad jag har förstått så hänger det troligen på sadeln. Be någon kunning, vetrinär eller sadelutprovare kolla din sadel på hästen. När jag gjorde detta så visade det sig att knutorna kom sig av en illa stoppad sadel. Nu har jag gjort om den och knutorna försvinner en efter en.

hygienen är MKT viktig, tvätta vojlock/schabrak ofta och tvätta knutorna med asollösning samt smörj med cortisonsalva 1%. Sitter det skorpor på knutorna ska dessa pillas bort! Köp även ngn billigare skumgummipad som du sedan klipper hål i där knutorna sitter och lägger mellan vojlock och häst. Detta gör att knutorna inte irriteras lika mkt vid ridning.

Lycka till och som sagt mitt tips är att kolla din sadel! :rofl:
 
Min häst har också haft det vid ett flertal tillfällen. Det beror på att min sadel inte är 100% bra på honom.
Men jag köpte en medicinvojlock och la under sadeln. Knutorna försvann. Nu rider jag alltid antingen med medicinvojlocken, polypad eller rådjursskinn under sadel och knutorna har inte kommit tillbaka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 967
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 243
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 301
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 162
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp