Sv: Sadlar

Jag har en Globus Clic dressyr 17"/36 till min islandshäst.
Den är utprovad av em sadelmakare och jätteskön att rida i. Helt klart prisvärd 8.000:-(än så länge, har bara haft den i 1 månad).
Innan hade jag en Dominus dressyr. Den var kanske skönare att rida i men den passade inte pållan efter ett halvår. Men det var ju mycket dyrare ca 15.000:-
 
Sv: Sadlar

popeye skrev:
Ullstoppade sadlar har bossorna fulla med ull, ullen går att ta ur/fylla på och forma efter hästen. Naktdelen är att den kan bli knölig och ojämt om den inte stoppas om ordentligt. Om sadeln har paneler så har det som skumgummi eller latexplattor som är formpressade och klädda med läder. De går inte att forma om, utan måste de stoppas om får man byta hela bossorna. Fördelen är att de blir inte ojämna eller knöliga. De är oftast tunnare än ullstoppade bossor, så man kommer ofta närmare hästen.

Ja juste... så var det ja! Jag älskar Butet sadlarna! Gudasköna :D:D :love: :love:
 
Sv: Sadlar

Asterix skrev:
Jag älskar Butet sadlarna! Gudasköna :D:D :love: :love:
Nej usch :p Min rumpa grinar efter att ha ridit i en sådan.

För att svara på tråden; "min" har en butet och en appaloosa. Jag använder jämt appaloosan, den är skönast. ;)
 
Sv: Sadlar

Bomlös Torsion Endurance :bump: Finns att lägga in extra ilägg i padden under sadeln om man har en häst med hög manke.

Suuuuper skön sadel :bump: Fast det är klart om du vill hoppa kanske den inte är något för dig ;)
 
Sv: Sadlar

Jag har en Zaldi star flatback....superskön men lite för stor för min rumpa, sen åker den lätt bakåt på pållen, vad kan det då va för fel...'?? :confused:

Ja ska iallafall sälja den och köpa en på mustang.... Där får man prova och få hjälp av sadelmakare, jag tror man vinner på det i längden....
 
Sv: Sadlar

En bra sadel är en sadel som stör hästen så lite som möjligt, samt ligger stadigt och bra på hästen utan paddar eller liknande mellan sadel och häst.

Att leta sadel är alltid lite klurigt. Du har dessutom en väldigt klurig häst. Travare har inget bra sadelläge, dessutom har de högre, bredare och längre mankar än andra hästar. Trots att de är ganska smäckra hästar så kräver travare ofta vidare bom. Det har framförallt mycket med manken att göra.

Du ska veta att du köper en sadel som sitter perfekt nu, så kanske den inte går att ha alls när din häst är musklad. Hästen blir nämligen mycket bredare när den får muskler även om man inte tänker på det. En häst under "uppbygnad" MÅSTE ha en bra sadel, annars blir den felmusklad och kanske förstörd, om inte annat så tar det långt tid att åtgärda en felmusklad häst. Du kan därför räkna med att behöva byta sadel om 1-2 år.

Jag har själv en travare, felmusklad sedan unga år dessutom. Hade tidigare 3 olika sadlar på honom. En satt så dåligt att han fick muskelblödningar, och då hade även duktiga människor hjälp oss passa ut den. Alla var för trånga och en var skev i bommen. Detta hade vi inte upptäckt trots att vi fått hjälp av "kunniga" människor och varit noga med allt. Vi sålde alla tre, red barbacka för att läka ryggen och använde sedan en ordentlig sadelmakare för att passa ut en ny sadel.

Den kostade mer än vad de andra tre sadlarna kostade tillsammans, men den är bekväm för hästen.
Det är en pfiff dressyrsadel.

Jag tycker att du ska ta ut någon som kollar din hästs rygg först(det ska man slltid göra), och sen en ordentlig och ärlig sadelmakare som kan ta fram en bra sadel. Och köp ingen billighets sadel, det är inte värt det och blir dyrare i längden.

Köp heller ingen bomlös sadel. En sadel används för att fördela trycket på hästen. Det gör den med hjälp av bommen. Utan bommen gör sadeln ingen nytta utan är bara ivägen och hindrar dig från att känna hästen, samt hindrar hästens rörelsemönster.

Det bästa du kan göra för hästen är egentligen att rida barbacka.
 
Sv: Sadlar

håller på att rida in min så jag har lånat en kieffer allround, riktigt gammal som har hängt med ett tag. men den ligger bra på honom och sen när jag har råd blir det en vaquero eller portugesa!
 
Sv: Sadlar

Fröken_Skåne skrev:
Vad har ni för sadlar till er häst? Vad har ni för häst?
Vilka sadlar tycker ni är bra? Vilka håller i längden? Formar sig bra efter hästen? Har ni någon form av pad mellan schabrak/vojlock och sadel? I såfall vad för någon?

Jag har en tinker, han har bred rygg. Vi har en apaloosa prestige dressage för ca 10.000 kr. Den är av bra kvalite och jag tycker den är jätte skön att rida i . Har köpt den nyligt men ska så snart som de går ta den till sadelmakarn och se så att den verkligen passar.
Hon vi köpte den sa att eftersom det är ullstoppning så formar sig sadeln ngt efter hästen när man använt den ca 20 -30 ggr.
Vi har en fårskinns voljlock under.
Om du vill se mer så finns den sadeln på http://web.telia.com/~u18316091/hastar/butiken2.htm (ridbutikens hemsida, går också bra å skriva www.agersta.nu)
Om du vill komma direkt till PRESTIGEsadeln så tryck här: http://web.telia.com/~u18316091/hastar/prestigesadeln.htm ;)
Lycka till i sadeldjungeln! Det är inte lätt att hitta den rätta inte....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadlar

Någon som kollat ryggen har jag redan haft ute. Inga problem där inte.
Jag har bytt sadel varje halvår alltså minst 2 ggr/år. Haft vid bom.
Barbacka är definitivt inte ett alternativ på min häst.
 
Sv: Sadlar

Jag har två stycken Cobror. Som jag aldrig kommer att göra mig av med om de så bara ska hänga på en hylla. Jag älskar dem och kan inte tänka mig något annat märke.
De måttsys efter ryttare och häst, men kan byggas om i bommen så att de passar i stort sett vilken häst som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadlar

http://www.cobrasaettel.de/

Dyra, ja. Vet inte dagsläget. Men min ena är 8 år gammal och den är värderad till 17 000 kr, så andrahandsvärdet är högst. Jag skulle tippa på att en ny går på minst 25 000.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
840
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: caballus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp