Såld sadel, köpare hävdar fel

Sockerbit

Trådstartare
Sålde en sadel för drygt 2 veckor sedan. En sadel i princip nyskick, riden i kanske ett 20-tal gånger. Bilder skickades ur alla vinklar och vrår och slutligen skickades sadel med sk Blocketpaket vilket gör att köparen har möjlighet att undersöka sadeln och inom 24 timmar antingen godkänna varan alt skick tillbaka den. Sadeln såldes för en knappt bråkdel av vad den var värd, 5000 kr, då jag ville ha iväg den fort då jag inte har plats att förvara den så den inte blir förstörd.

Allt var frid och fröjd, hon godkände samt pengarna kom in på kontot. Idag drygt 2 veckor senare hör hon av sig säger att den är trasig, något stigläderfäste lossnar säger hon (om hon menar sjävla stigläderkrampan eller läderflärpen där du pillar i sista biten på stiglädret vet jag ej).

Spontant känner jag att jag har inga skyldigheter. Dels för att jag vet att sadeln var i felfritt skick när den lämnade mig, men också för att hon har haft möjlighet att undersök varan innan köpet gick igenom. Så vad gör man? :banghead:
 
Jag skulle ignorera köparen. Köparen har undersökningsplikt och hon/han godkände iomed att hon/han slutföljde köpet via blocketpaketet.

Man kan inte komma flera veckor senare o säga att den är trasig. Du har ju inte den blekaste aning om vad hon/han gjort med den. Den var hel när du skickade iväg den och den var hel när köparen mottog den så går den sönder när köparen använder sig av den så är det på köparens bekostnad, inte din.
 
Det fanns tid att undersöka sadeln innan köparen godkände överföringen. Nu valde köparen att undersöka och skicka över pengarna. Affären är genomförd.

Hur vill köparen bevisa att felet fanns innan köpet?
 
Sålde en sadel för drygt 2 veckor sedan. En sadel i princip nyskick, riden i kanske ett 20-tal gånger. Bilder skickades ur alla vinklar och vrår och slutligen skickades sadel med sk Blocketpaket vilket gör att köparen har möjlighet att undersöka sadeln och inom 24 timmar antingen godkänna varan alt skick tillbaka den. Sadeln såldes för en knappt bråkdel av vad den var värd, 5000 kr, då jag ville ha iväg den fort då jag inte har plats att förvara den så den inte blir förstörd.

Allt var frid och fröjd, hon godkände samt pengarna kom in på kontot. Idag drygt 2 veckor senare hör hon av sig säger att den är trasig, något stigläderfäste lossnar säger hon (om hon menar sjävla stigläderkrampan eller läderflärpen där du pillar i sista biten på stiglädret vet jag ej).

Spontant känner jag att jag har inga skyldigheter. Dels för att jag vet att sadeln var i felfritt skick när den lämnade mig, men också för att hon har haft möjlighet att undersök varan innan köpet gick igenom. Så vad gör man? :banghead:

Det måste vara en väldigt dyr sadel! När 5000kr är en knapp bråkdel av dess värde.
Då borde inte köparen vara knusslig.

Men för övrigt: köparen godkände skicket och genomförde affären, bör inte ha fog för reklamation.
 
Det måste vara en väldigt dyr sadel! När 5000kr är en knapp bråkdel av dess värde.
Då borde inte köparen vara knusslig.

Men för övrigt: köparen godkände skicket och genomförde affären, bör inte ha fog för reklamation.

Ja, det är en dyr sadel. Dessvärre med bomstorlek och kåpstorlek som minskar andrahandsmarknaden avsevärt. Jag har nu fått sms av köparen där det står att hon sålt sadeln vidare (hon har alltså köpt den för att sälja vidare troligtvis), och det är alltså hos den köparen som felet nu tydligen uppmärksammats.
 
Det hela fortsätter, får ett sms av köparen enligt följande

Hej xxx. Jag köpte sadeln av dig. Skickade meddelande på fb ang sadeln. Garantin behövs då sadeln har ett fabriks fel. Jag sålde den vidare direkt då den ej passa min häst nya köparen har varit i kontakt med sadeltilverkaren. O för att laga felet behövs garantin. Annars kommer sadeln att reklameras till dig tillbaka. Då sadeln är farlig o rida i. Du kan ringa mig.

Nu känner jag mig ännu mer tvär då hon verkar vilja att jag ska stå för något som tredje part påstår. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter i detta läget?
 
Det hela fortsätter, får ett sms av köparen enligt följande

Hej xxx. Jag köpte sadeln av dig. Skickade meddelande på fb ang sadeln. Garantin behövs då sadeln har ett fabriks fel. Jag sålde den vidare direkt då den ej passa min häst nya köparen har varit i kontakt med sadeltilverkaren. O för att laga felet behövs garantin. Annars kommer sadeln att reklameras till dig tillbaka. Då sadeln är farlig o rida i. Du kan ringa mig.

Nu känner jag mig ännu mer tvär då hon verkar vilja att jag ska stå för något som tredje part påstår. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter i detta läget?
Sitt lungt i båten. Du behöver inte svara.
Jag tycker att i sådana här fall så ska man yttra sig så lite som möjligt. Det finns INGET krav, regel eller lag som kräver att du måste svara.
Köpare nr2 kanske har begått ett fel när hon sålt trasig vara!
 
Det är ytterst sällan garantin gäller mer än den som löste ut sadeln. Namnet på kvittot på första köparen alltså.

Redan där måste hon inse att du inte lovat henne någon garantirätt.
 
Om du har kvittot kvar kan du väl hjälpa dem om de kan få hjälp från sadeltillverkaren då... Hej xxx. Jag köpte sadeln av dig. Skickade meddelande på fb ang sadeln. Garantin behövs då sadeln har ett fabriks fel. Jag sålde den vidare direkt då den ej passa min häst nya köparen har varit i kontakt med sadeltilverkaren. O för att laga felet behövs garantin. Annars kommer sadeln att reklameras till dig tillbaka. Då sadeln är farlig o rida i. Du kan ringa mig.
 
Tjejen fortsätter. Väcker mig idag innan klockan 6 med att skicka meddelande. Hon går nu på ganska hårt i sina meddelanden och tonen blir allt mer otrevlig. Jag har ej bemött eller ens svarat på hennes tidigare meddelande då jag tycker det är helt absurt. Men nu har jag svarat på det senaste meddelandet.

Hej
Jag har sålt en hel och felfri sadel. Du har fått tid på dig att undersöka sadeln. Du hör av dig 2 veckor senare och säger att du sålt den och att den nu är trasig. Varför då inte kontakta mig direkt? Vad som hänt på vägen, vad denna person har gjort med sadeln har jag ingen vetskap om, eller ens om det är samma sadel. Så det där får du tyvärr reda upp själv.

Jag börjar bli smått förbannad.
 
Om du har kvittot kvar kan du väl hjälpa dem om de kan få hjälp från sadeltillverkaren då... Hej xxx. Jag köpte sadeln av dig. Skickade meddelande på fb ang sadeln. Garantin behövs då sadeln har ett fabriks fel. Jag sålde den vidare direkt då den ej passa min häst nya köparen har varit i kontakt med sadeltilverkaren. O för att laga felet behövs garantin. Annars kommer sadeln att reklameras till dig tillbaka. Då sadeln är farlig o rida i. Du kan ringa mig.

Jag har varit inne och kollat på sadeltillverkarens hemsida, alla garantier har gått ut och man frånskriver sig defekter som kan uppkomma efter oaktsamhet (självklart). Jag har aldrig lovat henne garantier, däremot sa jag att OM kvittot hittas kan jag skicka det per post, då jag är mitt i en flytt (detta var inte något villkor för köp). Men som sagt efter att ha kollat sadeltillverkarens info om reklamationer och garantier så gör detta ingen skillnad i nuläget.
 
Jag har varit inne och kollat på sadeltillverkarens hemsida, alla garantier har gått ut och man frånskriver sig defekter som kan uppkomma efter oaktsamhet (självklart). Jag har aldrig lovat henne garantier, däremot sa jag att OM kvittot hittas kan jag skicka det per post, då jag är mitt i en flytt (detta var inte något villkor för köp). Men som sagt efter att ha kollat sadeltillverkarens info om reklamationer och garantier så gör detta ingen skillnad i nuläget.

Nej men skicka ditt kvitto från tillverkaren/återförsäljaren ändå.
Du behöver väl inte göra dig lika tvär som köparen.

Sedan får väl den nuvarande ägaren ta diskussionen med sadelmakare/tillverkare.
 
Nej men skicka ditt kvitto från tillverkaren/återförsäljaren ändå.
Du behöver väl inte göra dig lika tvär som köparen.

Sedan får väl den nuvarande ägaren ta diskussionen med sadelmakare/tillverkare.

Självklart om det kan hittas. Det vore ju snabbast och enklaste sättet men som jag nämnde är jag mitt i en flytt och vet inte riktigt var jag har det.

Nu skriver hon allt ifrån att jag ska ha känt till felet och därför sålt till henne (skulle jag då ens skickat med blocketpaket), till att tredjeperson tror att den är stulen osv (varför då köpa den).
 
Tjejen fortsätter åter igen och nu är det allt ifrån att hon påstår att jag känt till det påstådda felet (som jag inte ens fått någon bild eller närmare beskrivning av) och därför sålt till henne. Till att hon nu säger att tredje person (den som köpt av henne) tror att den är stulen pga pris och att den är i nyskick. Jag har berättat för henne att prisläget på dessa sadlar i denna bomstorlek och kåpa ligger där i pris (enligt snabb koll på hästnet ligger samma sadlar i likvärdigt skick i samma prisklass +/- ca 2000 kr, vilket jag informerat henne om).
 
Ush vad jobbigt.
Inga tips mer än att fortsätta vara fast med att sadeln var i bra skick då du sålde den.

Sålde själv en gammal sadel för 1500kr för ett tag sedan. Beskrev skicket med alla repor och att den hade 2 revor i höjd med ortspetsarna (inget som gör ngt större för användbarheten men inget som går att lappa. Limma kanske man hade kunnat men blir ju inte helt 100% jämnt mot hästen då )
Får ett tag senare mail från köparen att hen tagit den till sadelmakare som hävdar att man måste byta bossan helt.
Svarade inte då jag inte kom på ngt tillräckligt bra svar som inte lät allt för surt och irriterande..
Men köparen visste om skadan och fick den till ett så pass bra pris att även med en ny bossa och lite färg förbättring så kan hen sälja den med vinst.

Men mellan privatpersoner så är köpt = köpt. Man kan aldrig räkna med garantier eller öppet köp på sadlar.
 

Liknande trådar

I
Utrustning Jag har en allroundsadel som jag misstänker inte ligger 100 på min häst + en westernsadel som jag inte kan ett skvatt om. Har därför...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: cowgirl81
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: Mos410
·
Dressyr Jag har varit inne i Ebay djungeln och kikat under ett par veckor nu ffa. på sadlar. Intressant att kolla där tycker jag. Jag fastnade...
Svar
7
· Visningar
1 205
Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 041
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp