Sambandet innerskänkel/ yttertagel...

finapina

Trådstartare
vad menas egentligen? Stöd på yttertygel och innerskänkel driver i normal position? Vad gör ytterskänkel?Driver? Håller emot?Är inte helt säker på att jag fattat dethär rätt!Hjälp!
 
Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.
 
Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.[/ Stopp, stopp! Hängde inte riktigt med nu! Kan du förklara i detalj vad dina hjälper gör? Ursäkta att jag är så trög.
 
Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.
Det har jag lärt mig som lite mer korrigeringsridning. Funkar det verkligen så när du rider säg ett dressyr program eller hoppar en bana?
 
Vad är det som ska lossas från vad? Hur behåller man hästens balans och hindrar förböjning när man rider med "bara" innerhjälper?

Jag rider inte med enkelsidigt hjälper helt.
Men jag rider så att hästen ska flytta sig från innertygeln.
Jag lägger alltså balansen i manken mellan tyglarna. Och på böjt spår blir det då oftast innertygeln som ska lägga mankens balans mer utåt.
Skänklarna driver jag med eller styr bakdelen. Tyglarna styr manken och bogar.
 
Jag rider inte med enkelsidigt hjälper helt.
Men jag rider så att hästen ska flytta sig från innertygeln.
Jag lägger alltså balansen i manken mellan tyglarna. Och på böjt spår blir det då oftast innertygeln som ska lägga mankens balans mer utåt.
Skänklarna driver jag med eller styr bakdelen. Tyglarna styr manken och bogar.
Driver du "lika" med inner och Ytterskänkel på böjt spår då?
Har du stödet mer på ytter eller är det likvärdigt på inner och ytter?

Ibland när jag läser dina inlägg tänker jag att det inte är så stor skillnad egentligen mot hur jag lär mig av vanlig tränare. Tänker att balansen i manken som du skriver påverkas ju alltid av tygeln? För mycket yttertygel blir ju vikten in- för mycket inner åker man ut. Är det så att ni liksom fokuserar mer på det sambandet just i inlärning eller förenklar jag nu?
 
Driver du "lika" med inner och Ytterskänkel på böjt spår då?
Har du stödet mer på ytter eller är det likvärdigt på inner och ytter?

Ibland när jag läser dina inlägg tänker jag att det inte är så stor skillnad egentligen mot hur jag lär mig av vanlig tränare. Tänker att balansen i manken som du skriver påverkas ju alltid av tygeln? För mycket yttertygel blir ju vikten in- för mycket inner åker man ut. Är det så att ni liksom fokuserar mer på det sambandet just i inlärning eller förenklar jag nu?

På hästar som inte är så skolade driver jag jämt med inner/ytter. På en skolad häst driver jag det bakben som behövs. Ibland båda och ibland ena.
Jag rider med stöd på ytter om jag inte rider hästen rak. Då är det lika på båda.

Fast eg är det inte så mkt fråga om stöd som att hästen söker sig i rätt riktning, till yttertygeln.

Just hur hästar fungerar är ju konstant. Men man lär innötte olika respons för olika hjälper.
Men visst blir det en del liknelser iaf IOM att hästen funkar som den gör.

För mig är det system jag följer mer logiskt gällande skapa balans och genomsläpplighet och bärande.
Jag rider ju in hästar enligt det signalsystem e flesta rider med. Det funkar enklast så.
Men sen lämnar jag det IOM att det i mina ögon brister i senare utbildningsskede.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Kollar man på när eliten rider piruetter och saxar kan man se att en hel del använder inner tygel till att flytta balansen utåt i manken.
Det är bara osvenskt.
 
På hästar som inte är så skolade driver jag jämt med inner/ytter. På en skolad häst driver jag det bakben som behövs. Ibland båda och ibland ena.
Jag rider med stöd på ytter om jag inte rider hästen rak. Då är det lika på båda.

Fast eg är det inte så mkt fråga om stöd som att hästen söker sig i rätt riktning, till yttertygeln.

Just hur hästar fungerar är ju konstant. Men man lär innötte olika respons för olika hjälper.
Men visst blir det en del liknelser iaf IOM att hästen funkar som den gör.

För mig är det system jag följer mer logiskt gällande skapa balans och genomsläpplighet och bärande.
Jag rider ju in hästar enligt det signalsystem e flesta rider med. Det funkar enklast så.
Men sen lämnar jag det IOM att det i mina ögon brister i senare utbildningsskede.
Låter ju väldigt likt- mer som att ni lägger till mer precis tanke på mer avancerad häst?
Alla vill ju att hästen ska söka ytter tänker jag? Och innertygeln har ju den effekt du pratar om när den används rätt tajmat? Så mycket har ju jag märkt. Men är det inte alltid en samband mellan hjälper på nåt vis...
 
Låter ju väldigt likt- mer som att ni lägger till mer precis tanke på mer avancerad häst?
Alla vill ju att hästen ska söka ytter tänker jag? Och innertygeln har ju den effekt du pratar om när den används rätt tajmat? Så mycket har ju jag märkt. Men är det inte alltid en samband mellan hjälper på nåt vis...

Ja, det känns logiskt den här inverkan för mig. Hästarna fattar otroligt fort.

Vi gör en tydlig skillnad vid inridning och skolridning(och sen färdig häst sas då man bara sitsrider och inte använder hand och skänkel, dit har jag inte kommit mer än som alla andra stundtals ;)).

Sen svarar hästar olika beroende på hur de är skolade. Om du drar i innertygeln på en normalskolad häst utan att applicera innerben och resten av hela kedjan hjälper så kommer den ramla på inner bog och sen vända. Och ytter bak lättar då av iom att inner fram bär mer.
En häst som jag skolat kommer om du drar i innertygeln flytta bogen ytåt och kliva mer in med ytter bak, bära mer. Fortsätter du dra kommer den vända utåt. Om du inte tydligt leder inåt. Då kan den ev vända inåt på samma vis genom att släppa ytter bak och lägga vikt på inner bog.

Vi skiljer på hjälperna iom att i inridnig är det fint och bra om den bara vänder. Hur får man ta sen.
Men när man vänder på en skolad häst vill jag hela tiden tänka att det ska kunna bli en piruett. Då kan inte ytter bak bära mindre för att man använder inner tygel.
Och jag vill inte ha hjälper som ska dölja det andra hjälper eg producerar. Som en innerskänkel som ska vara "understödjande". För mig är den mer maskerande. Den maskerar ett balansfel. Och ju mer hjälper som krävs desto mer kraft och desto mer spänning.

Alltså vill jag att om jag böjer hästen så betyder inte det vänd inåt, om jag inte motverkar med andra hjälper. Det betyder bara böj dig. Och ev flytta vikten i manken utåt. Till min ytterhand. Tack, hit och inte längre..
Inom den här hjälpgivningen går de just mellan händerna och aldrig utanför eller igenom. Det blir väldigt lätt att balansera upp dem.

Det tygeltag som använd i Sverige kallas "opening rein". Dvs det öppnar för inner fram att kliva inåt när man böjer. Då måste det stoppas med inner skänkel. Eller ridas rakt för att "hästen glider hit eller dit" annars.

Det är rätt kul att på en häst skolad enligt det här sysyemet börja rida med vanliga svenska hjälper om de förr gått på det. De fattar ju och faller tillbaks. Men man inser vilken jävla skillnad i balans-givande och hur mkt mer styrka man måste rida med annars. Not for me!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ungefär så här: Jag sitter upp och känner vilket sida hästen sitter fast, ev har mer av, respektive vilken sida den har mindre av= släpper. Vi säger att den är svampig/mjuk i höger och sitter fast i vänster.

Då börjar jag det lösgörande arbetet (efter värmning) med att tex rida en stor framdelsvändning undan höger skänkel, ställd åt höger. Alltså inner skänkel och inner tygel. Mitt mål är att flytta hästens stöd från den starka vänster till den svaga höger.
När jag byter varv kommer jag att ha hästen rakare, men fortfarande gäller inner hand inner skänkel.
Jag kollar av genom att rida rakt fram. Har jag lyckats lösgjöra höger, så kommer jag att ha mer tryck i höger än innan och förhoppningsvis mindre i vänster. Mitt mål är en lösgjord häst med lika mycket tryck i båda tyglarna.
Sen kanske jag rider nån krumelur eller skola. Jag får ofta i passet gå tillbaka till min "framdelsvändning" eller öppna för att få tillbaka trycket på den sida hästen har släppt.

Är hästen helt lösgjord, jag har lika mycket tryck i båda tyglarna, stöd från hästen alltså, inte stöd från mig. Då känns det nästan som om man kan "göra vad som helst"
 
Ytterskänkel driver, agerar vägg (kontrollerar bogens placering) och är vändande. Så är jag lärd iaf :).

@tuaphua har säkert alldeles korrekt ridning, men för mig blir det alldeles för avancerat tänk :o. Jag försöker hålla det så enkelt som möjlig.

@Blandrastik Den ridningen köper inte jag alls. Jag ser en framstupa häst framför mig som hänger ner på innertygeln utan kontroll på yttersidan eller bogar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vad är det som ska lossas från vad? Hur behåller man hästens balans och hindrar förböjning när man rider med "bara" innerhjälper?
Jag böjer den inte som en ostkrok, men jag håller i inner, med förhoppning att hästen ska möta mig på andra sidan. Driver den dit med inner skänkel, driver den mot bettet helt enkelt
 
Ungefär så här: Jag sitter upp och känner vilket sida hästen sitter fast, ev har mer av, respektive vilken sida den har mindre av= släpper. Vi säger att den är svampig/mjuk i höger och sitter fast i vänster.

Då börjar jag det lösgörande arbetet (efter värmning) med att tex rida en stor framdelsvändning undan höger skänkel, ställd åt höger. Alltså inner skänkel och inner tygel. Mitt mål är att flytta hästens stöd från den starka vänster till den svaga höger.
När jag byter varv kommer jag att ha hästen rakare, men fortfarande gäller inner hand inner skänkel.
Jag kollar av genom att rida rakt fram. Har jag lyckats lösgjöra höger, så kommer jag att ha mer tryck i höger än innan och förhoppningsvis mindre i vänster. Mitt mål är en lösgjord häst med lika mycket tryck i båda tyglarna.
Sen kanske jag rider nån krumelur eller skola. Jag får ofta i passet gå tillbaka till min "framdelsvändning" eller öppna för att få tillbaka trycket på den sida hästen har släppt.

Är hästen helt lösgjord, jag har lika mycket tryck i båda tyglarna, stöd från hästen alltså, inte stöd från mig. Då känns det nästan som om man kan "göra vad som helst"

Vad tycker du det beror på att hästen känns ojämn i kontakt höger/vänster sas?
 
På hästar som inte är så skolade driver jag jämt med inner/ytter. På en skolad häst driver jag det bakben som behövs. Ibland båda och ibland ena.
Jag rider med stöd på ytter om jag inte rider hästen rak. Då är det lika på båda.

Fast eg är det inte så mkt fråga om stöd som att hästen söker sig i rätt riktning, till yttertygeln.

Just hur hästar fungerar är ju konstant. Men man lär innötte olika respons för olika hjälper.
Men visst blir det en del liknelser iaf IOM att hästen funkar som den gör.

För mig är det system jag följer mer logiskt gällande skapa balans och genomsläpplighet och bärande.
Jag rider ju in hästar enligt det signalsystem e flesta rider med. Det funkar enklast så.
Men sen lämnar jag det IOM att det i mina ögon brister i senare utbildningsskede.


Tänker att mycket handlar om att få hästen i sån balans och bjudning att hjälper fungerar. Min häst kan inte piruetter men jag kan ju göra en arbetspiruett om galoppen och balansen och bjudningen och sitsen är bra förutsatt att jag tajmar hjälper rätt. Då kan ju lite mer innertygeln ge lite mer ställning vilket ger lite mer balans utåt.
Tar jag i inner när balans och bjudning är fel får jag inget ut av det alls...
 
Jag böjer den inte som en ostkrok, men jag håller i inner, med förhoppning att hästen ska möta mig på andra sidan. Driver den dit med inner skänkel, driver den mot bettet helt enkelt
Om du håller i inner precis bara så hästen är ställd inåt- driver som du gör- så blir det ju vanliga inner till ytter ridningen?
Hästen kommer ju inte möta dig på andra sidan (ytter) förrän du släpper inner?
 
Tänker att mycket handlar om att få hästen i sån balans och bjudning att hjälper fungerar. Min häst kan inte piruetter men jag kan ju göra en arbetspiruett om galoppen och balansen och bjudningen och sitsen är bra förutsatt att jag tajmar hjälper rätt. Då kan ju lite mer innertygeln ge lite mer ställning vilket ger lite mer balans utåt.
Tar jag i inner när balans och bjudning är fel får jag inget ut av det alls...

I mitt fall kan jag ta i inner när balans och bjudning och mycket annat är fel just för att rädda upp det. Det betyder ju sätt dig mer på ytter bak, dvs gör sluta.
Det blir en refläxmässig rörelse till ytter bak.

För mig är det vad "ställning går igenom" betyder. Dvs det går från inner hand hela vägen genom hästens kropp till den kroppsdel som är längst bor, ytter bak. Ytter bak ska då kliva in mer.

Så jag kan alltså rida sluta på innertygel i princip. Och inte på ytterskänkel för ytter bak, utan innertygel för ytter bak.

Så tar jag innertygeln ska inner bak kliva in mot slutatänk. Det sker inte på en häst skolad att följa tygeln. Då blir det tvärtom.. Ytter bak släpper.
Om du inte adderar ytterskänkel och innerskänkel och.. ja.. ;)
Jag vill göra så lite som möjligt. Och har därför valt just de hjälperna. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I mitt fall kan jag ta i inner när balans och bjudning och mycket annat är fel just för att rädda upp det. Det betyder ju sätt dig mer på ytter bak, dvs gör sluta.
Det blir en refläxmässig rörelse till ytter bak.

För mig är det vad "ställning går igenom" betyder. Dvs det går från inner hand hela vägen genom hästens kropp till den kroppsdel som är längst bor, ytter bak. Ytter bak ska då kliva in mer.

Så jag kan alltså rida sluta på innertygel i princip. Och inte på ytterskänkel för ytter bak, utan innertygel för ytter bak.

Så tar jag innertygeln ska inner bak kliva in mot slutatänk. Det sker inte på en häst skolad att följa tygeln. Då blir det tvärtom.. Ytter bak släpper.
Om du inte adderar ytterskänkel och innerskänkel och.. ja.. ;)
Jag vill göra så lite som möjligt. Och har därför valt just de hjälperna. :)
Hm
Ja där blir det ju klurigt.
Använder du inte sittbenen lite i varje fall då? Vikten, positionen i sadeln?
Om hästen inte gör som du tänkt i slutan och du behöver mer ytterbak- använder du inte Ytterskänkel då?
Om jag tänker att jag rider sluta blir det ju att innertygeln ställer och sätet dirigerar riktningen. Skänkeln korrigerar mer?
 
Hm
Ja där blir det ju klurigt.
Använder du inte sittbenen lite i varje fall då? Vikten, positionen i sadeln?
Om hästen inte gör som du tänkt i slutan och du behöver mer ytterbak- använder du inte Ytterskänkel då?
Om jag tänker att jag rider sluta blir det ju att innertygeln ställer och sätet dirigerar riktningen. Skänkeln korrigerar mer?

Jo, givetvis sätter jag mig för hur jag vill ha hästen.
Men det funkar även avsuttet utan sits och mer avskalat innertygeln.

Sen har jag provat bara för att.
Och då suttit neutralt och testat vad som sker med bara en hjälp i taget och i olika kombinationer.
Det går att rida sluta på innertygeln endast på en sån här häst. Inte helt lysande. Men helt klart en sluta.
Det går också på longerlina avsuttet.

Dock rider man ju med både mer yttertygel, sits och skänkel normal. :)

Jag rider alltså sluta genom att forma hästen för sluta, rikta den i rätt riktning. Och då sätter jag mig för det jag formar.

Jag vill vara fri att fatta galopp eller öka undertramp med skänkeln.
Sen har även jag korrigerat med ytterskänkeln på någon häst i sluta. Men det är just en korrigering.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 069
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 699
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 783
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp