sadelmått

M

moonlightgarden

vad anses vara bomens mått egentligen?
alltså hur stor är en normal bomvid i tum
hur stor vid bomvid i tum
hur stor är en x-tra vid bom i tum?
 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Bomvidden mäts inte i tum!

Tum (") betecknar hur lång sadeln är, sätesstorleken alltså. En tum är 2,54 cm och det vanligaste måttet är 17 tum.

Bomvidden däremot, mäts antingen i CENTIMETER (cm) eller GRADER (*). Att mäta i centimeter (som ofta betecknas 30, 31, 32 osv.) är ganska opålitligt och säger inte så mycket då alla märken är olika. En Stübben 31:a är inte alls lika bred som en M&N 31:a ex vis. Centimetrarna mäts mellan ortspetsarna på sadeln.
Att mäta graderna på sadeln (och hästen) är ett mycket bättre alternativ än centimeter, då det ofta visar ett mer tillförlitligt resultat.

Hur man mäter graderna på hur man mäter graderna på sadeln häbnvisar jag till www.stalleldshestra.nu och www.lillhastenistav.se då jag själv är så dålig på att förklara. :o

Alla märken är olika, dvs en X-vid av ena märket kan vara mycket bredare/smalare än av det andra märket.
 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Bomvidden mäts inte i tum!

För att krångla till det lite så är det faktiskt så att man även mäter vidden fram, i just tum. Det gäller bladsadlar, t.ex. Hector eller W-sadlar. Man har ett mått på bredden i fronten som mäts i tum. Även höjden i fronten mäts, också i tum.

Anledningen är att om en häst är t.ex. 100 grader över manken så passar ändå inte alla sadlar som är 100 grader. Vinkeln mellan bladen (anliggningsytan fram) kan vara 100 grader både om bladen är nära varandra eller långt ifrån varandra.

Man måste veta dels vilken vinkel hästen har, dels hur bred hästen är där vinkeln tas. Man måste alltså först bestämma sig för var man vill att sadeln skall ligga.

För att trassla till det ytterligare så vill man veta hur "hängmattig" hästen är, detta för att välja blad med rätt "sway", alltså rätt bågform. En sadel med för mycket sway kommer att ligga och gunga på hästen även om både grader och bredd i fronten stämmer.

Det finns många mått att ta hänsyn till, t.ex. bladlängd, bladyta, ryttarens vikt, flare, sitsstorlek, höjdutrymme fram, hästens horisontella lutning, och förstås hur sadeln sedan skall se ut och vad den skall användas till.

Horisontell lutning kan man kompensera dels med att bygga sätet i en viss vinkel mot bladen, dels genom att lägga sadeln bredare eller smalare fram, just därför finns även ett breddmått fram på sadlar. Väljer man olika breddmått på hästen så påverkar det både vinkel och sway.

Det finns naturligtvis gränser för spelutrymmet. Engelska bommar borde ha samma problem men jag håller inte på med sådana.

När man nu äntligen har skaffat sig den här perfekta sadeln så går pållen naturligtvis och musklar på sig, då får man börja om på nytt igen :devil:
 
kan tänka mig det, hur stor bomvid kan man säga att en sadel är som är 13 cm i bred?
 
man tackar för sidorna, nu vet jag precis vilka grad tal som är för smått till min ponny, synd bara att jag inte kommer ihåg om den gamla sadeln är för small över bommen eller inte, den va för small på sidorna iaf, så mycket kommer jag ihåg, fast det stämmer nog inte nu längre ändå, nu när hon har fått gåt på bete så rundade hon på sig lite där uppe vid manken, så vi får se om hon tänker behåla det eller inte :)

jo att dom är olika i sin bred såg jag när man var ute å spanade sist, fast det blir nog en begagnad denna gång tror jag, vi får se vad dom som har henne på foder säger, det blir dom som ska hantera det hela å så köper jag sadeln utav dom seddan (om den fortfarande passar då) när hon kommer hem igen :).
Hur vid skulle man säga att en 13 cm ponny sadel är?
 
krångla till det ännu mer bara :smirk:
tur att det blir sadelmakare som ska prova ut denna gång, dom bör ju iaf veta vad dom pratar om :)
du har i övrigt förklarat det hela bra tycker jag.
 
13 cm bred låter som en smal bom, med westernmått mätt. Dom brukar vara 6 - 8 tum front eller så. Sedan beror det på var/hur man mäter, ponnysadel inte min specialitet.

Det är samma djungel med w-sadlar, så för att förenkla för konsument skippar man ofta måtten och säger semibom (=smal), normal, full (=bredare), X-full eller X-wide osv. Sedan har varje tillverkare ändå sina mätmetoder.

Bäst är att ta ut nån som har gjort det förr, precis som du nu tänker göra.

Ta en funderare på åt vilket håll du tror att hästen kan utveckla sig från var den är nu, alltså bli fetare/smalare, får mer/mindre muskler, växa lite till osv så kanske du kan köpa en sadel som passar några månader längre :angel:
 
just nu är hon lite tjockare över manken pågrund av betes fettet, men det håller pås att bantas ner, seddn tar jag ut en sadelmakare å dom ska ju som sagt var kunna förutsäga hur hästens muskler kommer att byggas upp, hon har ju inga direkta problem att jobba i form, det enda man måste be henne om är att hon ska jobba å inte gå å lalla så skärper hon sig normalt på en gång, å det är ju skönt :)
hon kommer ju att tränas mestadels i dressyren oxå, även fast det blir en del hoppning oxå, så dte blir en dressyrsadel som ska köpas in, å förhoppningsvis så kan sadelmakaren förutsäga hur musklerna kommer att utvecklas med just den träningen som hon kommer att få :)
 
För att krångla till det lite så är det faktiskt så att man även mäter vidden fram, i just tum. Det gäller bladsadlar, t.ex. Hector eller W-sadlar. Man har ett mått på bredden i fronten som mäts i tum. Även höjden i fronten mäts, också i tum.

Nu syftade jag på engelska sadlar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha en stocksadel, så jag köpte en, den passade bättre än min dressyr sadel sa min sadelmakare/utprovare så jag blev jätteglad...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Baffa
·
Utrustning Nån som vet hur många grader en pfiffsadel är i normal bomvidd, alltså bomvidd 2. Dom är rätt smala eller?
Svar
0
· Visningar
259
Senast: aglaonema
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: Jeps
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp