Sadeln åker fram, antiglidpadd?

parfymflaska

Trådstartare
Jag har en häst som är lite tjock, lite överbyggd bak och dessutom lätt i arslet. Kickar och bockar både i glädje och protest när hon är på det humöret. Mitt problem är att sadeln (dressyrmodell) gärna åker fram lite på henne. Inte så konstigt, magen trycker fram sadelgjorden och sadeln följer med, en bakutspark på det så sitter jag plötsligt framme på manken. Jag fick låna en gjord med platta häromdagen, det hjälpte lite så jag ska köpa en sådan. Men funderar även på en antiglid-padd under sadeln för att verkligen hjälpa till att hålla allt på plats (tills magen är mindre). Känner ingen som har en sån som jag kan låna och testa, så jag undrar 1. om antiglidpadd verkligen funkar, och 2. vilken sort som funkar bäst isf? Vad jag sett verkar det vara antingen gel eller någon slags neopren som finns att välja på.
Jag har skummat tidigare trådar, men där står det oftast bara "köp en bra aniglid-padd", jaha, och vilken är bra då? :p
(Och för att besvara standardfraserna: Ja, sadeln passar, och Nej, hästen har inte ont)
 
Jag skulle nog säga att byt sadel eller skaffa en svanskappa.

Jag har en antiglidpad till ponnyn som är smal om "midjan" men rund om magen - för att sadeln enligt tyngdlagen vill glida fram när man rider markarbete/dressyr - mest i galopp. När jag ska hoppa eller klättra mycket upp och nerför så åker alltid svanskappan på. Vid häftigare ryck räcker det inte med en antiglidpad.
Fast tycker att du ska prova - det är en ganska liten kostnad jämfört mot att behöva byta sadel.
obs att man även måste se till att schabrak & vojlock är väl fastsatta.
 
Jag har en häst som är lite tjock, lite överbyggd bak och dessutom lätt i arslet. Kickar och bockar både i glädje och protest när hon är på det humöret. Mitt problem är att sadeln (dressyrmodell) gärna åker fram lite på henne. Inte så konstigt, magen trycker fram sadelgjorden och sadeln följer med, en bakutspark på det så sitter jag plötsligt framme på manken. Jag fick låna en gjord med platta häromdagen, det hjälpte lite så jag ska köpa en sådan. Men funderar även på en antiglid-padd under sadeln för att verkligen hjälpa till att hålla allt på plats (tills magen är mindre). Känner ingen som har en sån som jag kan låna och testa, så jag undrar 1. om antiglidpadd verkligen funkar, och 2. vilken sort som funkar bäst isf? Vad jag sett verkar det vara antingen gel eller någon slags neopren som finns att välja på.
Jag har skummat tidigare trådar, men där står det oftast bara "köp en bra aniglid-padd", jaha, och vilken är bra då? :p
(Och för att besvara standardfraserna: Ja, sadeln passar, och Nej, hästen har inte ont)
Jag har haft båda , men inte samtidigt :). Och det funkade på min boll
 
@kryddelydd
Som jag skrev i ts så passar sadeln utmärkt, det är hästens för tillfället runda mage som ställer till det, samt att hon är byggd i nedförsbacke. Det är egentligen inte sadeln i sig som åker fram, utan sadelgjorden som pressas fram av magen. Enkel fysik. :)
 
Jag har en häst som är lite tjock, lite överbyggd bak och dessutom lätt i arslet. Kickar och bockar både i glädje och protest när hon är på det humöret. Mitt problem är att sadeln (dressyrmodell) gärna åker fram lite på henne. Inte så konstigt, magen trycker fram sadelgjorden och sadeln följer med, en bakutspark på det så sitter jag plötsligt framme på manken. Jag fick låna en gjord med platta häromdagen, det hjälpte lite så jag ska köpa en sådan. Men funderar även på en antiglid-padd under sadeln för att verkligen hjälpa till att hålla allt på plats (tills magen är mindre). Känner ingen som har en sån som jag kan låna och testa, så jag undrar 1. om antiglidpadd verkligen funkar, och 2. vilken sort som funkar bäst isf? Vad jag sett verkar det vara antingen gel eller någon slags neopren som finns att välja på.
Jag har skummat tidigare trådar, men där står det oftast bara "köp en bra aniglid-padd", jaha, och vilken är bra då? :p
(Och för att besvara standardfraserna: Ja, sadeln passar, och Nej, hästen har inte ont)
Gel-Eze! Tunn och bra!
 
@parfymflaska Jag har använt anti-glidpadd tidigare, tror att jag köpte den från Börjes. Det fungerade bra. Nu har jag dock en ELT-gjord sedan lång tid tillbaka och har inte behövt padden sedan dess!
 
Men om hästen tillfälligt är lite rund kan man väl lösa problemet tillfälligt med en pad eller gjord?

Jag hade alla dagar valt att försöka lösa det med en gjord, helt enkelt för att jag inte känner mig bekväm hur antiglidpad kan påverka ryggen. Gjorden kommer ju fortfarande kasa fram och dra i sadeln. Vad händer med rygg (hud, päls, muskler, rörelsefrihet) när padden hindrar?
 
Jag hade alla dagar valt att försöka lösa det med en gjord, helt enkelt för att jag inte känner mig bekväm hur antiglidpad kan påverka ryggen. Gjorden kommer ju fortfarande kasa fram och dra i sadeln. Vad händer med rygg (hud, päls, muskler, rörelsefrihet) när padden hindrar?

Ska ha den aspekten i åtanke. Talar du av egen erfarenhet, eller är det en reflektion/spekulation?
 
Tyvärr är det så att en sadel som inte ligger still den passar inte. Det är den bistra sanningen. Även om det "bara" (vilket inte jag alls tycker är så bara) är magen som puttar fram gjorden så passar inte sadeln just för tillfället. Banta hästen, rid i en bomlös sadel så länge eller tömkör tills sadeln passar hästen igen. Valen är flera men att fortsätta rida med en sadel som inte ligger still skulle jag aldrig göra. Jag förstår inte alls att inte folk är mer rädda om sina hästar utan att de utsätter dem för opassande utrustning. Risken att hästen får brännskador och skav av en antislip pad är stor. Av en svanskappa kan hästen få problem med ryggen och hästen kan också få problem med bogbladen om sadeln ligger och skaver emot dem för att den kanar fram. Min sadel kostade nästan lika mycket som min häst men så ligger den också som en smäck och rör sig inte en mm. Jag är övertygad om att min häst är tacksam för att hon slipper sadlar som kanar hit och dit trots att hon har ett nästintill hopplöst sadelläge.
 
Jag skulle inte ha en sån padd direkt mot hästen. Har du det kommer sadeln plus ryttarens vikt hållas på plats genom att "dra" i pälsen, dessutom mothårs. Sätt den mellan schabraket och sadeln i så fall, det hjälper inte lika mycket men kan hjälpa lite.
 
Tror inte heller anti-glidpadd är ett bra alternativ när man tänker på hur den fungerar (om den fungerar vill säga :P )
Skulle satsa på annan sadelgjord alt. svanskappa om något. Huruvida sadeln passar eller inte tänker jag inte kommentera.
Men att byta till bomlöst behöver VERKLIGEN INTE vara ett bra alternativ, medryttarpollen har nu 3 olika bomlösa. Två av dem sitter på halsen efter några steg i galopp, kvittar vad man har för gjord eller paddar. Den tredje som jag köpte främst för min egna skull sitter betydligt bättre, kanar inte fram om jag spänner gjorden ordentligt.
Tycker bomlösa generellt kanar både sidleds och fram. Alla bomlösa är av totalt olika modeller kan jag passa på att nämna :P
Även barbackapadd kasar fram på denna häst. Vissa vill bara allt glida fram på.
Han är super bred (bomsadel är närmast omöjligt att hitta i den vidden) svängd/överbyggd och kort i ryggen. Dessutom väldigt "lätt i baken" ;) de där bakbenen lever sitt egna liv ibland.

Den sadeln som ligger bäst på honom har jag bara en vanlig svängd dressyrgjord till och det fungerar bra :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 003
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 574
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej!! Min ponny är en maxad B ponny av den lite kraftiga typen. Hon har ingen manke alls, utan det är helt rakt och platt! Sadeln...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: caballus
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 870
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp