Sadelkammare på höger sida

lwt03001

Trådstartare
Ska köpa ny hästtransport och vill ha sadelkammaren på höger sida. Det måste även vara en sadelkammare anpassad för westernsadlar så sadelhängarna måste vara den breda modellen. Aluminiumgolv är också ett krav. Vad finns det för märken och modeller att välja bland?
 
Jag har ett bojsläp och det har aluminiumgolv och sadelkammare på höger sida, men inte sådana sadelhängare du efterfrågar tyvärr men det kanske går att byta.
 
Jag har ett bojsläp och det har aluminiumgolv och sadelkammare på höger sida, men inte sådana sadelhängare du efterfrågar tyvärr men det kanske går att byta.
Har tittat på ett sånt. De är fantastiskt fina men det som talar emot ett sådant är att det blir något för långt och det kommer bli väldigt trångt i stallet där jag förvarar släpet. Inkräktar på foderförvaringen.
 
Fast hellre att det inkräktar på parkeringsutrymmet än hästens åkkomfort? Det är ju så att utrymmet ska tas någonstans ifrån, och integrerar man i hästens utrymme får den sämre utrymme att ta ner huvudet och balansera - sadelkammaren är ivägen.

Vi valde Boj Classic just för att få både garderob och sadelkammare, foderförvaring (ovanpå sadelkammaren) och gott om utrymme framför bommen (vi kan hänga krubba där). På köpet fick vi kombiramp, innerdörrar och dubbla skötardörrar som är delade.
 
Fast hellre att det inkräktar på parkeringsutrymmet än hästens åkkomfort? Det är ju så att utrymmet ska tas någonstans ifrån, och integrerar man i hästens utrymme får den sämre utrymme att ta ner huvudet och balansera - sadelkammaren är ivägen.

Vi valde Boj Classic just för att få både garderob och sadelkammare, foderförvaring (ovanpå sadelkammaren) och gott om utrymme framför bommen (vi kan hänga krubba där). På köpet fick vi kombiramp, innerdörrar och dubbla skötardörrar som är delade.
Fast det är ju bra om jag får plats med foder i stallet:) Tror inte sadelkammaren kommer inkräkta på åkutrymmet om den sitter på höger sida och hästen står på vänster sida.
 
Då tycker jag du ska ta en tur ut och titta lite på olika lösningar. Vi tittade på alla släp på marknaden innan vi köpte. Och det var inte många som tillät ordentligt utrymme för hästen att balansera, d v s ta ner hals och huvud på ett bra sätt.

De flesta sadelkammare inkräktade både på vänster och höger sida, eftersom släpen generellt går in fram. Men åk ut och titta på olika modeller, ta med de kritiska glasögonen.
 
Har du något tips på var man kan se många märken? Jag är nyfiken på Ifor som har lanserat sadelkammare på sina. Om den nu går att få på höger sida.
 
ifor, brenderup och thule vet jag har sadelkammaren på höger sida.

jag känner att så länge skötardörren är på vänster sida så får sadelkammaren vara på vilken sida som :p. hästen står på höger sida helst och jag vill inte gå in under henne :rofl:
 
Har du något tips på var man kan se många märken? Jag är nyfiken på Ifor som har lanserat sadelkammare på sina. Om den nu går att få på höger sida.
man kan välja vilken sida som man vill ha sadelkammaren på, men som standard är den på höger.
(Ifor nörd :o)
 
Jag pratade med en återförsäljare för Ifor och då kunde man inte få det. Får ringa generalagenten.
 
Varför spelar det roll vilken sida sadelkammaren är på?
om du brukar ställa hästne din på vänstr sida och sadlkammaren är på vänster sida (intgrrad, som alltså tar utrymm framför hästen) så kan det bli väldigt trångt... Som lovisa sa så kan hästne få svårar att balansera om dne bhövr det, samt att dt kan vara bökigt att tränsa och få plats. sadelkammarväggn är aningen utsatt och du får svårare att sätta upp hösegel om man skulle vilja det :)
 
Varför spelar det roll vilken sida sadelkammaren är på?
Därför att jag har ett utrymme i stallet där jag parkerar transporten och då står den utmed vänsterväggen. Jag vill gärna kunna packa i och ur transporten i stallet utan att behöva köra ut den (smidigt dagen innan en kurs etc). Då kommer jag inte åt vänstersidan, det blir helt enkelt för trångt. En annan anledning är ju även för att få mer plats för hästen som jag alltid lastar på vänster sida.
 
man kan välja vilken sida som man vill ha sadelkammaren på, men som standard är den på höger.
(Ifor nörd :o)
Såg nu på Ifors hemsida att man kan välja sadelkammaren på höger sida. Dåligt att den försäljaren som jag mailade inte visste det.
 
om du brukar ställa hästne din på vänstr sida och sadlkammaren är på vänster sida (intgrrad, som alltså tar utrymm framför hästen) så kan det bli väldigt trångt... Som lovisa sa så kan hästne få svårar att balansera om dne bhövr det, samt att dt kan vara bökigt att tränsa och få plats. sadelkammarväggn är aningen utsatt och du får svårare att sätta upp hösegel om man skulle vilja det :)
Såg nu på Ifors hemsida att man kan välja sadelkammaren på höger sida. Dåligt att den försäljaren som jag mailade inte visste det.
Sadelkammaren är som sagt på höger sida som standard, eftersom frontutlastningen är på höger sida som standard på transporterna utan sadelkammare. Men både frontutlastningen och sadelkammaren går att få på vänster vid beställning från fabrik. (Inte tillsammans dock ;))
 
Har mailat igen med generalagenten för Ifor och nu har de slutat tillverka sadelkammaren på höger sida:( Det är EU-rekomendationer om att skötardörren ska vara på höger sida för att det ska vara säkrare om man måste stanna på motorvägen. Verkar svårt att hitta min drömtransport:(
 
Har mailat igen med generalagenten för Ifor och nu har de slutat tillverka sadelkammaren på höger sida:( Det är EU-rekomendationer om att skötardörren ska vara på höger sida för att det ska vara säkrare om man måste stanna på motorvägen. Verkar svårt att hitta min drömtransport:(
finns många ifor släp med sadelkammaren på höger sida som redan står hos återförsäljare, så är ju bara att köpa ett sånt istället gör att beställa helt nytt från fabrik.

ser ingen nytta med att ha skötardörren på höger sida när man när man kör ändå måste gå ur bilen åt vänster
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Anemone
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 364
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 259
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp