Säkerhetsvästens vara eller ickevara...

Jen84

Trådstartare
Fördelar med säkerhetsväst - Man skadar sig förhoppningsvis mindre när man ramlar av.

Nackdelar med säkerhetsväst - Man blir osmidigare, kanske ökar risken att ramla av?

Ni som rider (eller inte rider) med säkerhetsväst, varför eller varför inte?

Har själv en racesafe som ska vara smidig, men den känns ivägen. Känner mig som en michellingubbe med den på.... Kan den då verkligen göra ridningen säkrare? Eller gör den bara själva avramlingen säkrare?
 
Jag känner i ärlighetens namn inte av min säkerhetsväst mer än att det blir varmare för mig. Då är jag ändå sådan som inte använder väst till vardags, knappt haft den på mig senaste 3 åren. Men tror det är mycket av en vanesak, red alltid med väst påridskolan tills dressyrtränaren lärde oss att dressyrryttare rider utan. Köper inte riktigt argumentet "osmidigare", tror inte man har rätt väst för ens kropp då.
 
Jag rider inte med väst sedan jag köpte min senate för 3,5 år sedan. Anledning? Obekväm och har skadat mig mer vid avramlingar än om jag varit utan (?)

Den är nämligen för det första alldeles för lång. Jag kan inte ens sitta ner i en sadel med den, för då "slår den i" bakvalet och åker upp enda till i höjd med bakhuvudet på mig...Dessutom är den så bred i midjan att jag skulle kunna få in en tennisboll mellan kroppen-västen, men samtidigt får jag nästan svårt att andas också, för att den är så tajt över bysten. Lägg där till skavsår på axlar och de nedre revbenen.

Har ramlat av med den 3 gånger. Samtliga gånger har jag fått hemskt ont och blivit "stel" i nacken utan att för den skull blivit "knockad" av hästen, utan genom att bara "landa vanligt på ryggen/sidan". Vet dock inte om det egentligen har någon koppling till den dåliga passformen, men får för mig det...

Kan tillägga att västen är en professionellt utprovad Outlyne.

Så jag har ridit utan på allt annat än hopptävlingar. Och det har funkat väldigt bra! :)
 
Jag rider oftast inte med väst, av den enkla och dumma anledningen att jag är slarvig och lat :o
Speciellt nu under den kalla delen av året, då jag har tjocktröja, jacka och annat som västen måste under. Då orkar jag helt enkelt inte krångla.
Men vid hoppträning åker den på, alla gånger, året om.

När jag väl har den på mig stör den inte alls, jag känner knappt att den är där. Jag har en Racesafe. Jag tror att nyckeln är att hitta en väst som sitter bra på just dig, vet att många t.ex. gillar Outlyne men de trivs jag inte alls i.
 
Jag rider alltid med väst när jag rider lektion, men har däremot alltid inte gjort det på mina medryttarhästar. Första medryttarhästen hade jag inte möjlighet att släpa med mig västen till hela tiden, så där slutade jag med det så snart jag hade lärt känna henne. Andra medryttarhästen red jag mycket nu i somras när det var så varmt att väst blev otänkbart, och därefter fortsatte jag att rida utan den.

Min väst har hängt med i många år och är av en ganska dålig modell med fram och bak i hela stycken, men jag är för snål för att köpa en med paneler, så jag har helt enkelt gått lös på innanmätet med kniv. Nedre delen av ryggpartiet fick ryka eftersom det slog i sadeln och vid skulderbladen karvade jag också bort någon centimeter för att få mer axelfrihet. Jag skulle vilja dela av ryggpartiet så att västen kan vika sig i svanken, men jag vet inte om det skulle påverka västens funktion negativt, så där tvekar jag fortfarande.
 
Jag rider oftast inte med väst, av den enkla och dumma anledningen att jag är slarvig och lat :o
Speciellt nu under den kalla delen av året, då jag har tjocktröja, jacka och annat som västen måste under. Då orkar jag helt enkelt inte krångla.
Men vid hoppträning åker den på, alla gånger, året om.

När jag väl har den på mig stör den inte alls, jag känner knappt att den är där. Jag har en Racesafe. Jag tror att nyckeln är att hitta en väst som sitter bra på just dig, vet att många t.ex. gillar Outlyne men de trivs jag inte alls i.

Det håller jag med om! Allt kan inte passa alla. Jag gillade inte racesafe för den blev för klumpig. Men outlyne sitter som en smock :)
 
Jag rider alltid med väst, och jag känner mig nästan naken utan den, det är i alla fall för mig helt klart en vanesak. Nu är jag i och för sig så pass "ung" att när jag red på ridskola var det krav på att alla under arton år var tvungen att rida med säkerhetsväst, så jag blev inlärd på det tidigt. I början red jag bara med säkerhetsväst på ridskolan (lånade där), och utan hemma, men när jag skaffade min C-ponny tyckte tydligen föräldrarna att det blev seriösare ridning och mer galopp/hoppning än med B-ponnyn, så då fick jag en säkerhetsväst att ha hemma också. Falsk trygghet för mina föräldrar visserligen, den busiga ridningen hade jag redan klarat av med B-ponnyn... :angel:

Jag hade en period i artonårsåldern när jag var på krigsstigen och inte skulle ha västen, och lämnade den i smyg i stallet, jag hade någon fix idé om att jag såg smalare ut utan den. Men jag kom ner på jorden igen jag också, och nu när jag rider unghäst så är jag glad att säkerhetsvästen har varit en så självklar del av min utrustning redan innan, jag har aldrig behövt "vänja" mig vid den bara för att jag sitter på en ung häst. Det kanske kommer en dag när jag inte har västen om jag rider dressyr, men där är vi inte än, och jag skulle aldrig för mitt liv varken rida ut eller hoppa på någon häst utan säkerhetsväst.
 
Rider alltid med väst! Min är väldigt följsam o smidig o jag känner mig bar utan den. Började använda den när jag hade en lite busig unghäst och sen blev det en vana, en bra vana dessutom!
 
Jag kan ju tillägga att jag upprepade gånger har hoppat upp på medryttarhästen bara för att i panik tänka "men gud, jag har ju glömt min hjälm!" innan jag inser att det är min väst som jag (medvetet) inte har tagit på mig. Det känns fortfarande fel i hela kroppen när den inte är där. :p

När jag för första gången började rida utan väst, på min förra medryttarhäst, så var det dock första gången som jag verkligen insåg vad det innebar att följa med i hästens rörelser. Innan dess hade jag liksom varit helt låst i nedre delen av ryggen! :eek: Numera fungerar det lika bra att rida med väst som att rida utan, för nu vet jag ju vad jag ska göra och hur det ska kännas, men jag hade nog aldrig lärt mig det om jag inte hade ridit utan väst ett tag, och DET är en smula skrämmande.
 
Efter att ha ramlat av och slagit mig ordentligt, köpte jag en väst.
I början kändes den lite klumpig, men har vant mig vid den nu. Det enda negativa är att jag blir lite mer svettig.
Jag använder väst, för jag är rädd om min kropp, jag har bara en och jag vill kunna rida länge...
 
Skitsnack och ett jävla trams att säga att man blir osmidigare med västen på eller skulle göra illa sig mer pga västen.
Köp en väst som passar och vänj dig.
För det är det enda det handlar om, att vänja sig att den är på.
Klart det är ovant i början, men kan fälttävlans och galoppryttare som behöver vara smidiga om några rida i hög hastighet och ha stor precision på vad de sysslar med så kan vi övriga också det.
Allt annat är bara dåliga och tramsiga bortförklaringar som är lika illa som att hävda att det är ett besvär att ha bilbälte på sig när man åker bil.
 
Jag använder min säkerhetsväst jämt när jag rider, även om jag bara ska rida dressyr på ridbanan. Har knäckt ett revben en gång (icke ridrelaterad skada dock), så jag vet hur länge man känner av det. Vill vara lite rädd om min kropp, jag har ju bara en!
Känner mig naken om jag nån gång sitter upp utan västen, känns lika konstigt som att rida utan hjälm. Ändå har jag aldrig använt väst under uppväxten, köpte min väst när jag var 23 :o
 
Jag rider alltid med väst under uteritt,hoppning och markarbete, vid dressyr brukar jag inte använda väst då jag känner att jag kan använda min sits mer än om jag har väst :)
 
Jag rider inte med väst sedan jag köpte min senate för 3,5 år sedan. Anledning? Obekväm och har skadat mig mer vid avramlingar än om jag varit utan (?)

Den är nämligen för det första alldeles för lång. Jag kan inte ens sitta ner i en sadel med den, för då "slår den i" bakvalet och åker upp enda till i höjd med bakhuvudet på mig...Dessutom är den så bred i midjan att jag skulle kunna få in en tennisboll mellan kroppen-västen, men samtidigt får jag nästan svårt att andas också, för att den är så tajt över bysten. Lägg där till skavsår på axlar och de nedre revbenen.

Har ramlat av med den 3 gånger. Samtliga gånger har jag fått hemskt ont och blivit "stel" i nacken utan att för den skull blivit "knockad" av hästen, utan genom att bara "landa vanligt på ryggen/sidan". Vet dock inte om det egentligen har någon koppling till den dåliga passformen, men får för mig det...

Kan tillägga att västen är en professionellt utprovad Outlyne.

Så jag har ridit utan på allt annat än hopptävlingar. Och det har funkat väldigt bra! :)

Fast det låter ju som att den inte passar dej öht? Och det är väl risken med dåligt tillpassade västar att de gör mer skada än hjälper...
Även om din är utprovad så är det ju helt fel passform för dej!


------------------------
Jag har en lite äldre modell som jag använder sällan. Bara på unghästar eller när jag hoppar. Men jag får nog erkänna att den faktiskt inte alls är i vägen och inte alls hämmar ridningen eller påverkar egentligen alls.
Men jag är inte uppväxt med väst så jag tycker den är lite besvärlig och otymplig ändå :o
 
Jag har nästan alltid säkerhets väst. Undantaget är när det är alldeles för varmt eller om jag råkar ha för tight jacka.
Känner mig mycket tryggare med den på då jag rider ut eller hoppar.
det är viktigt att man har en väst som passar och är bekväm, är den inte det så använder man inte den :/.

Jag har en racesafe, den passar mig perfekt men alla ser ju olika ut
 
Jag rider inte med väst sedan jag köpte min senate för 3,5 år sedan. Anledning? Obekväm och har skadat mig mer vid avramlingar än om jag varit utan (?)

Den är nämligen för det första alldeles för lång. Jag kan inte ens sitta ner i en sadel med den, för då "slår den i" bakvalet och åker upp enda till i höjd med bakhuvudet på mig...Dessutom är den så bred i midjan att jag skulle kunna få in en tennisboll mellan kroppen-västen, men samtidigt får jag nästan svårt att andas också, för att den är så tajt över bysten. Lägg där till skavsår på axlar och de nedre revbenen.

Har ramlat av med den 3 gånger. Samtliga gånger har jag fått hemskt ont och blivit "stel" i nacken utan att för den skull blivit "knockad" av hästen, utan genom att bara "landa vanligt på ryggen/sidan". Vet dock inte om det egentligen har någon koppling till den dåliga passformen, men får för mig det...

Kan tillägga att västen är en professionellt utprovad Outlyne.

Så jag har ridit utan på allt annat än hopptävlingar. Och det har funkat väldigt bra! :)

Om du har sådana problem så är den def fel i storlek och modell.

Att den slår i bakvalvet går ju att åtgärda genom att klippa av den bak, men rest krasst så sitter den inte bra då de skall sitta tajt på kroppen annars så finns risken för skador
 
Fördelar med säkerhetsväst - Man skadar sig förhoppningsvis mindre när man ramlar av.

Nackdelar med säkerhetsväst - Man blir osmidigare, kanske ökar risken att ramla av?

Ni som rider (eller inte rider) med säkerhetsväst, varför eller varför inte?

Har själv en racesafe som ska vara smidig, men den känns ivägen. Känner mig som en michellingubbe med den på.... Kan den då verkligen göra ridningen säkrare? Eller gör den bara själva avramlingen säkrare?


Skyddsväst har jag ridit med under en massa år både de allra första stela modellerna till dagen dubbelvästar dvs vanlig väst och point to air.

Den har räddat mig många gånger då jag slagit runt i terrängen och min är utprovad så den sitter bra på mig vilket är väldigt viktigt
 
Det är ju inte ovanligt att man vid en olycka av något slag får mindre skador av skyddsutrustning. Det kan gälla säkerhetsvästar, bilbälten, krockkuddar etc. Inte sällan har utrustningen då skyddat en från en betydligt större skada.

Vid lindriga olyckor med litet våld mot kroppen kan det dock hända att man får en liten skada av utrustningen, trots att man kanske inte hade fått en allvarlig skada utan. Detta får man väga mot det skydd som man får vid större våld/allvarligare olyckor. Skyddsutrustningen är främst till för att lindra/skydda från allvarligare skador.

Detta bör man ha i åtanke när man beskyller skyddsutrustning för att orsaka skada. Utrustning som inte sitter som den ska kan dock orsaka mer skada än nödvändigt och riskerar också att inte skydda som den ska.
 
Jag har en Outlyne (slim) och använder väl den egentligen lite för sällan. Mest för jag helt enkelt glömmer av den. Men jag har den när jag hoppar. Alltid numera. Visst känner jag av den när jag sätter på mig den, men den formar sig bra efter kroppen när den blir varm (rekommenderas ju att man sätter på sig den ca 10 min innan man rider just för att den ska värmas upp och sitta bättre, fick jag höra när jag köpte den iaf). Trots jag har mycket byst, smalare midja och lite mage så har jag inte alls några obehagskänslor av den.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Andromedae
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp