SADEL TILL ARAB?!

Beelly

Trådstartare
Hej!
Får hem en ny häst om två veckor och sitter nu och funderar över sadlar... Jag har fått erbjudande om att köpa en Santa Cruz Celine av en kollega i storlek vid (eller x-vid, minns inte riktigt) - tror ni den kan passa? Ska ta ut en sadelprovare eftersom jag får med en sadel som jag vill testa så den verkligen passar, men funderar på ifall det ens är lönt att testa Santa Cruz sadeln eller inte?
Om jag mätt rätt är han ungefär 93 grader.
 
Celine- sadlarna passar relativt ofta på araber, men man kan förstås inte veta på förhand. Men prova!
 
Jo, men vissa sadlar brukar man ju generellt sätt säga kan passa araber med kort anläggningsyta, breda i storlek osv.. Han är rätt rak i ryggen med relativt hög manke.
 
Glömde säga att han är kort i ryggen också.. Har 125 i täcken.

Jag förstår att ni inte kan svara mig ifall den kommer passa eller inte, men min fråga är egentligen om det finns en chans att den passar eller är den modellen helt uteslutet för araber generellt sätt? Är det någon som har en sån sadel till sin arab? Vill inte be henne hålla sadeln åt mig (eftersom hon är angelägen att sälja den snarast) om det inte ens är lönt för sadelutprovaren att titta på den.
 
Tack! Det var precis sånt jag undrade över.. Då är det egentligen inte ens lönt att pröva den
 
Hej!

Just när det gäller araber kan man inte säga nånting. Med info om hur den ser ut är det lättare, men det bästa är att hitta en kunnig sadelutprovare som kan hjälpa en hitta en vettig sadel(på min har de flesta gått bet).

Det dräller av trådar med araber med sadelproblem. I mitt fall finns det extremt få sadlar som är så korta att de funkar på prinsessans rygg (anläggningsyta max 42 cm om jag minns rätt). Att hon har väldigt rörlig rygg och rörliga bogblad gör inte saken lättare.

/Lavinia

Jo, men vissa sadlar brukar man ju generellt sätt säga kan passa araber med kort anläggningsyta, breda i storlek osv.. Han är rätt rak i ryggen med relativt hög manke.
 
Hej!
Får hem en ny häst om två veckor och sitter nu och funderar över sadlar... Jag har fått erbjudande om att köpa en Santa Cruz Celine av en kollega i storlek vid (eller x-vid, minns inte riktigt) - tror ni den kan passa? Ska ta ut en sadelprovare eftersom jag får med en sadel som jag vill testa så den verkligen passar, men funderar på ifall det ens är lönt att testa Santa Cruz sadeln eller inte?
Om jag mätt rätt är han ungefär 93 grader.
Bates sadlarna gillar jag. De formar sig hela tiden efter hästen och du kan byta bom lätt på dom. Man kan köpa en egen "mätare" för att se vilken bom man behöver. Kolla inne på MyOne.se, de har 30% på sadlar nu så jag hade passat på att kolla in en Bates eller Wintec där :D

Har själv en bates som jag haft på flera olika hästar, bara att byta bom som sagt :)
 
Bates sadlarna gillar jag. De formar sig hela tiden efter hästen och du kan byta bom lätt på dom. Man kan köpa en egen "mätare" för att se vilken bom man behöver. Kolla inne på MyOne.se, de har 30% på sadlar nu så jag hade passat på att kolla in en Bates eller Wintec där :D

Har själv en bates som jag haft på flera olika hästar, bara att byta bom som sagt :)
'
Nu får du nog backa bandet, för här var det MÅNGA allvarliga faktafel.

Nej, Bates/Wintec formar sig INTE hela tiden. Bommen förändras minimalt då man byter koppjärn men inte så det påverkar en ursprungliga formen. Bara bredden.

Koppjärn är inte samma sak som bom.
 
Dessutom är Wintec (och därmed antar jag även Bates) inte direkt korta sadlar (eller anpassade för korta ryggar). Min tjej ser ut som om hon har täcke på sig i Wintec.

/Lavinia, som just provat sig igenom stallets samtliga sadlar och endast kommit fram till att den pållan har är den som passar bäst, resten ser för hemska ut :-(.


'
Nu får du nog backa bandet, för här var det MÅNGA allvarliga faktafel.

Nej, Bates/Wintec formar sig INTE hela tiden. Bommen förändras minimalt då man byter koppjärn men inte så det påverkar en ursprungliga formen. Bara bredden.

Koppjärn är inte samma sak som bom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: Thera
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 290
Senast: Oknytt
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp