Bukefalos 28 år!

sadeltryck?

L

link

Jag har en ponny som jag snart har haft i tre år, hon var fem år när jag köpte henne så nu är hon snart åtta.
Jag har haft samma sadel hela tiden och det har inte varit några problem. Nu det senaste har hon fått två "fläckar" på ryggen. De sitter på varsin sida av ryggen, lite bakåt neråt från manken. Fläckarna är ljusare än den andra pälsen. När jag känner och trycker på hennes rygg och fläckarna så reagerar hon ingenting, vare sig det är efter eller före ridturen. När jag sitter upp och rider så reagerar hon heller ingenting, varken i skritt, trav, galopp, hoppning osv. Däremot om hon är väldigt pigg och glad och vill springa, och jag håller in henne då kan hon göra något bocksprång, men det anser jag vara för att hon är pigg och vill galoppera. Men jag tycker att det borde vara sadeln som är boven, iofs har jag ju alltid haft den men det kan ju hända att hon tex fått mer ryggmuskler?
Kan sadeln trycka och ligga dåligt utan att hästen har ont av det? :confused:

Ska förhoppnings åka och träna imorn om vädret tillåter och då ska jag visa min tränare och se vad hon säger.

Men vad tror ni?
 
när sadeln trycker för mycke på ett ställe dör cellerna och pälsen blir ljusare/vit just där de trycker. tror de va så iaf, hade en fjorting i stallet o när equiterapeuten va ute sa hon att de va från sadeln.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 428
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 652
Senast: Araminta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp