Sadel till denna häst?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Har precis köpt häst, och behöver ny sadel. Prioriterar en dressyrsadel, men tänker så småningom skaffa en hoppsadel också, så tips på det är också välkomna :)

Om jag får bestämma så vill jag ha en dressyrsadel med ganska rejäla stöd (:angel:), gärna enkelkåpa. Hästen kommer antagligen att bredda sig något.

Har dålig koll på hur man lägger in bilder här, men jag gör ett försök :p Ber om ursäkt för svettig häst!
2m4vw4x.jpg

29ook7m.jpg


Några förslag?
 
Hoppas fortfarande på att någon ska hitta till denna tråden :D Har letat lite och hittat en sadelutprovare här i närheten som säljer Santa Cruz, kan det vara någonting tror ni?
 
Jag har en santa cruz leopold, dressyr med enkelkåpa och ganska stora stöd. Underbar sadel! Men vågar inte uttala mig om den passar din häst.
 
Jag har en santa cruz leopold, dressyr med enkelkåpa och ganska stora stöd. Underbar sadel! Men vågar inte uttala mig om den passar din häst.

Tack ändå! Det är Leopold jag har kikat mest på av de sadlarna :D Ska kanske chansa och prova en, det värsta som kan hända är ju att den inte passar.
 
Tack ändå! Det är Leopold jag har kikat mest på av de sadlarna :D Ska kanske chansa och prova en, det värsta som kan hända är ju att den inte passar.
Den kräver en ganska rak rygg. Manken blir inga problem för din häst. Finns med både fasta paneler och omstoppningsbara ull och jag har för mig att de fasta kräver en väldigt rak rygg.
 
jag gillade leopold jättemycket de första gångerna jag satt i en. Nu har jag skämt bort min rumpa med att sitta i en "riktig" dressyrsadel, en jochen hennig senaste halvåret och har JÄTTESVÅRT för leopold efter det. sittpunkten är ganska långt bak och jag tycker att det känns som att sitta i en "hängmatta". då var visserligen tumstorleken aningens för stor för mig, men jag har annars oftast snarare problem med att få plats med benen i 17,5, detta var 18" och jag kände mig som en sjuåring på ridskola :)
 
Det blir ju jättesvårt att säga genom en tråd i ett forum.

Man bör alltid ta hjälp av en sadelprovare, vilket jag hoppas du gör. En bild på en häst ger inte rättvis information.
 
Det blir ju jättesvårt att säga genom en tråd i ett forum.

Man bör alltid ta hjälp av en sadelprovare, vilket jag hoppas du gör. En bild på en häst ger inte rättvis information.

Nej, det förstår jag också :) Ville liksom bara börja i någon ände och se om någon hade någon liten tanke om vad som skulle kunna passa. Har sett andra, liknande trådar där folk fått jättebra tips :)
 
Jag har ingen santa cruz dressyr men en hopp(merina) med paneler och den ska om man läser runt vara för raka ryggar men på min ponny som är relativt rak(inte superrak) och överbyggd släpper den lite för tidigt i bak och känns inte alls lika rak som t.ex min Tekna s-line som är rakare och följer ryggen hela vägen bättre.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp