Sadel med smal midja

sthu

Trådstartare
Finns det westernsadel med smal midja/säte men bred bom?
Jag har problem med ena höften och enligt sjukgymnasten beror det på ridningen. Jag får inte sitta brett med benen. Enligt sjukgymnasten ska jag helst inte rida alls, eller max en gång i veckan. Jag fick istället den geniala idén att byta sadel. Jag har kunnat rida i engelsk sadel utan att få lika ont och den har ju smalare säte än westernsadeln. Problemet är bara att hästen är bred som en tunna så sadeln måste vara bred i bommen.

Finns det såna sadlar? Med uppbyggda, smala säten eller hur jag ska förklara det.
 
Usch vad tråkigt :( men det måste ju gå att ordna.

Om jag inte har fel för mig så är ”ladies” sadlar smalare i sätet. Min är det i alla fall. Inte jätte lätt att få tag på i Sverige men det kan ju vara ett alternativ, går säkert att specialbeställa. Var i landet håller du hus? Jag har en ladies reiner som du hade kunnat få prova så du vet om det fungerar för dig.
 
Usch vad tråkigt :( men det måste ju gå att ordna.

Om jag inte har fel för mig så är ”ladies” sadlar smalare i sätet. Min är det i alla fall. Inte jätte lätt att få tag på i Sverige men det kan ju vara ett alternativ, går säkert att specialbeställa. Var i landet håller du hus? Jag har en ladies reiner som du hade kunnat få prova så du vet om det fungerar för dig.

Hänger utanför Falköping.
Jag har kollat på Ladies sadlar på amerikanska sidor men det verkar mest vara att de är lättare? Kanske är sätet smalare också, det står inte så mycket om det.
 
Finns det westernsadel med smal midja/säte men bred bom?
Jag har problem med ena höften och enligt sjukgymnasten beror det på ridningen. Jag får inte sitta brett med benen. Enligt sjukgymnasten ska jag helst inte rida alls, eller max en gång i veckan. Jag fick istället den geniala idén att byta sadel. Jag har kunnat rida i engelsk sadel utan att få lika ont och den har ju smalare säte än westernsadeln. Problemet är bara att hästen är bred som en tunna så sadeln måste vara bred i bommen.

Finns det såna sadlar? Med uppbyggda, smala säten eller hur jag ska förklara det.
Måste det vara en westernsadel då?
Wow har ju enligt dem själva iaf, marknadens smalaste midja. Jag får ont i mina höfter om jag rider i för breda sadlar annars. Men med wow så klagar inte höfterna det minsta. Tvärtom så mår kroppen bättre av att rida med wow, så det är himla skönt.

Men det är som sagt en engelsk sadel. Man kan göra den spansk om man vill, men western tror jag inte att de har kommit till.

Jag tänker, är ridning viktigast, eller westernsadel?
 
Måste det vara en westernsadel då?
Wow har ju enligt dem själva iaf, marknadens smalaste midja. Jag får ont i mina höfter om jag rider i för breda sadlar annars. Men med wow så klagar inte höfterna det minsta. Tvärtom så mår kroppen bättre av att rida med wow, så det är himla skönt.

Men det är som sagt en engelsk sadel. Man kan göra den spansk om man vill, men western tror jag inte att de har kommit till.

Jag tänker, är ridning viktigast, eller westernsadel?

I och med att jag vill fortsätta tävla måste jag ha en westernsadel.
Inte jättesugen på att lägga 30 papp på en "reservsadel" som kanske funkar..
 
Har också haft problem med höfterna (numera opererad på båda sidor). Jag köpte en Heather Moffett ”hip saver” som bygger upp en smalare midja att sitta på. Man kommer upp en bit från sadeln, men hellre det än ont i höftleden
Köpte från England. Den kostade inte så många hundralappar.
 
Har också haft problem med höfterna (numera opererad på båda sidor). Jag köpte en Heather Moffett ”hip saver” som bygger upp en smalare midja att sitta på. Man kommer upp en bit från sadeln, men hellre det än ont i höftleden
Köpte från England. Den kostade inte så många hundralappar.

Det verkar ju super! Men passar den på westernsadel tro? Läst lite och verkar vara för engelska sadlar. Men det hade definitivt varit ett intressant alternativ!
 
Om hag minns rätt så har den två elastiska band som man drar under kåpan. Den borde funka även på westernsadel tycker jag men kan ju inte lova. Själv red jag i allroundsadel.
När inte min hip saver hjälpte längre red jag i en distans-sadel - en gräslig blå historia som i princip enbart bestod av själva sitt-delen av sadeln (bladsadel). Extremt korta kåpor. Lite som en hector-sadel.
Allt för sitta så ”smalt” som möjligt.
 
Om hag minns rätt så har den två elastiska band som man drar under kåpan. Den borde funka även på westernsadel tycker jag men kan ju inte lova. Själv red jag i allroundsadel.
När inte min hip saver hjälpte längre red jag i en distans-sadel - en gräslig blå historia som i princip enbart bestod av själva sitt-delen av sadeln (bladsadel). Extremt korta kåpor. Lite som en hector-sadel.
Allt för sitta så ”smalt” som möjligt.

Jag får fnula lite på det. Kika in recensioner och googla, det brukar ge svar på det mesta :)
 
Hänger utanför Falköping.
Jag har kollat på Ladies sadlar på amerikanska sidor men det verkar mest vara att de är lättare? Kanske är sätet smalare också, det står inte så mycket om det.

Jag vet inte om alla Ladies sadlar är smalare men här en tex beskrivningen av Crates ladies reiner ”Crates' Ladies Reiner--a saddle especially made for a woman. It is a light-weight reining saddle made on the Equi-Fit reining tree, Fiberglass Covered Wood, with a very narrow ground seat, especially for women.” Narrow eller very narrow ground seat är nog vad du letar efter :)
 
Wow har ju enligt dem själva iaf, marknadens smalaste midja. Jag får ont i mina höfter om jag rider i för breda sadlar annars. Men med wow så klagar inte höfterna det minsta. Tvärtom så mår kroppen bättre av att rida med wow, så det är himla skönt.

Men det är som sagt en engelsk sadel. Man kan göra den spansk om man vill, men western tror jag inte att de har kommit till.

Jo, Wow har faktiskt en westernmodell också, men marknadsförs inte så starkt i Europa. Googla Wow Western saddle and you shall find! :)
 
Jo, Wow har faktiskt en westernmodell också, men marknadsförs inte så starkt i Europa. Googla Wow Western saddle and you shall find! :)

Den var. .. intressant. Ser ut som billig skräpsadel och sjukt obekväm men likväl intressant.
Den har fått rätt dålig kritik från westernhåll dock, men så är det väl alltid med nya grejer.
Hade varit intressant att prova! Undrar hur prislappen ser ut :angel:
 
Den var. .. intressant.

Undrar hur prislappen ser ut :angel:
Tja, gissar att prislappen även den ser ...intressant ut.
Tänket med dessa sadlar är dock guld - modulärt, full ändringsbarhet - önskar att det fanns fler klassiska sadeltillverkare som ändå kunde bygga in samma flexibilitet i sina sadlar - hela skiten sitter ihop med skruvar som en ikeamöbel. Love that part of it!
 
Tja, gissar att prislappen även den ser ...intressant ut.
Tänket med dessa sadlar är dock guld - modulärt, full ändringsbarhet - önskar att det fanns fler klassiska sadeltillverkare som ändå kunde bygga in samma flexibilitet i sina sadlar - hela skiten sitter ihop med skruvar som en ikeamöbel. Love that part of it!

Hmm.. Med tanke på att jag vill börja rida på kor = det kan gå vilt till, känns det lite osäkert. Äsch, jag har ändå inte råd med en sån sadel! Men det var ett mycket bra tips :up:
 
Hmm.. Med tanke på att jag vill börja rida på kor = det kan gå vilt till, känns det lite osäkert. Äsch, jag har ändå inte råd med en sån sadel! Men det var ett mycket bra tips :up:
Ja om du ska börja rida på kor så bör du ha en sadel med lite takformade bossor, tror Wowsadeln är något för platt för standardkossan.
 
Jag har en crates ladies reiner. Du kan få provsitta den om vi ses med häst innan du hittat en annan lösning :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 037
Senast: poetin
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp