Sälja vuxen hund?

Aberdeen

Trådstartare
Som det ser ut nu kommer jag behöva leta efter ett nytt hem åt min vuxna hund till hösten, då jag ska börja plugga. Hade jag vetat detta hade jag nog inte köpt henne för 1,5 år sedan men man vet inte alltid vart livet tar vägen.

Det som får mig att tvivla är att jag köpte henne som vuxen omplacering, och det känns verkligen inte snällt att behöva låta henne gå igenom en flytt till. Idag har hon inga större problem, men hon kommer förmodligen aldrig kunna dela hem med en annan hund och hon blir åksjuk. Mot människor är hon en ängel, hon går alltid lös på promenader, och är väldigt lydig.
Hon är en korsning mellan Border Collie och korthårig Collie, så hon kräver en del aktivering men inte extremt mycket.

Skulle ni sälja en sådan hund? Har någon här sålt en vuxen hund och har några tips?
Jag har hört mig för på den lokala brukshundsklubben och bland bekanta, vad finns det mer för forum man kan kolla upp? Är jag "fånig" som tycker blocket känns oseriöst? Och vad sätter man för pris på en vuxen hund? Hur vet jag att köparna är seriösa?

Det är många frågor just nu, och ännu mer härtesorg, men jag blir glad för alla svar jag kan få!
Tack!
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Tränarkontakter är ju superbra, och visst är det mycket konstiga svar man får från blocket, men det är också där jag hittat nya och underbara ägare till 2 hästar, 2 katter och en hund genom åren.
Man får sålla, hårt, lita på sin instinkt och se till att kolla köparna så noga som möjligt. De måste ju komma och kolla först, känns det bra vill jag åka till dem med hunden och hälsa på innan det blir snack om affär. Är det seriösa köpare förstår de att man är noga, är de inte förstående så kan man vara utan dem.

Jag skulle sätta ett lite högre pris och skriva till "diskuteras med rätt köpare". Och sedan diskuterar jag bara när man träffats och ser hur det känns. Har man väl fått hem en seriös köpare som hunden gillar så kan man ju sedan sälja den för en symbolisk summa.

Din hund kanske man kunde skriva 2000 kr på?
 
Sv: Sälja vuxen hund?

En liten fundering, varför måste du göra dig av med hunden bara för att du ska börja plugga? Jag pluggar och har hund och det fungerar utmärkt. Tror nog att det är svårare att få det att gå ihop med helttidsjobb och hund i sådant fall.

Blocket behöver inte bara vara av ondo.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Det är framförallt åksjukan som sätter stopp för det, men jag kommer också få betydligt mindre tid till henne. Det känns inte rättvist mot henne helt enkelt.

Jag kommer bo i studentlägenhet och gå en utbildning med mycket praktik inlagt. Jag hade egentligen kunnat ta med henne på detta om hon vore bättre på att åka bil.
Att ge henne åksjuketablett 1gång/vecka för att åka på träning kan jag leva med, men varje dag? Näe.

Sedan vet jag just nu inte vart jag kommer hamna i framtiden. Vi bor på landet nu, men det håller inte i längden för mig har jag fått inse!
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Klart man kan sälja men frågan är om du måste . Har en kompis som studerar hon har tre hundar boder collies. Om man vill så kan man brukar jag säga , när det gäller allt. :)
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Det är framförallt åksjukan som sätter stopp för det, men jag kommer också få betydligt mindre tid till henne. Det känns inte rättvist mot henne helt enkelt.

Jag kommer bo i studentlägenhet och gå en utbildning med mycket praktik inlagt. Jag hade egentligen kunnat ta med henne på detta om hon vore bättre på att åka bil.
Att ge henne åksjuketablett 1gång/vecka för att åka på träning kan jag leva med, men varje dag? Näe.

Sedan vet jag just nu inte vart jag kommer hamna i framtiden. Vi bor på landet nu, men det håller inte i längden för mig har jag fått inse!

Vi har hundar som är åksjuka , det är en vanesak också. Den ena vi hade hon mådde dåligt det första halvåret sedan fixade det sig .

Det finns alternativ, extramatte ? ( det har vi haft och det funkar utmärkt!)

Hade inte direkt gjort mig av med hunden för att den har problem att åka bil, eller pluggandet . Men det är bara du själv som känner i slutändan. :)
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Jag förstår att det låter som en "dålig" anledning, men det är komplexare för mig än jag lyckas uttrycka det här, och jag hade verkligen gjort allt för att behålla henne under studietiden om det hade känts rättvist mot henne!

Angående åksjukan så har vi verkligen jobbat på det, men det har visat sig att det är ren åksjuka som är problemet och inte rädsla kopplat till det. Så långt har jag kommit i mina slutsatser i alla fall, om någon i framtiden skulle jobba på det med henne så är det ju bara bra. Jag är långt från fulländad! ;)

Men det gläder mig att ni tror att det går att hitta seriösa köpare till en vanlig vuxen hund också!
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Skulle ni sälja en sådan hund? Har någon här sålt en vuxen hund och har några tips?
Jag har hört mig för på den lokala brukshundsklubben och bland bekanta, vad finns det mer för forum man kan kolla upp? Är jag "fånig" som tycker blocket känns oseriöst? Och vad sätter man för pris på en vuxen hund? Hur vet jag att köparna är seriösa?

Själva Blocket är bara en (stor) annonsplats, är säljaren seriös så är det ju seriöst. :) Du lär få många fler svar bara, än om du t ex annonserar i lokaltidningen.

Tror absolut att du kan hitta ett nytt hem till din hund.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

angående åksjuk hund. Min hund blev alltid åksjuk innan jag fick henne. Hon spydde ner hela bilen på vägen sen började jag med att hon fick åka med överallt och ligga i bilen lite längre stunder (när vädret tillät de) och då började hon se bilen som ett andra hem och nu älskar hon bilen.. Hon vet exakt när de e min bil som kommer då blir hon helt överlycklig.. :)
 
Sv: Sälja vuxen hund?

KL

Tyvärr blir inte alla av med sin åksjuka. Har ägt två hundar som förblev åksjuka hela sitt liv. Kan nämna att båda var släkt, så det var ett arv efter morfar/farfar.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Hej!

Klart du ska sälja din hund.

Argumentet att hon redan är omplacerad en gång biter inte på mig. Jag tycker inte man ska lägga mänskliga värderingar på djur. För ett tag sedan sålde jag en äldre hund, 7 år på blocket. Priset var 2000kr. Det drällde in svar men jag sållade hårt.
Efter tre veckor kom ett mail som jag kände starkt för. Ett underbart par köpte hunden. De älskar henne och hunden trivs mycket bättre. Win - win för alla parter. Vi har hållt kontakten, jag har fått bilder och de har även ringt för att få träningstips :)

MEN
Några råd på vägen till dig:
Om du annonserar på blocket kan du ju välja att bara få mailsvar utan att ge ut din egen mailadress. Då hinner du snoka lite.
Googla på namn och telefonnummer på spekulanter så kanske hittar du något misstänkt.

Jag fick bland annat svar från en fd securitasväktare som var van med tjänstehundar. Fint tänkte jag och googlade runt lite för att se att han faktistk suttit inne för dråp.

En annan kille som verkade kunnig på brukshundar förstod jag efter en stunds googling att han bara ville avla och tjäna pengar på henne. Så där blev det stopp också.

Ett svar kom faktiskt från en kollega till mig och hon målade upp en helt annan livssituation än den hon har i verkligheten :( Usch så besviken jag blev.

Men ge inte upp. Till slut hittade jag det perfekta människorna som gör allt för sin nya hund. Jag tror inte alls att hunden sitter där och deppar över flytten, faktiskt inte. Jag tror hon är precis lika nöjd som jag.

Lycka till!
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Jag undrar lite vilken typ av person du tänkt sälja till? Om hunden inte klarar att åka bil är det ju uteslutet att det är till någon som vill träna på brukshundklubben, om den inte kan vara ensam hemma (?) eller hos hundvakt så måste det vara hos någon som inte arbetar och vips så är antalet potentiella hem väldigt litet. Jag hade nog försökt hitta hundvakt och behållt hunden. Det är inte så krångligt som det verkar. Jag pluggar naturvetenskap på heltid på masternivå, jobbar 30 % på terminerna, lägger x antal timmar i veckan på föreningsverksamhet och hinner ändå träna två hundar. Visst, jag hinner inte träffa mina icke-hundvänner sådär jätteofta, men de riktiga vännerna består och finns kvar när jag har tid över :)
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Hunden kan åka bil, men jag har inte lust att utsätta henne för det dagligen. Åka på träning en gång/vecka går. Men hon tycker inte det är roligt. Jag har inte krav på att den som köper henne ska åka iväg och träna. Kan man fixa lite hjärngympa hemma fungerar det förmodligen utmärkt.
Att vara ensam hemma går jättebra, jag tror inte jag skrivit något annat?

KL

Tack för alla råd! Det känns inte omöjligt längre, bara tråkigt.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Så det är bara för att hunden är åksjuk och du ska börja plugga som du inte kan ha den kvar? Jag anar lite ugglor i mossen här... Men hoppas att du hittar ett bra hem där hunden får stanna livet ut.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Har en kompis som har en hund som var åksjuk, men det gick över efter att hon fick åka med fram några gånger, nu åker hon i hund bur och det fungerar bra. Som någon annan skrev så fick denna hund sitta kvar i bilen en stund innan och efter sedan åkte vi alltid till roliga plaser och lät hundarna leka. Vet inte om det hjälper, är ju olika för varje hund.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Det var tråkigt att du av någon anledning misstror mig.
Faktum är att åksjukeproblemet inte kommer vara så "bara" för mig i min framtida livssituation. Och vi har som sagt försökt träna bort det, utan resultat.

Men jag ser ingen mening med att sitta här och försvara mig. Jag kan bara säga att det inte är några "fel" eller liknande på hunden.
 
Sv: Sälja vuxen hund?

Kl

Blev lite fundersam när jag läste igenom tråden och måste få påpeka att i andra trådar så skriks det ju att man inte ska ha en hund eller en viss hundras om man inte har tiden som krävs för den..Vilket är helt rätt.

Men borde inte det gälla här också?
TS anser sig inte kunna ha tiden längre pga ändrad livsituation. Då är det så och det är väl jättebra att ts försöker ordna med ett bättre framtida hem så att hunden får det den behöver? Åksjuka är inte så "bara"..Det finns de hundar som aldrig blir av med det och knappt åker bil då heller utan bara i yttersta nödfall = man blir väldigt bunden hemmavid.

Jag tycker det är mer strongt att försöka se till hundens bästa än att tänka att det löser sig..
Det är inte alla som kan fokusera på så många bollar i luften så som jobb, skola och djur samtidigt utan att må dåligt över att känna att man inte kan prestera/ge 100% av sig själv i samtliga.
Jag tycker snarare att det är mer egoistiskt att behålla ett djur för att det ska funka, även fast man känner att det inte gör det, för jag tror då i det läget att man knappast ger djuret det de behöver i så fall..

Känns det rätt så sälj

Jag skulle aldrig behålla djur om jag inte kan känna att jag kan ge 100, helst 150% av mig själv till dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja vuxen hund?

Har två vuxna omplaceringar så jag kan bara ge dig den synen på det. Mitt tips är att söka i din bekantskapskrets. För att du och köparen ska må bättre.

100% ärlighet är också trevligt då båda våra visade helt andra sidor än vad som var sagt från början:

Äldsta: Hade bara haft ett hem (kenneln) men visades sig sedan ha bott hos andra. Otroligt osäker hund som tack och lov hamna hos oss som är en "lugn" familj.

Den andra: Hade måånga olater som kom från stress och dålig stimulans. Vissa saker hänger fortfarande kvar när han blir stressad. Tyvärr.

Är köparen redo för vad som kommer blir det ingen chock och det blir bättre. Har köparen en hund sen tidigare så du kanske kan ta kontakt med ev uppfödare för refenser?

Och blir det rätt kommer din hund att må superbra! Även om man kan känna att ingen kan ta hand om din hund som du!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 699
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 551
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp