Sadeln åker UPP & fram!

Clairehorse

Trådstartare
Hej!!

Min ponny är en maxad B ponny av den lite kraftiga typen.
Hon har ingen manke alls, utan det är helt rakt och platt!
Sadeln ligger rätt okej på henne när hon står helt stilla, men när vi kommer i rörelse så åker sadeln upp i bakvalvet med ca 10 cm och det känns som den glider fram lite också.(se bild):D
Jag har en antiglid padd som jag provat under sadeln och schabraket, och mellan schabraket och sadeln.
Spelar tyvärr ingen roll om jag spänner sadelgjorden hårt.
Svanskappa är ju för sadeln inte ska glida fram, men sadeln åker ju upp? Desutom är jag inte jättesugen att trycka på svansroten hela tiden..
Tacksam för ALLA tips och svar jag kan få!!(:
MVH
Clairehorse!

img_1497_50ec833a9606ee2d6ee752d7.jpg

(Lite trött efter passet:D)
img_1572_50ec879de087c351f2385b9a.jpg

img_1582_50ec8966ddf2b30b792b5884.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Sadeln passar helt enkelt inte. Ta hjälp av en bra sadelutprovare så ordnar det sig säkert :)
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Lite manke ser det ut att finnas ändå ;)

Skämt åsido. Såsom du beskriver, skulle jag se mig om efter en annan sadel - den nuvarande passar inte.

Vad händer med resten av sadeln när bakvalvet åker upp? Framvalvet trycks neråt (sadeln hamnar i framvikt) ?
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Sadeln är alldeles för rund i bommen. Du behöver en annan. Svanskappa gör bara att hästen får ta stryk när sadeln hålls kvar i ett läge där den inte fungerar.
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Fel form på sadeln. En sadel med rätt form rör sig inte :) För vid/för smal/för svängd.

Svanskappa är bra om man har en sadel som passar från början men som ändå vill åka fram ex. om hästen är överbygd eller spolformad. Men passar inte sadeln så gör svanskappan ingen nytta :angel:
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Testa en Santa Cruz Celine eller en Stübben. Min Paint påminner om din ryggmässigt och Celinen ligger så nära perfekt det kan bli. Stübben har sittpunkten lite längre bak och blir då fel för oss men bommässigt funkade den. Eventuellt en Prestige Golden Star. Och de vida modellerna, minst Celine wide, Stübben 31, Prestige 35 kanske.

I alla fall lite tips på sadlar att börja med. Men ta hjälp av en kunnig. Jag hade problem att de antingen va för vida fram eller hade bossor som riskerade att trycka ner i ländryggen. Men det var sadlar åt det rakare hållet, Stübben är ju mer svängda och då riskerar det ju att gunga istället.

Sen skjuter min bak sadlarna istället för att de åker fram. Men som första tips iaf... Finns säkert dyrare sadlar som passar men sånt va jag inte intresserad av i första skedet.
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Lite manke ser det ut att finnas ändå ;)

Skämt åsido. Såsom du beskriver, skulle jag se mig om efter en annan sadel - den nuvarande passar inte.

Vad händer med resten av sadeln när bakvalvet åker upp? Framvalvet trycks neråt (sadeln hamnar i framvikt) ?

Ja! den hamnar en del i framvikt faktiskt..!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Testa en Santa Cruz Celine eller en Stübben. Min Paint påminner om din ryggmässigt och Celinen ligger så nära perfekt det kan bli. Stübben har sittpunkten lite längre bak och blir då fel för oss men bommässigt funkade den. Eventuellt en Prestige Golden Star. Och de vida modellerna, minst Celine wide, Stübben 31, Prestige 35 kanske.

I alla fall lite tips på sadlar att börja med. Men ta hjälp av en kunnig. Jag hade problem att de antingen va för vida fram eller hade bossor som riskerade att trycka ner i ländryggen. Men det var sadlar åt det rakare hållet, Stübben är ju mer svängda och då riskerar det ju att gunga istället.

Sen skjuter min bak sadlarna istället för att de åker fram. Men som första tips iaf... Finns säkert dyrare sadlar som passar men sånt va jag inte intresserad av i första skedet.

Okej tack för svar!!
Är det en ''smalare'' jag ska kolla efter? Den är väldigt vid får jag säga..
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Du ska nog först kolla om du kan hitta en kunnig som hjälper dig att prova ut sadlarna, annars riskerar du hur som att lägga pengar på en ny sadel som inte funkar. Ofta, när någon konstaterat åt en att den inte passar, har sadeln förlorat massa i värde och så ska den säljas och annan sadel inhandlas. Där någonstans har du lyckats slänga pengar i sjön som du mycket väl skulle kunna betala en sadelprovare med. Du behöver ju inte köpa en sadel som hen kommer med utan prova ut passande modeller och köpa en begagnad sådan.
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Du ska nog först kolla om du kan hitta en kunnig som hjälper dig att prova ut sadlarna, annars riskerar du hur som att lägga pengar på en ny sadel som inte funkar. Ofta, när någon konstaterat åt en att den inte passar, har sadeln förlorat massa i värde och så ska den säljas och annan sadel inhandlas. Där någonstans har du lyckats slänga pengar i sjön som du mycket väl skulle kunna betala en sadelprovare med. Du behöver ju inte köpa en sadel som hen kommer med utan prova ut passande modeller och köpa en begagnad sådan.

Tack:D
Smart tips!
 
Sv: Sadeln åker UPP & fram!

Fin häst, men något knepig rygg. Risk att mycket kasar fram eller hamnar i framvikt då hästen är naturligt i nedförsbacke. Du behöver kika på sadlar som passar överbyggda hästar. Crown är ett tips, prestige ett annat. Andra tips hittar du nog i sadeltråden men bäst hjälp får du nog av en vettig utprovare.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·
Utrustning Vad beror det på att schabraket glider ner mot mannen vid tidning? Även padden gör det. Annars ligger schabrak och padd still, förutom...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Shaggy
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp