Sälja häst i dagens läge

BernT

Trådstartare
Är det svårt sälja hästar nu? Dels för att höst/vinter är på ingång men också med tanke på ekonomin överlag.

Är ingen superdyr eller för den delen billig häst heller, utan ett välstammat SWB, sexåring med grym kapacitet. Så rätt normal prisnivå antar jag.

Eller bör man vänta till vår/sommar?

Är ingen brådska för min del, känner mest att hästen är för bra, att jag varken kan eller vill ta tillvara på kvalitéerna utan vill ha något annat. Visst hästen skiter ju i om hon får använda sin talang men det vore roligt att se vad som kan bli med någon grym ryttare :)

Är dock väldigt blödig och känner mig taskig som funderar på att sälja och byta ut henne :p
 
Min upplevelse är att det inte verkar vara så trögt i den prisklass din häst förmodligen ligger just nu. Jag har haft många spekulanter på min. Men det är säkert ännu mer sug lagom till när vintern smält bort. Men vad hindrar dig att lägga ut en annons nu och se om du hittar den du letar efter? Bara för att du lägger ut annons förbinder du dig ju inte att sälja... ;)
 
Min upplevelse är att det inte verkar vara så trögt i den prisklass din häst förmodligen ligger just nu. Jag har haft många spekulanter på min. Men det är säkert ännu mer sug lagom till när vintern smält bort. Men vad hindrar dig att lägga ut en annons nu och se om du hittar den du letar efter? Bara för att du lägger ut annons förbinder du dig ju inte att sälja... ;)

Låter ju skönt det iaf.
Känns så himla taskigt bara att lägga ut annons, folk åker långt för att provrida och sen komma på att "näää det gör så ont i hjärtat att sälja" :p isåfall måste jag vara ärlig med att jag inte är 100 % säker på att jag vill sälja, så ev spekulanter kan välja att spendera tid och pengar på titta ändå.
För hittar jag någon som känns rätt så säljer jag gärna, förutsätter ju att den betalar det jag vill ha, tänker inte dumpa pris för rätt person utan då behåller jag.
 
Fast du är väl säker på att du vill sälja - när du väl hittar rätt person? Du får "känna" på personen ordentligt per telefon och helt enkelt tacka nej till att de kommer och tittar om du inte känner dig övertygad om att det är rätt. Jag kommer inte sälja till någon som det känns fel med jag heller, så det är inga konstigheter. :) Flera gör säkert upp en spekulantrunda där de tittar på några fler hästar än bara din om de kommer långväga!
 
...och känns det helt fel när du väl börjar få lite spekulantsvar får du väl ta ned annonsen och lägga upp den senare när du känner dig mer förberedd. :)
 
Jo det är jag. Jag vet ungefär vad jag vill ha för köpare (kan man säga så haha :p) nästan så jag vill be intresserade skicka en ridfilm innan ;)

Det är väl bara att skriva "säljes endast till rätt hem". Då vet man ju att urvalsprocessen kan ta tid etc
 
Det är väl bara att skriva "säljes endast till rätt hem". Då vet man ju att urvalsprocessen kan ta tid etc

Jo det är klart. Samtidigt ska man väl inte vara så överdrivet känslig heller. Jag förstår ju att jag inte är den enda i hela världen som kan ta bra hand om henne. Ska försöka sälja genom kontakter först tror jag.
 
Jo det är klart. Samtidigt ska man väl inte vara så överdrivet känslig heller. Jag förstår ju att jag inte är den enda i hela världen som kan ta bra hand om henne. Ska försöka sälja genom kontakter först tror jag.

Det är väl inte nåt som är lätt för någon..men det är ju bara att känna efter med tiden.
Hittar man rätt så tror jag inte man är så tveksam.

Visst, spekulanter kan bli jättebesvikna/arga, men vad ska de göra om du nu mot förmodan skulle ångra dig ang att sälja?
 
Det är väl inte nåt som är lätt för någon..men det är ju bara att känna efter med tiden.
Hittar man rätt så tror jag inte man är så tveksam.

Visst, spekulanter kan bli jättebesvikna/arga, men vad ska de göra om du nu mot förmodan skulle ångra dig ang att sälja?

Kan ju ge det ett försök. Känns alla köpare fel är det ju bara att behålla, men jag tror nog det finns någon bra köpare.

Nej precis, så länge inga pengar bytt ägare är det ju min häst och står mig fritt att tacka nej till köpare.
 
Skriv en noggrant genomtänkt annons. Berätta om hästen och berätta om vad du tror du söker hos en ny ägare.

Får du inga bra svar, plockar du bort annonsen och kör ett varv till i vår.
 
Ska testa sälja genom kontakter först. Funkar inte det blir det klassisk annons med lite bra filmer och så. Fast det känns verkligen som att sälja mitt barn :p
 
Bara för att man åker och tittar är ju inget klart har tittat på massor av hästar jag inte köpt och skulle def inte bli sur om jag inte fick köpa det är ju en chansning när man åker och tittar så det behöver du inte oroa dig för säljaren väljer alltid köpare.
 
Har nu fått sexsiffrigt bud som jag överväger att ta. Dock innebär det röntgen etc och hittar man ngt dåligt där ligger det ju en i fatet. Svårt beslut. Vore faktiskt ganska skönt att sälja då jag inte vet exakt var jag kommer bo och jobba om några månader, bara att det blir en av tre städer :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 565
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder, hur man när det är dags att sälja sin ögonsten? Har haft en av mina hästar i 7 år, jag älskar honom över allt...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp