Sålt valp, köparen vill ha pengar tillbaka?

MissOnly

Trådstartare
Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite mer än 8 veckor sedan och nu har ett par stycken fått flytta till sina nya ägare. Idag ringde en av köparna (hon har haft valpen i 2 dagar), och sa att valpen snuttade maniskt på deras äldre tik. Hon påstod att detta är absolut inte normalt, valpen kunde absolut inte vara 8 veckor och en uppfödarbekant till henne rekommenderade att detta skulle anmälas, valpen hade blivit tagen från mamman alldeles för tidigt :confused: hon sa sedan att detta var vi tvungna att lösa, om jag betalade tillbaka 2000 kronor för allt extraarbete detta skulle medföra till henne så skulle hon glömma allt detta. Hennes bekanta hade även sagt att det var alldeles för tidigt att vaccinera valpen, jag vaccinerade de fredag, de fyllde 8 veckor söndag.

Valpen är 8 veckor, så där förstår jag inte riktigt hur hon tänker med att anmäla mig. Vad bör jag göra? Vi har haft en väldigt bra dialog innan hon tingade valpen och hon verkar kunna hund, men det här gör mig väldigt ställd. Valpen är avvand sen 2 veckor tillbaka, tiken har inte velat dia dom alls under den tiden och har sinat helt. Dom har försökt få sig en snutt nån gång men insett att det inte går och låtit henne vara. Jag har nästan alla valparna kvar och de diar henne inte.

Frågan är då, är det fel att sälja en valp vid 8 veckors ålder som är helt avvand men FÖRSÖKER nån gång om dagen ta sig en snutt från mamman utan resultat? Vad bör jag säga till köparen, jag vill inte äventyra en bra kontakt med tanke på valpen?
 
Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite mer än 8 veckor sedan och nu har ett par stycken fått flytta till sina nya ägare. Idag ringde en av köparna (hon har haft valpen i 2 dagar), och sa att valpen snuttade maniskt på deras äldre tik. Hon påstod att detta är absolut inte normalt, valpen kunde absolut inte vara 8 veckor och en uppfödarbekant till henne rekommenderade att detta skulle anmälas, valpen hade blivit tagen från mamman alldeles för tidigt :confused: hon sa sedan att detta var vi tvungna att lösa, om jag betalade tillbaka 2000 kronor för allt extraarbete detta skulle medföra till henne så skulle hon glömma allt detta. Hennes bekanta hade även sagt att det var alldeles för tidigt att vaccinera valpen, jag vaccinerade de fredag, de fyllde 8 veckor söndag.

Valpen är 8 veckor, så där förstår jag inte riktigt hur hon tänker med att anmäla mig. Vad bör jag göra? Vi har haft en väldigt bra dialog innan hon tingade valpen och hon verkar kunna hund, men det här gör mig väldigt ställd. Valpen är avvand sen 2 veckor tillbaka, tiken har inte velat dia dom alls under den tiden och har sinat helt. Dom har försökt få sig en snutt nån gång men insett att det inte går och låtit henne vara. Jag har nästan alla valparna kvar och de diar henne inte.

Frågan är då, är det fel att sälja en valp vid 8 veckors ålder som är helt avvand men FÖRSÖKER nån gång om dagen ta sig en snutt från mamman utan resultat? Vad bör jag säga till köparen, jag vill inte äventyra en bra kontakt med tanke på valpen?
Åt och drack valpen bra innan den hämtades?
Kändes den stabil och redo?
 
De både äter och dricker mer än bra allihop och har fått mycket beröm för hur stabila och framåt de är så ja det tycker jag absolut.
 
Det händer säkert att valpar so nyss flyttat från sin mamma försöker dia om de får chansen så det är nog normalt.

Många uppfödare köper ju tillbaka valpar när köparna ångrar sig (vilket jag gissar är fallet här) för att själva ha kontroll på vart de hamnar. Men jag tror inte att de köps tillbaka till fullpris.

Är du medlem i SKK kan du kanske kontakta deras jurister och fråga (men de har väl säkert semester som alla andra nu).

Låt dem anmäla om de vill, har du koll på läget och har varit ärlig har jag svårt att tro att det blir några följder.

Hoppas de löser sig och valpen får ett bra hem oavsett vart det blir.
 
Jag kände det med, enligt henne har inte hennes tik sagt ifrån utan legat kvar när han försökt dia och sedan hoppat upp i sängen när hon tröttnat.

Jag tänkte erbjuda dem att köpa tillbaka valpen minus handpenningen, för valpens skull så jag kan hitta ett annat hem till honom själv.

Ja som sagt nån anmälning är jag inte orolig över, det är ju inte olagligt för en valp att sakna mamma :laugh: även om hon är en riktig trollpacka mot valparna just nu och inte vill veta av dom.
 
Antingen behåller man valpen och gillar läget (det vill säga summan man köpt den för) eller så lämnar man tillbaka den och får pengarna tillbaka. Undantag kan vara om valpen har ett godkänt dolt fel. Annars joxar man inte med priset efteråt.
Annars blir det snart fritt fram att klaga på vad som helts för att pruta i efterhand.

I ditt läge hade jag erbjudit mig att köpa tillbaka valpen alternativt erbjudit köparen en annan valp om det går.
 
Det låter mest som att valpköparen försöker blåsa dig på pengar.
2000 tillbaks för "extraarbete". Vilket extraarbete?

En 8-veckors valp hittar på det ena och det andra och man måste lägga ner massor av tid på den.
Om nu valpen till äventyrs snuttar på den äldre hunden är det väl inte värre och tar inte mer tid än om den börjar tugga på skorna i hallen?

Att vaccinera valparna sista vardagen innan de fyller 8 veckor låter helt normalt om man räknar med att de ska flytta den dagen de är 8 veckor. I synnerhet som man med all sannolikhet besiktigar samtidigt och besiktningen inte får vara äldre än 7 dagar.

Skulle valparna vaccineras senare kan de ju inte levereras förrän senare...

Köp om möjligt tillbaks valpen, det låter som ett skumt hem ärligt talat. Som uppfödare skulle jag vara djupt bekymrad över valpen som hamnat i ett sådant hem.
 
Köp om möjligt tillbaks valpen, det låter som ett skumt hem ärligt talat. Som uppfödare skulle jag vara djupt bekymrad över valpen som hamnat i ett sådant hem.

Jo det känns inte helt bra i magen faktiskt. Man kan ju aldrig vara hundra hur bra hem man än försöker hitta, men den här kvinnan har ändå jobbat med hundar hela sitt liv och är efter lite efterforskningar en erkänd hundtränare och problemhundslösare så det har känts så himla tryggt fram tills nu.
Jag levererade även valpen personligen och fick se två stabila hundar där så allt det här känns väldigt märkligt.
 
Jo det känns inte helt bra i magen faktiskt. Man kan ju aldrig vara hundra hur bra hem man än försöker hitta, men den här kvinnan har ändå jobbat med hundar hela sitt liv och är efter lite efterforskningar en erkänd hundtränare och problemhundslösare så det har känts så himla tryggt fram tills nu.
Jag levererade även valpen personligen och fick se två stabila hundar där så allt det här känns väldigt märkligt.

Man ska lita på magkänslan. De gånger jag inte gjort det, de gånger har jag också senare fått ångra det rejält. Valpköparen kanske fungerar jättebra med många hundar och många människor, men det är ju absolut ingen garanti för att personen fungerar med alla eller är lämplig matte till alla hundar.
 
Förstår jag rätt, hon vill att du betalar 2000 kronor för hennes "extraarbete" så behåller hon valpen och allt är frid och fröjd?
 
Hon försöker blåsa dig. Har du skött allt by the book har hon inget att hämta. Är hon krånglig är de lättast att erbjuda henne att häva köpet helt dvs. du tar hem valpen och betalar tillbaka hela köpesumman. Då blir hon av med "extrajobbet".
 
Ja det är väl så det är, men oerfaren som man är (min andra kull), så blir man ju lite nojjig att man gjort något fel.. Men jag vill bara väl för mina små liv och skulle aldrig skicka iväg en valp som jag inte trodde var redo och inte före 8 veckor.
 
Det var det dummaste jag hört och personligen skulle jag erbjuda mig att köpa tillbaka valpen, för hos en sådan person skulle jag inte vilja ha mina valpar.

Herre jösses, jag har haft valpar som fått chansen att dia på skendräktiga tikar i flera veckor efter att dom kommit hit och valpar som går kvar hemma kan med tillåtelse från mamman fortsätta dia många veckor efter 8 veckor - det är inget fel alls.
 
Det var det jag sa också, förra kullen lät tiken de valpar som var kvar dia mycket längre än så. Men enligt henne var valpen inte avvand om den försökte snutta på tiken, som den här gången vande av dem mycket tidigare. Jag hör ju själv hur det låter, men lite annan input är alltid skönt..
 
Undra vad personen skulle säga om mina två hundar som är 3,5 och 4,5 år och som båda gärna snuttar på varsitt gosedjur när dom ska sova - 3,5 åringen är värst :p
Japp, båda duktigt avvanda på naturligt sätt och jag känner uppfödaren ;) vet många hundar i min ras som gör så när dom vill varva ner lite extra.
 
Detta känns som en "går det så går det". Om du bestämmer dig för att ta tillbaks valpen så finns det bestämmelser för hur mycket av köpeskillingen som ska betalas tillbaks. Avdragets storlek beror på hur länge valpköparen har haft valpen. Kolla på skk.se

Betala tillbaks procent av köpesumman när valpköparen behåller valpen ska man bara göra om det är t ex bettfel eller kryptorchid. Sådant vet man ju inte förrän efter 6 mån ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 045
Senast: Pudelägare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 320
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp