Sälja ponnyn :(

Tnim

Trådstartare
I juni för 2 år sen uppfylldes min allra högsta dröm när mamma köpte en ponny till mig. Med tårar i ögonen räckte förra ägaren över grimskaftet till mig och klappade ponnyn en sista gång innan vi lastade och åkte hem till oss. Jag var 14 år och har nog aldrig varit så glad i hela mitt liv!

Köpet var verkligen lyckat och vi har utvecklats och växt otroligt mycket tillsammans min ponny och jag. Växt har även jag och speciellt mina ben gjort och jag inser att ponnytiden börjar ta slut. Jag börjar även bli lite sugen på att börja rida storhäst. Även om en försäljning skulle leda till nya roliga och spännande saker känns det så svårt när jag föreställer mig ett liv utan min ponny :(

Jag och min mamma planerar att lägga upp annonsen om ett par veckor och jag har ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera att se och visa upp honom för alternativa köpare utan att börja gråta. Det kanske låter barnsligt men det kommer vara jättesvårt!

Någon som har sålt sin bästa vän och kan ge mig tips på hur jag kan hantera situationen? Tack på förhand :)
 
Jag sålde min ponny och min bästa vän för några år sedan och ja, det var jättetungt. Men att han hamnade hos en så fantastisk familj gjorde att det nästan enbart var positivt även om jag var jätteledsen. Jag kan fortf sakna min ponny även om jag var redo för stor häst.

Det jag tycker att du ska göra är att umgås så mkt du kan med din häst under tiden innan ni säljer. Gör allt du har velat göra innan som du inte hunnit gjort än tsm med din ponny. Därefter åk och provrid storhästar samtidigt som du fortf äger din ponny/under säljperioden, då får du saker att se fram emot och samtidigt kanske hittar din nya bästa vän innan din ponny har hunnit åka iväg. I övrigt så gör saker som får dig glad, umgås mycket med vänner och hitta på roliga saker så att du får annat att tänka på. Men också komma ihåg att man får vara ledsen, det är helt naturligt i din situation och att det kan ta tid att läka sår men du kommer få en ny stor häst att uppleva nya äventyr med! :) Lycka till!
 
I juni för 2 år sen uppfylldes min allra högsta dröm när mamma köpte en ponny till mig. Med tårar i ögonen räckte förra ägaren över grimskaftet till mig och klappade ponnyn en sista gång innan vi lastade och åkte hem till oss. Jag var 14 år och har nog aldrig varit så glad i hela mitt liv!

Köpet var verkligen lyckat och vi har utvecklats och växt otroligt mycket tillsammans min ponny och jag. Växt har även jag och speciellt mina ben gjort och jag inser att ponnytiden börjar ta slut. Jag börjar även bli lite sugen på att börja rida storhäst. Även om en försäljning skulle leda till nya roliga och spännande saker känns det så svårt när jag föreställer mig ett liv utan min ponny :(

Jag och min mamma planerar att lägga upp annonsen om ett par veckor och jag har ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera att se och visa upp honom för alternativa köpare utan att börja gråta. Det kanske låter barnsligt men det kommer vara jättesvårt!

Någon som har sålt sin bästa vän och kan ge mig tips på hur jag kan hantera situationen? Tack på förhand :)


När vi sålde vår älskade ponny satte vi som första krav att vi verkligen hittade rätt köpare. Människor som vi kände vi kunde lita på inte första bästa som var villiga att betala. Vi fick också napp av en mycket trevlig familj som var precis vad vi sökte till henne. Vi hade sedan kontakt ponnyns liv ut. Det skickade bilder och små meddelande då och då. Så mitt råd är att försöka hitta köpare som känns bra och som ni kan ha kontakt med.
 
Att köpa/sälja/avliva är en del av hästägandet som inte går att välja bort. Det är svårt och ledsamt men helt enkelt en del av hästeriet. Det är värst innan det är gjort alltså själva beslutet att sälja/avliva är värre än själva händelsen i sig tycker jag iallafall. Se till att hitta ett riktigt gitt hem till din ponny så kommer det kännas helt ok inom kort
 
I juni för 2 år sen uppfylldes min allra högsta dröm när mamma köpte en ponny till mig. Med tårar i ögonen räckte förra ägaren över grimskaftet till mig och klappade ponnyn en sista gång innan vi lastade och åkte hem till oss. Jag var 14 år och har nog aldrig varit så glad i hela mitt liv!

Köpet var verkligen lyckat och vi har utvecklats och växt otroligt mycket tillsammans min ponny och jag. Växt har även jag och speciellt mina ben gjort och jag inser att ponnytiden börjar ta slut. Jag börjar även bli lite sugen på att börja rida storhäst. Även om en försäljning skulle leda till nya roliga och spännande saker känns det så svårt när jag föreställer mig ett liv utan min ponny :(

Jag och min mamma planerar att lägga upp annonsen om ett par veckor och jag har ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera att se och visa upp honom för alternativa köpare utan att börja gråta. Det kanske låter barnsligt men det kommer vara jättesvårt!

Någon som har sålt sin bästa vän och kan ge mig tips på hur jag kan hantera situationen? Tack på förhand :)
Du måste ju inte sälja din ponny :) Ok, du börjar bli lång men har du funderat på körning? Eller att du kanske lånar ut istället? då kan du ju ta hem ponnyn när du vill.
 
I juni för 2 år sen uppfylldes min allra högsta dröm när mamma köpte en ponny till mig. Med tårar i ögonen räckte förra ägaren över grimskaftet till mig och klappade ponnyn en sista gång innan vi lastade och åkte hem till oss. Jag var 14 år och har nog aldrig varit så glad i hela mitt liv!

Köpet var verkligen lyckat och vi har utvecklats och växt otroligt mycket tillsammans min ponny och jag. Växt har även jag och speciellt mina ben gjort och jag inser att ponnytiden börjar ta slut. Jag börjar även bli lite sugen på att börja rida storhäst. Även om en försäljning skulle leda till nya roliga och spännande saker känns det så svårt när jag föreställer mig ett liv utan min ponny :(

Jag och min mamma planerar att lägga upp annonsen om ett par veckor och jag har ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera att se och visa upp honom för alternativa köpare utan att börja gråta. Det kanske låter barnsligt men det kommer vara jättesvårt!

Någon som har sålt sin bästa vän och kan ge mig tips på hur jag kan hantera situationen? Tack på förhand :)


Jag vill bara säga att du inte behöver känna dig barnslig, tror att alla härinne som hade ponny som barn och sedan fick lov att sälja har haft samma känslor som du har nu. Det är jobbigt och ledsamt!

Jag tycker förslaget om att leta ny häst samtidigt och att se till att umgås så mycket som möjligt med ponnyn innan den säljs var jättebra, så skulle jag själv ha gjort :)
 
Har man inte råd att ha två hästar, då tycker jag att det är dumt att börja leta stor häst innan ponnyn är såld. Men om man har råd, då är det ju bara att köra på.
 
När jag blev för stor för min ponny så körde jag in honom istället. Annars säger jag som någon annan, har du funderat på att låna ut honom? Om du absolut inte vill sälja.
 
@Meggan Att säga att sälja är en del av hästägandet som inte går att välja bort är fel. Givetvis kan man välja att inte sälja :)
JO för all del men jag menade snarast att man som hästägare eller djurägare öht måste vara beredd att sälja eller avliva sina djur förr eller senare de allra flesta hästar föder man ju heller inte upp själv och sen behåller livet ut? :) Att skiljas från sina djur är att dö en smula men det hör till som djurägare
 
I juni för 2 år sen uppfylldes min allra högsta dröm när mamma köpte en ponny till mig. Med tårar i ögonen räckte förra ägaren över grimskaftet till mig och klappade ponnyn en sista gång innan vi lastade och åkte hem till oss. Jag var 14 år och har nog aldrig varit så glad i hela mitt liv!

Köpet var verkligen lyckat och vi har utvecklats och växt otroligt mycket tillsammans min ponny och jag. Växt har även jag och speciellt mina ben gjort och jag inser att ponnytiden börjar ta slut. Jag börjar även bli lite sugen på att börja rida storhäst. Även om en försäljning skulle leda till nya roliga och spännande saker känns det så svårt när jag föreställer mig ett liv utan min ponny :(

Jag och min mamma planerar att lägga upp annonsen om ett par veckor och jag har ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera att se och visa upp honom för alternativa köpare utan att börja gråta. Det kanske låter barnsligt men det kommer vara jättesvårt!

Någon som har sålt sin bästa vän och kan ge mig tips på hur jag kan hantera situationen? Tack på förhand :)

Vi valde att inte sälja, trots att ingen av oss kan rida honom längre och vi inte har råd med en till häst. Han får vara hos oss tills det är dags att somna in - så är det bara. Att säga att man måste sälja förstår jag inte alls, för det måste man inte. Man kan mycket väl välja att ha sin bäste vän kvar, om det känns bäst.
 
jag behöll min ponny, han var iofs ca 20 och jag 13 när jag växte ur honom men jag körde in honom och jobbade honom vid hand med agillity och trick.

köpte storhästen när jag var 17 och ponnyn somnade in när han var ca 32+ (visste aldrig hur gammal han var då han inte hade pass eller stamtavla eller ens ngn fd ägare man kunde få kontakt med, dom sa att han var imp danmark men det är också allt jag vet om hans ursprung).

men jag misstänker att det är ännu svårare att sälja sin häst än att avliva :/, då man förlorar kontrollen över den och måste se hur han blir en annans häst.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 344
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 312
Senast: Sryoqwe
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp