Säkerhetsstigbyglar

silverblom

Trådstartare
Jag är på jakt efter nya stigbyglar, vilka är de säkraste enligt er?

Har fastnat med foten och blivit släpad en gång så vill att de verkligen är säkra.
 
Jag använder Freejump.
Det finns många olika säkerhetsstigbyglar. Beror väl på hur mkt du vill lägga men jag vet många som är nöjda med den stigbygeln som har sån gummisnodd på utsidan och dom kostar inte så mkt.
 
Tycker om typ Kwik Out eller MH's liknande typ. Dock behöver man vara noga med rengöring osv så att den löser ut lätt.

Har sett en människa som fastnat med skon/chapsen in varianten med gummiband (det liksom hakade i metallkroken i botten) och det gick bra den gången (hängde kvar runt halsen) men sedan dess litar jag inte på den typen av stigbygel.
 
Den tråkiga sanningen är att det alltid finns en risk för att fastna.

Den absolut viktigaste faktorn är storleken. Jag har 13 cm stigbyglar för att min sambo har stora fötter och jag tycker att det är ordentligt obehagligt att rida någon annans häst med "damstorlek" 12 cm eller ännu värre 10 cm :nailbiting:
 
Den tråkiga sanningen är att det alltid finns en risk för att fastna.

Den absolut viktigaste faktorn är storleken. Jag har 13 cm stigbyglar för att min sambo har stora fötter och jag tycker att det är ordentligt obehagligt att rida någon annans häst med "damstorlek" 12 cm eller ännu värre 10 cm :nailbiting:

Men va?! Har man så jättebreda stigbyglar blir det ju jätteinstabilt? :nailbiting:
Nu har jag visserligen Sprenger BB, men jag har storlek 10 cm i dessa. Känner absolut inte att min fot är "fastklämd" i dessa och skulle hur lätt som helst kunna komma ur de, har t.om. tappat de någon utan att det egentligen var meningen. Visserligen kan ju de facto att jag har storlek 37 i skor spela in...:angel: Men ändå. Jag tror inte att det är helt lyckat att ha för stora stigbyglar.

OnT: Säger också Kwikout.
 
Men va?! Har man så jättebreda stigbyglar blir det ju jätteinstabilt? :nailbiting:
Nu har jag visserligen Sprenger BB, men jag har storlek 10 cm i dessa. Känner absolut inte att min fot är "fastklämd" i dessa och skulle hur lätt som helst kunna komma ur de, har t.om. tappat de någon utan att det egentligen var meningen. Visserligen kan ju de facto att jag har storlek 37 i skor spela in...:angel: Men ändå. Jag tror inte att det är helt lyckat att ha för stora stigbyglar.

OnT: Säger också Kwikout.
Enligt rekommendation ska man ha minst en cm på var sida om skon. Jag har 37 i mina stövlar, 38 i skorna. De är 10-11 cm breda på bredaste stället.

Jag har sprenger bow balance 13 cm på hoppsadeln. Jag har aldrig haft något problem med dem, trots både häst och ryttare som är rätt kassa på hoppning med både stopp och helikopterhopp som resultat.

På dressyrsadeln har jag sprenger system 4 med vriden ögla 12 cm sedan ett tag tillbaka (de fanns tyvärr inte större). Det händer att jag tappar dem ibland när jag försöker lära mig att sitta ner i traven. Problem med instabil skänkel kommer liksom inte från stigbygeln.
 
Enligt rekommendation ska man ha minst en cm på var sida om skon. Jag har 37 i mina stövlar, 38 i skorna. De är 10-11 cm breda på bredaste stället.

Jag har sprenger bow balance 13 cm på hoppsadeln. Jag har aldrig haft något problem med dem, trots både häst och ryttare som är rätt kassa på hoppning med både stopp och helikopterhopp som resultat.

På dressyrsadeln har jag sprenger system 4 med vriden ögla 12 cm sedan ett tag tillbaka (de fanns tyvärr inte större). Det händer att jag tappar dem ibland när jag försöker lära mig att sitta ner i traven. Problem med instabil skänkel kommer liksom inte från stigbygeln.

Intressant, det visste jag inte!
Jag har kanske 4-5 mm på varje sida om mina stigbyglar. Tycker som sagt att det funkar bra.
 
Enligt rekommendation ska man ha minst en cm på var sida om skon. Jag har 37 i mina stövlar, 38 i skorna. De är 10-11 cm breda på bredaste stället.

Jag har sprenger bow balance 13 cm på hoppsadeln. Jag har aldrig haft något problem med dem, trots både häst och ryttare som är rätt kassa på hoppning med både stopp och helikopterhopp som resultat.

På dressyrsadeln har jag sprenger system 4 med vriden ögla 12 cm sedan ett tag tillbaka (de fanns tyvärr inte större). Det händer att jag tappar dem ibland när jag försöker lära mig att sitta ner i traven. Problem med instabil skänkel kommer liksom inte från stigbygeln.
Men ju större stigbygel man har, desto större måste risken vara att foten åker igenom och hakar fast när man ramlar av. Med en mindre stigbygel är risken att foten åker igenom mycket mindre.
 
Men ju större stigbygel man har, desto större måste risken vara att foten åker igenom och hakar fast när man ramlar av. Med en mindre stigbygel är risken att foten åker igenom mycket mindre.
Jag har aldrig fastnat själv och känner ingen som gjort det heller. Jag bara antar att ridsportförbundet vet något om vad de snackar om när de kommer med sina rekommendationer.

En fot kan väl fastna på flera olika sätt. Jag tror inte att det är så vanligt att hela foten inklusive hälen åker igenom. Det skulle i alla fall jag ha svårt att lyckas med men jag har kanske ovanligt stela fotleder.
 
Jag har alltid haft breda stigbyglar, tycker det är obehagligt med smala, vill ha någon centimeter på varje sida om foten. Alltid föredragit vanliga med gummisnodd. Hade jag tävlat kanske jag hade valt någon snyggare variant som kwik-out.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag kör med korg. Fult men enda riktigt säkra. Vet tyvärr mer än en som fastnat, inkl i kwik out och de med böjd utsida.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Är sugen på nya stigbyglar och har fastnat för Acavallo alupro. Men så såg jag Hansbos Abrivel som ser typ likadan ut med ytterbåge som...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Kristall10
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
982
Senast: Buck
·
Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: AW
·
Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp