Sadelhandtag, stigläder runt halsen eller vad?

ylvalill

Trådstartare
Nu är sadel beställd och snart är det dags att klättra upp på ryggen på blivande 3-åringen. Men så var det ju det där med att unghästar ibland är lite mer rörliga än vad man hoppas på. Har förstått att en del löser det med att ha ett stigläder runt halsen på hästen att ta tag i för säkerhets skull. Annars finns det ju "sadelhandtag". Vad är bäst egentligen, och varför? Finns det andra alternativ? Syftet är alltså att ha en extra säkerhet så att man inte råkar dra unghästen i munnen om det skulle bära iväg. :o:p
 
Halsremmen till en martingal. Betydligt bättre hålla i än tjockt stigläder, lätt reglera längd, lätt snabbt få tag i och man kan om man vill ha ett finger under den bara just in case

Ah, smart! Det tänkte jag inte ens på att man kunde ta. :) Ska genast se om jag har någon gammal martingal liggande.
 
Har alltid handtag på sadeln, hööks är bra. Och en.gammal halsrem. Fyller olika syften! Med handtaget kan jag skritta lugnt på hellånga tyglar oavsett skutt utan att störa det minsta, min balans lämnar en hel del att önska :p halsremmen har jag ett finger i i trav o galopp vid behov. Min häst är nu 11 :p
 
jag har också alltid fegisrem på min 14åring ^_^. bara man har vanan inne och är snabb att fånga den så fungerar den jätte bra :p.
senast i förra veckan så fick jag ta hjälp av den och häva mig tillbaka i sadeln 2 gånger på uteritten... (läskiga grässtrån och stenar som kan ha varit förklädda hästmördare)...

har alltid tyglarna i brygga då jag rider ut också, vilket har räddat mig minst lika många gånger som fegisremmen.
tycker inte om sadel handtag, är för nära mig och på ngt sätt svårare att få tag i..
 
Själv har jag aldrig gillat att använda stigläder, tycker inte om att hålla i dem. Antingen tar jag halsremmen från en martingal eller en rundsydd käkrem.
 
Jag kör både handtag och halsring när jag rider unghästar (och galopphästar ;) ). Vi kör på halsringar i plast, finns i galoppshoppar, annars hade jag kört på martingalhalsring, stigläder är väldigt "tjockt" att hålla i tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 245
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 966
Senast: Yrja
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 164
Senast: Raja
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp