Säker pall?

Kan inte säga att min är säker eller bäst men jag använder en blompall från clas ohlson :P
 
Vi har Ikeas pall BEKVÄM. kanske inte så säker men fungerar bra.
Vi har också en sån, det är väldigt praktiskt och enkel att flytta runt utan att vara för lätt i vikt (så att den riskerar att kana på isen, gå sönder enkelt osv).
Men om man tänker ur säkerhet så kan en sån också göra mycket skada om hästen hoppar på den, och i så fall så har vi också en stor cement pall man kan gå upp på (två steg). Den kan man dock inte flytta omkring så ska man använda den måste man se till att hästen står still först, och sen kan man t.ex. inte ta med den till ridbanan utan den står där den står. :)
 
har en ikea pall eller en sten. men ska man ha en säker pall så ska det nog vara både tung, bred, tät och halkfri.

ikea pallen är smidig att sitta upp ifrån, men lite väl stor att prega in i bagaget för att ha med på tävling/träning. så har snickrat en låda som får åka med fortsättningsvis, den är inte lika hög men tillräckligt för att komma upp på hästen ifrån. har sen alla "tävlings attiraljer" i den så som flugspray, benskydd och nummerlappar, så att man får en 2 i en funktion ^_^.
den är ganska tung så är inget som kan välta och den är tillräckligt ful för att folk inte ska stjäla den om man lämnar den utanför transporten ;). ska sätta lås på den bara.
 
Jag har också pallen bekväm från Ikea. Tycker den passar utmärkt som uppsittningspall, lagom hög, lätt att flytta på, står stadigt och stabilt.
 
Jag har helgjutna pallar i hårdplast. De tål att hästarna trampar på dom, de är stadiga och hästarna kan inte fastna i de. Mina står ute och på vintern blir det såklart is på dom (och de kan bli hala) om de inte står under tak men då brukar jag ta in de en natt för att tina av. Efter att ha sett ett antal hästar som fastnat i tex Ikeas pall vill jag helst använda säkra pallar, speciellt till unghästar och stökiga hästar. Mina pallar är visserligen dyra men väl värda sina kronor!
 
Jag har helgjutna pallar i hårdplast. De tål att hästarna trampar på dom, de är stadiga och hästarna kan inte fastna i de. Mina står ute och på vintern blir det såklart is på dom (och de kan bli hala) om de inte står under tak men då brukar jag ta in de en natt för att tina av. Efter att ha sett ett antal hästar som fastnat i tex Ikeas pall vill jag helst använda säkra pallar, speciellt till unghästar och stökiga hästar. Mina pallar är visserligen dyra men väl värda sina kronor!

Nyfiken, vad är det för pall du har? Går den att få tag på i Sverige? :)
 
Jag tycker generellt att pallar är lite läskiga, kanske för att jag allt som oftast upplever dem som lite instabila även när de står stadigt. För det mesta använder jag en låg "stenmur" (i brist på bättre ord. Den står längs med en kortsida av stallbyggnaden/verkstaden). Lagom hög, lätt att sitta uppifrån, skulle hästen ta ett halvt kliv framåt så är det ingen fara. Men jag ämnar skaffa en pall (typ "Bekväm" från IKEA eller liknande) att använda när jag rider på ridbanan, till sommaren.
 
I ridhuset har vi en IKEA-pall.
Utanför stallet har bonden byggt en ramp.
I transporten har jag en ihopfällbar plastpall.
 
Jag använder en gammal kökspall i trä. Alltså en sådan som håller samma höjd som stolarna vid matbordet, med enda skillnaden att den saknar stolarnas ryggstöd. Den funkar bra för mig.
 
Bekväm från Ikea är suverän. Ställer den i transporten när jag ska tävla. Hööks plastpall åkte jag rakt igenom första användningen....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tre svenska ekipage tog sig till omhoppning och gjorde upp om segern i hästhoppningens världscuppremiär i Oslo på söndagen. Men varken...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
Utrustning Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Som uppladdning för söndagens världscuppremiär avgjordes Grand Prix vid femstjärniga Oslo Horse Show på lördagskvällen. Henrik von...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige valde att testa nya hästar i Nations Cup under fredagen, något som tog dem nästan hela vägen upp på pallen.
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Köpa billig bil?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp