sälja häst.

nullo-modo

Trådstartare
Om jag säljer en häst med vinst på mer än 50 000 kr så ska jag skatta på det så långt är jag med men är det kapitalskatt eller ska det skattas som lön?

Är det skillnad på om jag har egen gård eller inte även om jag i vanliga fall noll taxerar gården?
 
Du ska väl enbart skatta om du har gjort avdrag i andra änden?

För frågan blir ju "vad är vinst"?

Scenario 1.
Jag köper en treåring för 25 tusen kr. Rider in, utbildar. Säljer hästen för 80 tusen när den är sju år gammal.
Hästen köpt av privatperson, alltså inte momsad.
Under de där fyra åren har jag ju haft omkostnader med - väldigt lågt räknat - 1000kr/månad för hästen. Fyra år är 48 månader, alltså 48 tusen i omkostnader. Alltså kostnad 25 + 48 tusen. Vinsten blir inte så stor.

Så länge du är privatperson och köper och säljer häst så, ska du väl inte skatta alls vid försäljning?
Den upplysning jag fick från Skatteverket vid ett samtal med dem där jag ville ha koll på regler, var att man får sälja upp till fyra hästar per år utan att det räknas som näringsverksamhet. Har man större försäljning än så så räknas det normalt sett som näringsverksamhet och då ska man förstås redovisa "allt".

Du nämner fastigheten. Betyder det att du har hästen som del av näringsverksamhet?
I så fall ska du säkerligen redovisa, men hur vet jag inte. Det beror antagligen i så fall på hur du definierat hästen i företaget.
 
Tänker mer att jag fött upp en häst som visar sig vara alldeles för bra för mej och säljer den på antigen aktion som går på hösten för 3 åriga hopphästar eller liknande och jag får 200 000 för den och den kostat mej ca 75 000 fram till försäljning (Japp jag fantiserar vilt).

Visst tusan måste jag betala skatt på dom 125 000 kr som gått med vinst eller?

Det med gården tänkte jag på efter som om man äger gård är jag ju egenföretagare vare sig jag vill eller inte till skillnad från om jag hyr mark för att ha hästarna på.
 
Senast ändrad:
Utklipp från skattevekets sida.
"Till kapital hör t.ex. uthyrning av privata tillgångar, utdelning på aktier, vinst vid försäljning av tillgångar och ränteutgifter."

Räknas häst in här om jag skulle sälja häst som inte ingår i företag.
 
Om jag säljer en häst med vinst på mer än 50 000 kr så ska jag skatta på det så långt är jag med men är det kapitalskatt eller ska det skattas som lön?

Är det skillnad på om jag har egen gård eller inte även om jag i vanliga fall noll taxerar gården?
Börjar om.

Jag gick in på Skatteverket och sökte med sökordet "häst".
Där framkommer att OM du ska skatta, så är det inkomst av kapital.
Men om du har en häst för hobbybruk och sedan säljer den, är det inte självklart att du SKA skatta.
Skatteverket hade för övrigt en schablon för årskostnad som landade på 39 tusen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 119
Senast: WBanna
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp