Sadelgjord till häst med milt sadeltvång

ufot

Trådstartare
Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför en sadelgjord (dressyr) som är lätt att dra åt och som har en bred anläggningsyta. Budgeten är på omkring 1500 kr.

Jag har länge varit inne på att köpa en Wintec cair gjord, men jag har aldrig sett dem i verkligheten. Jag bor uppe i Norrland och det finns ingen återförsäljare inom rimligt avstånd.

Ni som har Wintec cair, hur upplever ni dem? Är de lätta att spänna? Sitter de bra på hästarna? Hur ser de ut på undersidan? På min nuvarande syns sömmarna på undersidan och hästen får lätt skav, om jag inte smörjer och tvättar av efter varje ridtur.

Min häst har en Ghost-sadel som ligger bra, men som glider om jag inte spänner gjorden ordentligt (håller på att spara ihop pengar att köpa en ny sadel, men hästen har svårt sadelläge med rund rygg och obefintlig manke)

Jag vet att många talar varm om ELT-gjordar, men när jag såg dem i verkligheten blev jag inte imponerad, främst inte när jag såg undersidan. Den där gummisaken i mitten verkar inte skön och sedan tyckte jag den var för elastisk.

Vilken sadelgjord tycker ni är bäst?
 
Det här https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/sadelgjordar/dressyrgjord-equiguard-3?att=NDU= är den bästa gjord jag vet. Behövs ingen styrka alls för att dra den och dess finurliga konstruktion med en fjäder vid pinnen gör att man vid behov kan använda båda händerna att dra med istället för att använda den ena handen till att få in pinnen i sadelgjordens hål. Enligt min häst är den också den bästa, jag provade måååånga innan hon var nöjd. Hästar är ju individer och det en gillar avskyr en annan men den är helt klart värd att testa.

Vad gäller ghostsadeln, har du testat med en annan pad? Det var det som behövdes för att få den att ligga still på min ena häst och kan vara det som behövs i ert fall med.
 
Har kollat på den sadelgjorden tidigare också. Priset är ju humant om inte annat, den kostar 1/3 av vad wintec cair kostar. Är bara lite orolig för att den är för elastisk. Hur håller sig resåren? Jag gillar egentligen inte resår eftersom den töjer sig snabbt. Jag har nu en lädergjord från Börjes. Har använt den drygt 6 månader och resåren har börjat töja sig rejält, tyvärr.

Finns det olika paddar til Ghost-sadeln? Nu ligger sadeln perfekt och helt still när hästen blivit rundare om magen, men jag är lite orolig för vintern. Hästen är svårfödd och jag måste antagligen ha en tjockare padd till vintern när hon smalnar av. Jag har haft en antiglidpadd mellan vojlock och sadel hela vintern och det har fungerat hyfsat, men funderar på annan lösning till vintern. Sadeln glider åt sidan, inte fram eller bak. Jag hoppar upp med pall, men när hon är smalare glider den lätt.
 
Jag tycker att Santa Cruz mjuka gjord är trevlig och verkar som att de flesta hästar också gillar den.
Sen är wintec cair gjorden väldigt trevlig :), min fux som hade sadelgjords tvång reagerade aldrig på den :).
Sen måste jag tipsa om att låta en equi/massör/kiro osv gå igenom hästen och lossa spända muskler som kan ligga bakom tvånget.
Min gick från att vilja mörda en så fort man rörde henne under magen till att stå och sova efter 3 besök :).
 
Har kollat på den sadelgjorden tidigare också. Priset är ju humant om inte annat, den kostar 1/3 av vad wintec cair kostar. Är bara lite orolig för att den är för elastisk. Hur håller sig resåren? Jag gillar egentligen inte resår eftersom den töjer sig snabbt. Jag har nu en lädergjord från Börjes. Har använt den drygt 6 månader och resåren har börjat töja sig rejält, tyvärr.

Finns det olika paddar til Ghost-sadeln? Nu ligger sadeln perfekt och helt still när hästen blivit rundare om magen, men jag är lite orolig för vintern. Hästen är svårfödd och jag måste antagligen ha en tjockare padd till vintern när hon smalnar av. Jag har haft en antiglidpadd mellan vojlock och sadel hela vintern och det har fungerat hyfsat, men funderar på annan lösning till vintern. Sadeln glider åt sidan, inte fram eller bak. Jag hoppar upp med pall, men när hon är smalare glider den lätt.

Elastiken är tillräckligt hård för att varken töja sig eller bli dålig. Nu drar jag aldrig hårt, får lätt in en handflata sidledes mellan sadelgjord och häst men jag har haft min i 8 år och när jag köpte en ny för några månader sedan (till min nya häst) så var det ingen skillnad i resåren på den nya och den gamla så jag anser att den håller sig riktigt bra.

Alla padar till bomlösa sadlar passar och de flesta finns i en utformning som även passar estetiskt. Googla på bomlösa padar så får du upp en hel del. Kanske behöver du inte ens en annan pad om den ligger bra nu utan bara tjockare inlägg till vintern? Inlägg går att köpa lösa från flera åf. Jag testade en Haf-pad med undersida i sympanova först under min ghostsadel och den fungerade inte alls. Sedan testade jag med en Barefoot-pad med undersida i ullfleece och den låg då som en smäck. Det är ju också viktigt att alltid dra lika mycket på båda sidor och inte dra en sida helt åt gången utan dra något hål, byta sida osv. för annars dras ju sadeln snett men det vet du säkert redan.
Ett förslag är också att kolla upp både dig och hästen. Hamnar sadeln snett är den vanligaste orsaken att häst eller ryttare är sned.
 
Jag var heller inte imponerad av ELT när jag såg den. Fick dock låna en av en kompis och prova.

Hästen älskade den. Så tja... den fick det bli. I början bara ELT, förlängde stropparna till hoppsadeln och använde den där med. Senare kunde jag byta till hoppgjord med platta där.
ELT är nog det mest lättspända som finns med, då den aldrig behöver dras hårt-hårt. Den enda dressyrgjord jag med enhandsgrepp kunnat dra från hästryggen.

Både denna med mkt lindriga tvångstendenser som är helt borta numera och en annan kag hade med extremt! kraftigt tvång har velat ha bred gjord som tryckfördelar. Hade gått i taket av Hööksgjorden som visas.

Santa Cruz Soft-gjorden som diskuteras är trevlig - men hård att spänna. Wintec Cair tycker jag är för bulkig.

Försök låna olika gjordar och prova är mitt tips :)
 
Santa Cruz Soft-gjorden som diskuteras är trevlig - men hård att spänna. Wintec Cair tycker jag är för bulkig.

Försök låna olika gjordar och prova är mitt tips :)
den är faktiskt förvånansvärt följsam och smidig för att se så tjock ut. fuxen som fick skav av allt sommartid hade inte ett hår på fel håll efter en ritt med denna :). hon fick skav på armbågarna och även longergjorden skavde efter ett pass..
låg även fint på lilla feta fjordingen jag hade.
jag tycker också att den är enkel att dra med tanke på att jag spänner min tekna med stela plastiga stroppar från ryggen med en hand :).
sen så drar jag iofs aldrig hårt, varken gjorden eller sadeln rör sig ändå trots att man får plats med en tvärhand i slutet på passet :).
 
den är faktiskt förvånansvärt följsam och smidig för att se så tjock ut. fuxen som fick skav av allt sommartid hade inte ett hår på fel håll efter en ritt med denna :). hon fick skav på armbågarna och även longergjorden skavde efter ett pass..
låg även fint på lilla feta fjordingen jag hade.
jag tycker också att den är enkel att dra med tanke på att jag spänner min tekna med stela plastiga stroppar från ryggen med en hand :).
sen så drar jag iofs aldrig hårt, varken gjorden eller sadeln rör sig ändå trots att man får plats med en tvärhand i slutet på passet :).

Jag menade inte det är fel på den - utan att JAG personligen tycker den är för bulkig :)
 
Jag menade inte det är fel på den - utan att JAG personligen tycker den är för bulkig :)
ja det var inget illa ment ^_^ ville bara slänga in lite om hur jag upplever den också ^_^ då jag också tyckte att den var väldigt tjock och bulkig innan jag köpte den. (och hade jag inte lyckats hitta min felmärkt med en nolla mindre så hade jag aldrig köpt den då den inte ser så bekväm ut som hästarna tycker :).)
 
ELT är bra gjordar. Den ska inte spännas hårt, så det gäller att hitta lagom. Designen gör att den ligger stadigt och håller sadeln på plats ändå-utan att man behöver spänna fast sadeln. Kan du prova en sådan kan du nog bli positivt överraskad.
 
Anledningen till att sadeln glider ligger tyvärr främst hos ryttaren (jag är lite sned pga gammal ridskada) Med rätt träning och hjälp av kiropraktor är jag mycket bättre.

Hästen är, liksom alla hästar, stark i ena sidan. Det som är "bra" är att vi är starka i olika sidor. Hästen är stark i vänster och jag i höger. Hade ute både massör och sadelutprovare i våras. Hästen var lite stel i höger sida. Sadeln fixades till, men sadelutprovaren sa att anledningen till att sadeln glider är för att det saknades både hull och ryggmuskler. Hon hade helt rätt. Nu när hästen både har fått hull och mer ryggmuskler sitter sadeln perfekt. All ridning i skogen har dessutom gjort hästen mycket mer liksidig.

Jag har tyvärr ingen jag kan låna gjord av, men är inne på att köpa en wintec när lönen kommer och pröva. Om jag förstått saken rätt är andrahandsvärdet högt på wintec-cair gjordar. Om inte wintec fungerar får jag väl pröva en ELT istället.

Jag är noga med att spänna sadeln lika mycket från båda sidor. Pga av ridskadan är mina armar svaga, jag orkar inte dra så hårt. Sadeltvånget visade hästen enbart hos förra ägaren (uppfödaren) men där satt sadeln åt fanders. Hästen har inte visat det minsta tendens till sadeltvång hos mig, men hon gillar inte när jag drar sista hålet.
 
Har en wintecgjord av äldre modellen som jag gillar. Den ger inga skav, är mjuk och lagom elastisk och är dessutom bara att spola av om den blir skitig vilket är kanon om man har en känslig häst. Vet inte hur de nyare gjordarna är, de har ju tyvärr bytt form på dom, men de äldre är super. Fungerar mycket bättre än den snordyra gjorden av samma märke som min snordyra sadel :angel: och upplever att sadeln ligger stabilare än med ELT (kan iof bero på att jag har en luftstoppad sadel där man egentligen inte ska använda ELT).
 
Har en Santa Cruz/HRS Soft och hästen älskar den! Den är så mjukt och följsam. Slutade direkt reagera när jag sadlade men har dock inte sadeltvång utan är bara väldigt petig med gjorden. Jag tycker min är rätt mjuk i resåren men är van vid mer stum resår sedan innan. Har dessutom inte helt fattat vilket märke, köpte mig begagnad o två olika ser exakt samma ut när jag ser dem ute i affärer nu så lite förvirrad.
 
Jag var också skeptisk till mittpartiet på ELT-gjorden, men köpte ändå en begagnad för att prova. Hästen gillar den!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Honey07
·
Utrustning Häst som inte riktigt uppskattar när sadelgjorden spänns. Jag spänner ett hål i taget och väntar en stund emellan, men hon är inte alls...
Svar
14
· Visningar
4 086
Senast: Ace
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp