Saknar däckel

Gremlin

Trådstartare
Hej!
Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele.

Har den lösa bröstan inkl baksele men saknar däckel och svanskappa. Är det enklaste/billigaste att skära loss bröstdelen från den fasta selen och använda den däckeln (inkl svanskappa) eller blir det knas av någon anledning då? Kan man fästa skacklarna vettigt i den?

/rookie som givetvis kommer att ta hjälp vid inkörning men det kan ju vara bra att ha utrustning innan dess iallafall
 
Lugna dig!
Bröstselen ska gå till draglinorna och skacklarna till däckeln och bakselen.

Men det kan du ta sen.
Stök och bök, tömkörning och släpa en slana i ena handen bredvid hästen och många flera liknande övningar kan du använda det du har då du inte kommer att belasta hästen. Först därefter är det dags att fundera på vilken sele som passar er och ert ekipage. Dvs kombinationen av häst, kusk kärra och last. Dit låter det som det är ett bra tag.
 
Lugna dig!
Bröstselen ska gå till draglinorna och skacklarna till däckeln och bakselen.

Men det kan du ta sen.
Stök och bök, tömkörning och släpa en slana i ena handen bredvid hästen och många flera liknande övningar kan du använda det du har då du inte kommer att belasta hästen. Först därefter är det dags att fundera på vilken sele som passar er och ert ekipage. Dvs kombinationen av häst, kusk kärra och last. Dit låter det som det är ett bra tag.

:D

Har stökat och bökat en del, vill vänja in på rätt utrustning i fortsatt bök! Känns ju onödigt att nöta på med utrustning som inte ens ska sitta på sen, blir ju en helt annan grej med linor i ringarna i fasta selen (som är en av grejerna vi stökat med) och att använda draglinor i andra selen tex? O_o kommer jag att behöva köpa ny utrustning pga avsaknad av däckeln så gör jag det hellre nu än i panik sen när det börjar bli dags att avancera?
 
Så stor skillnad är det inte.
Håller man ögonen öppna är det sånt som brukar lösa sig på något märkligt sätt när det liksom är meningen att det ska göra det.
Körfolk har ofta saker liggande,inte ovanlig i drivor. Hitta några att umgås med så går det nog att prova ut något du kan köpa eller bli ve.
 
Jag har bytt från loksele till maratonsele utan att hästarna ens har blinkat, bytet från bröstselen blir troligen inte något problem. Att släpa slanor och linor tycker jag är bättre med en bröstsele än att de ska dra dem med den lösa bröstan.

Skär du loss däckeln får du ju ändå låg skakelinfästning (och inga snabbfästen)? Leta runt litegrann och kolla om det inte finns en lämplig däckel.
 
Jag har bytt från loksele till maratonsele utan att hästarna ens har blinkat, bytet från bröstselen blir troligen inte något problem. Att släpa slanor och linor tycker jag är bättre med en bröstsele än att de ska dra dem med den lösa bröstan.

Skär du loss däckeln får du ju ändå låg skakelinfästning (och inga snabbfästen)? Leta runt litegrann och kolla om det inte finns en lämplig däckel.

Vad skönt att ni verkar tycka att byte av selen ska vara lugnt :) och ja, då var det som jag tänkte med fästet av skaklarna! Får fortsätta leta då och lattja vidare med den selen vi har. Har ännu ingen vagn ens så bråttom är det inte.
 
Hej!
Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele.

Har den lösa bröstan inkl baksele men saknar däckel och svanskappa. Är det enklaste/billigaste att skära loss bröstdelen från den fasta selen och använda den däckeln (inkl svanskappa) eller blir det knas av någon anledning då? Kan man fästa skacklarna vettigt i den?

/rookie som givetvis kommer att ta hjälp vid inkörning men det kan ju vara bra att ha utrustning innan dess iallafall
Man kan köpa en däckel separat hos de flesta som säljer selar :) det brukar emellertid gå loss på ett par tusenlappar och för det priset kan man nästan hitta en komplett sele av ok kvalitet :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 782
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 143
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 791
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp