Sambandet innerskänkel/ yttertagel...

Ja, det känns logiskt den här inverkan för mig. Hästarna fattar otroligt fort.

Vi gör en tydlig skillnad vid inridning och skolridning(och sen färdig häst sas då man bara sitsrider och inte använder hand och skänkel, dit har jag inte kommit mer än som alla andra stundtals ;)).

Sen svarar hästar olika beroende på hur de är skolade. Om du drar i innertygeln på en normalskolad häst utan att applicera innerben och resten av hela kedjan hjälper så kommer den ramla på inner bog och sen vända. Och ytter bak lättar då av iom att inner fram bär mer.
En häst som jag skolat kommer om du drar i innertygeln flytta bogen ytåt och kliva mer in med ytter bak, bära mer. Fortsätter du dra kommer den vända utåt. Om du inte tydligt leder inåt. Då kan den ev vända inåt på samma vis genom att släppa ytter bak och lägga vikt på inner bog.

Vi skiljer på hjälperna iom att i inridnig är det fint och bra om den bara vänder. Hur får man ta sen.
Men när man vänder på en skolad häst vill jag hela tiden tänka att det ska kunna bli en piruett. Då kan inte ytter bak bära mindre för att man använder inner tygel.
Och jag vill inte ha hjälper som ska dölja det andra hjälper eg producerar. Som en innerskänkel som ska vara "understödjande". För mig är den mer maskerande. Den maskerar ett balansfel. Och ju mer hjälper som krävs desto mer kraft och desto mer spänning.

Alltså vill jag att om jag böjer hästen så betyder inte det vänd inåt, om jag inte motverkar med andra hjälper. Det betyder bara böj dig. Och ev flytta vikten i manken utåt. Till min ytterhand. Tack, hit och inte längre..
Inom den här hjälpgivningen går de just mellan händerna och aldrig utanför eller igenom. Det blir väldigt lätt att balansera upp dem.

Det tygeltag som använd i Sverige kallas "opening rein". Dvs det öppnar för inner fram att kliva inåt när man böjer. Då måste det stoppas med inner skänkel. Eller ridas rakt för att "hästen glider hit eller dit" annars.

Det är rätt kul att på en häst skolad enligt det här sysyemet börja rida med vanliga svenska hjälper om de förr gått på det. De fattar ju och faller tillbaks. Men man inser vilken jävla skillnad i balans-givande och hur mkt mer styrka man måste rida med annars. Not for me!
Inressant! Vad kallas det här systemet? Tänkte googla och lära mig mer! !
 
Inressant! Vad kallas det här systemet? Tänkte googla och lära mig mer! !

Finns tyvärr inget namn på det. Sorry! ;)
Det är mina tränares tolkning av de gamla lärorna och deras moderna skolnings twist sas.
PMa om du vill ha namn och hemsida. Fröken är en utmärkt teoretiker och skribent. Så det finns lite kul på en gammal blogg där.
 
Jo, givetvis sätter jag mig för hur jag vill ha hästen.
Men det funkar även avsuttet utan sits och mer avskalat innertygeln.

Sen har jag provat bara för att.
Och då suttit neutralt och testat vad som sker med bara en hjälp i taget och i olika kombinationer.
Det går att rida sluta på innertygeln endast på en sån här häst. Inte helt lysande. Men helt klart en sluta.
Det går också på longerlina avsuttet.

Dock rider man ju med både mer yttertygel, sits och skänkel normal. :)

Jag rider alltså sluta genom att forma hästen för sluta, rikta den i rätt riktning. Och då sätter jag mig för det jag formar.

Jag vill vara fri att fatta galopp eller öka undertramp med skänkeln.
Sen har även jag korrigerat med ytterskänkeln på någon häst i sluta. Men det är just en korrigering.
Blir ju intressant på lina för då har man ju noll inverkan i övrigt.
Annars låter det som en liten skillnad mot vanlig ridning? Alla förenklar vi ju hjälperna ju högre utbildade ekipaget är?
Alltid intressant att läsa dina inlägg dock- har rätt bra grundkoll på dina tankar efter några år. Men just skillnaden har jag inte helt greppat.
Opel rein som du säger - använder man ju inte hela tiden i Sverige? Det låter ju som ett understödjande tygel tag du beskriver?
Man kan ju ta tygeln på många olika sätt även som totalt svenskutbildad?
 
Vad tycker du det beror på att hästen känns ojämn i kontakt höger/vänster sas?
För mig är oliksidighet bara att hästen är väster eller höger hänt. Och för mig som ryttare gäller det att övertyga hästen att använda mer av sin svaga sida. Kan jag få hästen att ta i lika mycket med båda bak så har jag balans och kan verkligen ha hästen framför mig med lika mycket tryck i båda tyglarna.
 
Om du håller i inner precis bara så hästen är ställd inåt- driver som du gör- så blir det ju vanliga inner till ytter ridningen?
Hästen kommer ju inte möta dig på andra sidan (ytter) förrän du släpper inner?

Jag vill inte ha nån häst på yttersidan, den klappar jag med. Alt tänker lite cykelstyre, jag lättar alltså på ytter och håller i inner, driver med inner så hästen inte ramlar innåt i volten.
 
Jag vill inte ha nån häst på yttersidan, den klappar jag med. Alt tänker lite cykelstyre, jag lättar alltså på ytter och håller i inner, driver med inner så hästen inte ramlar innåt i volten.
Men nåt lär ju yttertygel göra?
Jag undrar om vi bara tolkar det olika det där med att ha hästen på ytter?
 
@Blandrastik jag vet inte om jag förstår dig rätt men att hästen "sitter fast" , etc undrar jag lite över ?
Jag tycker sällan hästar "sitter fast" jättemycket och ffa inte inför början av varje pass ?
@tuaphua alltså det sätt du flyttar manke /vill ha upp manken för handen osv är ju ingen unik hemlig skola tänker jag ? så jobbar ju de flesta etablerade tränare och tävlingsryttare ? Dvs flytta manken och inverkan av handen att flytta balansen också ? Hester, Kyra och de flesta renommerade allmänt . Jag vet inte riktigt varför du tycker att "din" skola är så unikt särskild ang "recept" vilket du ofta vill framhäva skulle vara fallet ?
 
@Blandrastik jag vet inte om jag förstår dig rätt men att hästen "sitter fast" , etc undrar jag lite över ?
Jag tycker sällan hästar "sitter fast" jättemycket och ffa inte inför början av varje pass ?
@tuaphua alltså det sätt du flyttar manke /vill ha upp manken för handen osv är ju ingen unik hemlig skola tänker jag ? så jobbar ju de flesta etablerade tränare och tävlingsryttare ? Dvs flytta manken och inverkan av handen att flytta balansen också ? Hester, Kyra och de flesta renommerade allmänt . Jag vet inte riktigt varför du tycker att "din" skola är så unikt särskild ang "recept" vilket du ofta vill framhäva skulle vara fallet ?

Jag skrevbi den här tråden senast att folk rider så överallt utom i S.
Kyra och Tinne rider absolut inte med att flytta balans i manke ut för inner tygel.
Däremot Gal, Werth etc etc.
Tycker mig minnas att Rammel gjorde det dock och Mads vet jag.
 
@Blandrastik jag vet inte om jag förstår dig rätt men att hästen "sitter fast" , etc undrar jag lite över ?
Jag tycker sällan hästar "sitter fast" jättemycket och ffa inte inför början av varje pass ?
@tuaphua alltså det sätt du flyttar manke /vill ha upp manken för handen osv är ju ingen unik hemlig skola tänker jag ? så jobbar ju de flesta etablerade tränare och tävlingsryttare ? Dvs flytta manken och inverkan av handen att flytta balansen också ? Hester, Kyra och de flesta renommerade allmänt . Jag vet inte riktigt varför du tycker att "din" skola är så unikt särskild ang "recept" vilket du ofta vill framhäva skulle vara fallet ?
En häst som sitter fast tycker jag oftast är i grav framvikt och då lägger de sig mer i en tygel mer än den andra. Eller så är det något fysiskt fel på dom.
 
Jag skrevbi den här tråden senast att folk rider så överallt utom i S.
Kyra och Tinne rider absolut inte med att flytta balans i manke ut för inner tygel.
Däremot Gal, Werth etc etc.
Tycker mig minnas att Rammel gjorde det dock och Mads vet jag.
Fast alltså hur tycker du dig veta det ang svenska tränare ? För jag känner inte igen alls att de inte lär ut det utan
Snarare tvärtom . Har du tränat mycket för andra tränare än dina egna ? Ang Kyra undrar jag också vad du menar för även hennes tänk precis som övrigas går ut på att höja och flytta manken - det är inget unikt ....

"Tycker mig minnas" tycker jag blir konstigt allmänt ?

Min reflektion är ingen anklagelse till dig, däremot blir jag förvånad som
sagr att du tycker dina tränares filosofi är så speciella .
 
Senast ändrad:
Fast alltså hur tycker du dig veta det ang svenska tränare ? För jag känner inte igen alls att de inte lär ut det utan
Snarare tvärtom . Har du tränat mycket för andra tränare än dina egna ? Ang Kyra undrar jag också vad du menar för även hennes tänk precis som övrigas går ut på att höja och flytta manken - det är inget unikt ....

"Tycker mig minnas" tycker jag blir konstigt allmänt ?

Min reflektion är ingen anklagelse till dig, däremot blir jag förvånad som
sagr att du tycker dina tränares filosofi är så speciella .

De vill så klart flytta manken. Men inte med inner tygel. De gör det med inner skänkel.
Jag vet det IOM att min tränare hjälpt dem lite. Men ännu mer deras elever. Och att jag känner folk som rider för dem. Och sett dem rida hemma.
Du kan ju själv kolla hur Tinne rider piruett på tävling. Det är om ngt med ledande inner. Inte trängande..
Kollar du tex Gal, Minderhound, Rammel balanserar de upp lite stort med trängande inner i minst varje utgång av piruetten och i saxarna. Det gör inte Tinne.

Det lärs ut på Strömsholm och Flyinge att använda inner skänkel till sånt.

Jag tränar inte mycket för andra. Men det har hänt.
Och framför allt delar jag ridhus med andra. Och får elever från andra.

Använder du inner tygel då du vill flytta ut bogen? Utan innerskänkel?

Inom western, polo eller AR har man samma signalsystem däremot. Om än i vissa grenar mer förenklat.
 
För mig är oliksidighet bara att hästen är väster eller höger hänt. Och för mig som ryttare gäller det att övertyga hästen att använda mer av sin svaga sida. Kan jag få hästen att ta i lika mycket med båda bak så har jag balans och kan verkligen ha hästen framför mig med lika mycket tryck i båda tyglarna.

Är det inte då så att hästen har ett svagare och ett starkare bakben, att den trycker på mer med det ena vilket resulterar i ett ojämnt stöd i handen med mer stöd i ena handen mindre i andra? Då borde man ju rent logiskt fokusera på att det svagare bakbenet trycker på mer snarare än att "lossa" den för inner skänkel ?
 
Är det inte då så att hästen har ett svagare och ett starkare bakben, att den trycker på mer med det ena vilket resulterar i ett ojämnt stöd i handen med mer stöd i ena handen mindre i andra? Då borde man ju rent logiskt fokusera på att det svagare bakbenet trycker på mer snarare än att "lossa" den för inner skänkel ?
Men säger inte ni två samma sak nu?
 
Men säger inte ni två samma sak nu?

Jo men vi åstadkommer det på olika sätt? Jag rider inte med bara inner skänkel och inner tygel på de sättet. Jag får inte hop vad man ska lossa med inner skänkel och inner tygel jag vill hellre lägga fokus på bakbenen att dem driver jämnt.
 
Jo men vi åstadkommer det på olika sätt? Jag rider inte med bara inner skänkel och inner tygel på de sättet. Jag får inte hop vad man ska lossa med inner skänkel och inner tygel jag vill hellre lägga fokus på bakbenen att dem driver jämnt.

Så tänker jag med. Få igång det svagare bakbenet så "lossnar" den starkare sidan automatiskt.
 
Jo men vi åstadkommer det på olika sätt? Jag rider inte med bara inner skänkel och inner tygel på de sättet. Jag får inte hop vad man ska lossa med inner skänkel och inner tygel jag vill hellre lägga fokus på bakbenen att dem driver jämnt.
Jag förstår ju inte heller Blandrastik när hon säger att hon inte vill ha hästen på ytter.
Men jag tolkar er rätt likt i att ni säger stark och svag sida och få igång den svaga sidan mer.
 
Är det inte då så att hästen har ett svagare och ett starkare bakben, att den trycker på mer med det ena vilket resulterar i ett ojämnt stöd i handen med mer stöd i ena handen mindre i andra? Då borde man ju rent logiskt fokusera på att det svagare bakbenet trycker på mer snarare än att "lossa" den för inner skänkel ?

I min värld handlar det om att vi alla har ett stödben. Både vi som människor och hästar har ett ben man hellre lutar mer vikt på.
För mig handlar det om att flytta balansen så man slutar lägga mer vikt någonstans. För att minska slitage.

Att bara vilja ha driv av bakbenen tycker jag är att förenkla lite väl.
Man vill ju ha bärighet också. Inte bara påskjut.
För bärighet hjälper inte att bara driva så.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I min värld handlar det om att vi alla har ett stödben. Både vi som människor och hästar har ett ben man hellre lutar mer vikt på.
För mig handlar det om att flytta balansen så man slutar lägga mer vikt någonstans. För att minska slitage.

Att bara vilja ha driv av bakbenen tycker jag är att förenkla lite väl.
Man vill ju ha bärighet också. Inte bara påskjut.
För bärighet hjälper inte att bara driva så.

Självfallet vill jag också att hästen bär lika mkt vikt på båda bak håller med till fullo :)
 
Jag förstår ju inte heller Blandrastik när hon säger att hon inte vill ha hästen på ytter.
Men jag tolkar er rätt likt i att ni säger stark och svag sida och få igång den svaga sidan mer.
Jo, jag och @Catrool säger samma sak.
Varför jag låter yttersidan vara är för att jag tar en sida i taget bara. Jag skiter i om ytter bog spretar åt alla håll, mitt mål är att hästen ska ge mig kontakt i den inre tygeln. Jag börjar alltid med den svagare sidan inåt. När eller om hästen tar kontakt på den svaga sidan så byter jag och jobbar med den andra sidan. Nu är det vänster som är inner och skiter återigen var bogarna spretar, hästen ska erbjuda mig stöd på den inre tygeln.
Lyckas jag med detta och rakställer så har jag lika mycket i båda. Då, men först då, kan jag erbjuda stöd på ytter.
 
En häst som sitter fast tycker jag oftast är i grav framvikt och då lägger de sig mer i en tygel mer än den andra. Eller så är det något fysiskt fel på dom.
Nä, då tolkar vi "sitter fast" olika. Jag menar att hästen, ofta, är vänsterhänt. Den har ett gott, eller för bra stöd i väster och släpper höger. Min plan med lösgjörandet är att få hästen att ta tag i höger inget annat.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 148
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 589
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 724
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 827
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp