Säkerhetsväst eller inte?

Miljon

Trådstartare
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?

Jag är helt enkelt ute efter lite input i hur ni tänker och väljer kring väst eller inte :)
 
Använder vid all typ av ridning, på alla hästar. Slarvar ibland och rider utan på min egen häst vid skritturer, samt att jag av praktiska skäl inte tog med den till Island trots inplanerad turridning. Är hobbyryttare, än så länge ingen tävling.
 
Använder inte. Av två huvudskäl:

1. Lärde mig rida (och trilla av) utan väst, och när jag ramlar av (har under de senaste 15-20 åren ca vartannat år) använder jag fallteknik och behöver då kunna runda ryggen.

2, har en otroligt kort överkropp och har ännu inte hittat en resonabelt prissatt väst som är tillräckligt kort för att inte slå i bakvalvet på sadeln men samtidigt tillräckligt generös för att tillåta plats för tuttarna. Dvs, behöver barnstorlek för längden, men då får inte behagen plats. :meh:
 
Jag använde aldrig väst när jag växte upp, men nu som vuxen har jag lärt mig att använda väst. Fick en spricka i ett revben (ej hästrelaterat) och ville inte riskera att det hände igen, det var obehagligt länge :rofl:
Använder väst vid all ridning :)
 
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?

Jag är helt enkelt ute efter lite input i hur ni tänker och väljer kring väst eller inte :)
Använder väst när jag rider ut, i vanliga fall inte på ridbanan. Fast blåser det storm, haglar mm på ridhustaket kan västen åka på då jag vet att min häst reagerar på detta. / B
 
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?

Jag är helt enkelt ute efter lite input i hur ni tänker och väljer kring väst eller inte :)

Jag använder väst på hoppträning, terrängträning och när jag tävlar hoppning (debut på riktig tävling i år, men har använt tidigare på klubbtävlingar). Däremot har jag inte väst när jag rider ut eller rider markarbete/dressyr, främst för att jag tycker västen stör min sits för mycket. :(

Jag tänkte skriva att jag alltid har väst när jag rider in mina hästar (har hittills alltid haft unghästar), men så insåg jag att unghästen jag har nu har jag ridit flera gånger på utan väst. :o
 
Jag använder väst relativt ofta, men inte hela tiden. Beror på vilken häst jag rider och hur och var jag ska rida.
 
Använder oftast väst. Alltid på andras hästar, vid hoppning och uteritter med högre tempo än snigelskritt. Har oftast väst när jag rider på banan ibland skippar jag den vid dressyrträningar.
Vi har haft ett par rejäla olyckor i stallet under hösten, där ingen av ryttarna hade väst, de skadorna vill jag absolut inte råka ut för! Fy sjutton.
 
På förra äldre (men ändå väldigt explosiva) hästen använde jag alltid vid terränghoppning (såklart), i stort sett all hoppning som inte bara är cavaletti och vid uteritt om det kändes som extra risk (t.ex. första gången efter lång period utan, galoppjobb på fält etc.). På nuvarande som blir 4 i år använder jag alltid vid uteritt och kommer även ha när vi börjar hoppa. Under inridning har jag inte använt även om det är högre risk där också, där prioriterar jag lite extra smidighet istället.

Har åkt av både med och utan väst och märker ingen skillnad på min fallteknik. Har aldrig skadat mig (peppar peppar) förutom lite lätt hjärnskakning. Är uppväxt med att alltid ha väst och fick börja ta av den på rena dressyrpass runt 12-års åldern när jag började rida i dresyrsadel och västen slog i bakvalvet. Sedan när jag började på gymnasiet började jag med det upplägget jag har nu ungefär.
 
Alltid vid all hoppning, även tävling, och uteritt. Nästan aldrig vid ridning på ridbana eller ridhus. Har dock väst efter igångsättning från viloperiod första veckorna. Jag rider bara min egen häst, hade jag ridit andras hade jag nog haft väst vid alla tillfällen.
 
Har ingen säkerhetsväst men dock ett ryggskydd, har alltid på mig skyddet för jag kan ge mig tusan på att jag annars kommer åka av ordentligt när den inte är på.
 
Har aldrig - fanns inte när jag började så det känns lika konstigt som cykelhjälm som jag heller aldrig har...
Finns ingen vettig anledning och jag trycker på barnet både cykelhjälm och väst såklart...
Ramlar av otroligt sällan och har aldrig saknat väst men jag har aldrig behövt bilbälte och knäpper det ändå....
 
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?

Jag är helt enkelt ute efter lite input i hur ni tänker och väljer kring väst eller inte :)


Använder inte, varken på min häst eller andras. Men jag äger en väst...dyr inpassad... Jag har aldrig vant mig vid den. Lärde mig rida utan, red i tjugo år utan, sedan dök västarna plötsligt upp överallt. Jag känner mig låst och klumpig med den, det är grundorsaken till att jag struntar i den.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp