Sadelläge och rygg häst

Tove7867

Trådstartare
9
sv.tinypic.com
http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9

9



Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
 
@Tove7867 nu är inte bilden helt optimal då man vill ha lägre hals/huvudposition på hästen för att se ryggen som oftast under arbete. Men den är överbyggd bak och i bildläget bortsett från överbyggdheten mot det rakare hållet . Ryggen kommer vara rakare under arbete. Hästen har inte svängd rygg . Sadelläget blir svårt att bedöma då bilden inte visar hästen i helbild utan bilden visar inte hästens buk/bröstkorg alls.

Ganska typisk rygg för många fullblod utifrån det som går att se. Finns många sadlar som passar dem .
Är det hopp eller dressyrsadel du letar ? Och vad för sadlar har du provat hittills ?
 
Senast ändrad:
Håller med om att den är relativt normal i ryggprofil och överbyggd bak. Hög manke och stora bogblad. Nemas problemas.

Men sen är hästen väldigt insjunken i muskulaturen runt manken - det innebär att standardsadlar riskerar att hamna i obalans så att de tippar framåt och även lägger sig på manken i rätt vidd. Man luras gärna rida i en för smal bomvidd. Hästen är överbyggd så även det puttar ner allt mot bogblad och håligheterna med risk att ytterligare förvärra muskelsvinnet pga punkttryck.

Denna häst behöver
1.en korrekt anpassad bomvidd
2. Kompensation av håligheterna genom korrektionspadd eller sadel med ullstoppning där det finns utrymme att fylla ut för håligheten genom att fylla på med ull. Finns vissa sadelmodeller speciellt anpassade för dylika problem såsom k-paneler eller extra djupa bossor i fronten.

Gör det enkelt för dig och ring ut en sadelmakare som kan fixa med stoppning, och inte bara en utprovare. I övrigt ser det inte alltför komplicerat ut, så länge sadeln har utrymme för hög manke.
 
Oj, stackars hästen. Musklerna runt manken är helt tillbakabildade, inte helt osannolikt p g a dåligt passande sadel som tippar framåt och lättar bak och därmed lägger all vikt fram. Vilket innebär ett kraftigt punkttryck och blodtillförseln till mankmusklerna stryps.

Säger som ovanstående: en duktig sadelmakare som kan prova ut en sadel och tipsa om hur hantera ryggprofilen fram till dess att muskler fyllt ut håligheten.
 
Tack för svar! Sadeln vi har nu är Vid och jag tycker den är för stor! Dom i stallet säger att det sitter bra men något vid kanske men jag tycker den är hemsk.. den åker bak mycket vid ridning utan padd under schabraket o utan Förbygel; så ska det ej vara. Har haft hästen i snart två månader så har ej hunnit muskla honom ännu. Jag ser lite skillnad nu på rumpan iaf. Kan ta nya bilder ikväll. Han har sadelläget ganska långt bak enligt mig, hans bogblad går rätt långt bak, därav måste man dra bak sadeln en del = den är vid och tryck läggs framtill som ni säger. Ska man padda upp fram tillsvidare?
 
Tack för svar! Sadeln vi har nu är Vid och jag tycker den är för stor! Dom i stallet säger att det sitter bra men något vid kanske men jag tycker den är hemsk.. den åker bak mycket vid ridning utan padd under schabraket o utan Förbygel; så ska det ej vara. Har haft hästen i snart två månader så har ej hunnit muskla honom ännu. Jag ser lite skillnad nu på rumpan iaf. Kan ta nya bilder ikväll. Han har sadelläget ganska långt bak enligt mig, hans bogblad går rätt långt bak, därav måste man dra bak sadeln en del = den är vid och tryck läggs framtill som ni säger. Ska man padda upp fram tillsvidare?
Det kan ju vara precis det som är problemet, sadeln är för vid eftersom musklerna den ska vila på inte finns där. Fyll ut med fårskinnspadd, så ryggen får tid att själv fylla ut, och ring den där sadelmakaren under tiden. Inte ens säkert att det är rätt sadel för hästen.
Har hästen en bröstkorg som är vinthundsaktig så tenderar allt att glida bakåt i språng och klättring, inget fel alls i att använda förbygel. Det stabiliserar ju sadeln, vilket är syftet.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Leeelot
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp