Sadelutprovning- Viktigt att tänka på

Skinfaxe

Trådstartare
Hej!
Vill bara upplysa alla som försöker hitta sadel till sin häst att ta reda på mer utav det som är viktigt att tänka på när man skall hitta en sadel som är anpassad efter hästen så att den kan jobba ordentligt och inte känna smärta någon stans.

Hade för någon vecka sedan hemma en sadelutprovare till min unghäst, en valack med väldigt hög och "hålig" manke. Sadelutrovaren hade inte med sadlar som var anpassade efter hästen och hans höga manke(i övrigt väldigt fint sadelläge) och även om sadlarna tryckte på manken så var dennes åsikt att för att jag skulle kunna ha en sadel på hästen så måste man bygga upp det med en padd eftersom jag inte kommer hitta någon sadel som passar denna hästen ändå.

Min erfarenhet är att en padd aldrig tar bort problemet. Så köpte ingen sadel av dem, utan fortsatte att leta och köpte hem en sadel i går. Tror ni det fanns plats för manken? JA! Har inte hunnit testat den ordentligt än men den verkar ligga jätte fint.

Skulle vilja att alla som letar sadel och inte är så säkra på hur en sadel skall ligga på hästen (eller tänker ta hem en sadelutprovare och inte vill bli lurad) kollar på dessa filmklipp på Youtube, de hjälpte mig extremt mycket och gjorde så att jag inte utsatte min häst för något han skulle kunna ha ont av resten av livet...

Filmklippen är i 9 delar och heter:
Saddle Fitting in 9 Steps
by Schleese Saddlery Service



(Länken är till första klippet av de 9 delarna)
Lycka till med att hitta en perfekt sadel till dig och din häst!

20 minuter sedan Ändra
 
Det finns ju smala mankar, och håliga mankar. Sätter man en smal sadel på en hålig manke (dvs där det egentligen borde ligga muskler men som blivit atrofierade) så finns risk att bommen och ortspetsarna vidmakthåller och förvärrar problemet. Dvs musklerna kan inte växa som de ska.

Så att padda är inte alltid fel, men man behöver veta varför och hur man paddar en sadel i balans.
 
sedan är det viktigt att inte padda en sadel som ex trycker på fel ställen, det måste som sagt finnas plats att växa.
Men tycker att man så långt det går skall försöka undvika att använda padd.
 
Om sadelns enda problem är att den behöver lyftas upp något för att mankbenet ska gå fritt, och sadeln provas in med padd, ser jag faktiskt ingen skaderisk öht att använda en padd. Man använder då en padd istället för att göra högre bossor till sadeln (en sadel som ska passa en häst med riktigt mycket manke behöver ofta vara högre både i fram och i bak, för att inte sadeln ska riskera att hamna i bakvikt).
Halva utprovningen är dessutom att prova sadeln i rörelse (helst alla gångarter), med ryttare i sadeln. Mankbenet ska gå fritt i alla gångarter.

Om man har en häst som fått muskelförtviningar, dvs tappat muskler pga felaktigt tryck, är det till att prova ut en sadel som passar. Om en sadel då ligger bra i övrigt, men är något för vid i fram (säg att hästen haft en smal sadel och nu har "skålar" vid manken), kan man antingen stoppa bossan mer i fram eller använda en padd för att fylla utrymmet som är "för mycket". I takt med att hästen musklar sig igen plockar man sedan bort "den extra vadderingen" tills hästen fyller ut sadeln även i fram (i det här exemplet). Eller så provar man ut en sadel som passar perfekt när hästen är smalare än normalt i fram, och byter sedan sadlar i takt med att hästen musklar sig igen. Det viktiga är att sadeln ligger i balans utan att klämma, dvs att sadeln passar och att hästen "fyller ut" sadeln som den ska så att den inte ligger i framvikt (och självklart inte heller ligger i bakvikt t.ex.).

Den aktuella hästen tänker jag inte uttala mig om öht, eftersom jag inte sett den, och inte heller tittat på klippen pga tiden på dygnet (andra i huset sover). Uttalar mig allmänt, inte spec. fall. Bra att du hittat en sadel, hoppas att den funkar även i längden!
 
Senast ändrad:
Om sadelns enda problem är att den behöver lyftas upp något för att mankbenet ska gå fritt, och sadeln provas in med padd, ser jag faktiskt ingen skaderisk öht att använda en padd. Man använder då en padd istället för att göra högre bossor till sadeln (en sadel som ska passa en häst med riktigt mycket manke behöver ofta vara högre både i fram och i bak, för att inte sadeln ska riskera att hamna i bakvikt).
Halva utprovningen är dessutom att prova sadeln i rörelse (helst alla gångarter), med ryttare i sadeln. Mankbenet ska gå fritt i alla gångarter.

Om man har en häst som fått muskelförtviningar, dvs tappat muskler pga felaktigt tryck, är det till att prova ut en sadel som passar. Om en sadel då ligger bra i övrigt, men är något för vid i fram (säg att hästen haft en smal sadel och nu har "skålar" vid manken), kan man antingen stoppa bossan mer i fram eller använda en padd för att fylla utrymmet som är "för mycket". I takt med att hästen musklar sig igen plockar man sedan bort "den extra vadderingen" tills hästen fyller ut sadeln även i fram (i det här exemplet). Eller så provar man ut en sadel som passar perfekt när hästen är smalare än normalt i fram, och byter sedan sadlar i takt med att hästen musklar sig igen. Det viktiga är att sadeln ligger i balans utan att klämma, dvs att sadeln passar och att hästen "fyller ut" sadeln som den ska så att den inte ligger i framvikt (och självklart inte heller ligger i bakvikt t.ex.).

Den aktuella hästen tänker jag inte uttala mig om öht, eftersom jag inte sett den, och inte heller tittat på klippen pga tiden på dygnet (andra i huset sover). Uttalar mig allmänt, inte spec. fall. Bra att du hittat en sadel, hoppas att den funkar även i längden!

Jag kan bara hålla med, började på en sadelutprovares inrådan använda en frontriser och fick tillbaks min häst som halvt tappat viljan. Ja jag kan lämna in sadeln för att stoppa extra fram, det skulle givit samma effekt, men jag avvaktar då hon håller på att bygga om sig muskulärt. Sadeln ligger utmärkt i övrigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 368
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 486
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp