Samhällets förväntningar vs. ditt tycke?

Bara för att ta några övertydliga exempel:
- Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
Har aldrig riktigt lärt mig hur man sminkar sig, så brukar bli lite mascara vid festligheter.

- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
Under armar, ben och bikinilinje, skulle jag träffa en man som vill att jag helrakar mellan benen så varför inte om han oxå gör det.

- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
Nä, har åkt ut för många gånger från klassrummet för det.

- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
Har på mig kläder för ändamålet.
I stallet brukar det bli hiking kläder då jag sällan hittar bra stallkläder som tål lite, inne liknar jag nog en yogainstruktör och båda dessa kläder har jag inga problem med att visa mig ute bland folk med men inget jag skulle ha på mig på fest.
På jobbet är det arbetskläder som gäller.

Och aldrig aldrig utan bh, gör ju ont i tuttarna.
 
@Lipperta jag hoppas att du inte menar att pubishår skulle vara en anledning till att ens kön luktar illa? Då är det ju nåt annat som är fel, det är ju lite sånt behåringen 'är till för' att avvärja men det behöver jag nog inte sitta här och lära ut.

Och att du tycker att hår är ofräscht beror ju bara på att vi har bestämt att det är det. jag sticker ut hakan lite och vill påstå att HÅLLA MED om, och inte bara finna sig i, de normer en förtrycks av är raka motsatsen till fri vilja, och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri.

Tror inte de vill omyndigförklara någon.
Ha! :D jag tror vi kollektivt har tappat räkningen på hur män gång på gång på gång under historien har velat, försökt och lyckats omyndigförklara kvinnor.
 
Samhällets normer och vad vi själva vill sammanfaller vanligen. Det är så normer funkar, vi inkorporerar dem och gör dem till våra egna åsikter. Det är ju inte som att tycke och smak växer opåverkat av omgivningen, utan vad vi vill formas av det sammanhang vi lever i.
Precis. Och för att svara (men ändå inte svara :angel:) på trådstarten så blir det för mig ja på typ allt? Och det är inte inte alls konstigt tycker jag? Och jag förstår verkligen inte att så många med stolthet säger att näpp inte alls jag kör mitt eget race? man framstår inte som en starkare och mer självständig kvinna för det utan snarare som att man typ tilltalas av feminismen men inte förstår eller inte vill förstå - och framförallt inte erkänna sin egen roll i - de mest grundläggande principerna för könsmaktsordningen.
 
Personligen tycker jag att en karl med helrakat kön är avtändande. :yuck:

Och jag tycker ett manligt kön a naturel (dvs fullt med könshår runt om och på skaftet) är sjukt avtändande.

Inte för att det är ofräscht, utan för att det är oestetiskt för mina ögon samt att jag gillar verkligen inte känslan av hår i munnen eller "skav" av håret under själva sexet.

Olika människor har helt enkelt olika preferenser när det kommer till vad man tänder på och tycker är mer attraktivt när det kommer till könsbehåring, likväl som personlighet och kroppstyp :)

Sen att kalla det för trend som en del gör vet jag väl inte om jag håller med i heller. Rakade kön hos både kvinnor och män har förekommit väldigt länge nu, så den trend det en gång var stannade ju kvar.
 
@Lipperta jag hoppas att du inte menar att pubishår skulle vara en anledning till att ens kön luktar illa? Då är det ju nåt annat som är fel, det är ju lite sånt behåringen 'är till för' att avvärja men det behöver jag nog inte sitta här och lära ut.

Och att du tycker att hår är ofräscht beror ju bara på att vi har bestämt att det är det. jag sticker ut hakan lite och vill påstå att HÅLLA MED om, och inte bara finna sig i, de normer en förtrycks av är raka motsatsen till fri vilja, och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri.


Ha! :D jag tror vi kollektivt har tappat räkningen på hur män gång på gång på gång under historien har velat, försökt och lyckats omyndigförklara kvinnor.

Jag kan inte låta bli, men min spontana tanke var att du verkar rätt duktig på det där du med, att omyndigförklara kvinnor som råkar tycka annorlunda.
 
jag undrar genuint var din gräns går mellan att tycka annorlunda och omyndigförklara, och var i inlägget jag gjorde det?

Jag håller med dig om en del saker du skriver i sak, men jag tycker inte att det är särskilt trevligt att säga "och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri" och så även delen som var till @Lipperta som inleds med ett "Ha! :D". I mina ögon är det ett ganska förminskande sätt att diskutera på.
 
Jag håller med dig om en del saker du skriver i sak, men jag tycker inte att det är särskilt trevligt att säga "och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri" och så även delen som var till @Lipperta som inleds med ett "Ha! :D". I mina ögon är det ett ganska förminskande sätt att diskutera på.
den sista delen var ett konstaterande och inte riktat direkt till någon.

jag står fast vid att en jävla massa saker som vi gör egentligen, i grund och botten, har noll och inget med vad vi själva vill och många gånger är helt styrda av normer och vad vi söker från andra människor. Inte fan är det kul, billigt eller på något sätt praktiskt för mig att lägga hutlösa mängder pengar, tid och tankeverksamhet på tusen olika aspekter av mitt utseende, som många gånger är rent självplågeri (t ex hårborttagning). visst känner jag mig fin i snygga kläder, nysminkad, fixat hår, släta ben, opraktiska smycken, men jag vet ju att jag inte hade bemödat mig med de här sakerna om jag inte levt i det här förbannade...
Personligen bidrar jag aktivt till vissa normer genom att följa dem, men aldrig att jag skulle ta dem i försvar med nåt halvgenomtänkt bortviftande som "vad jag vill och vad andra vill att jag ska vilja bara råkar vara samma sak".

Så det ÄR självbedrägeri, i mina ögon, att i en diskussionstråd till för just reflektioner kring vad som är "Samhällets förväntningar vs ditt tycke?", tro att kraven på att göra allt det där skulle komma någon annanstans än utifrån.
Man förnekar liksom ett ganska stort problem i samhället, en sjuk social belönings- och bestraffningsmekanism, att folk som på står utanför hegemonin faktiskt far illa, att normer har fula rötter och allvarliga konsekvenser; man förnekar hur man själv påverkar, hur andra påverkas och hur man själv påverkar andra. Självinsikter som är jävligt viktiga.
 
den sista delen var ett konstaterande och inte riktat direkt till någon.

jag står fast vid att en jävla massa saker som vi gör egentligen, i grund och botten, har noll och inget med vad vi själva vill och många gånger är helt styrda av normer och vad vi söker från andra människor. Inte fan är det kul, billigt eller på något sätt praktiskt för mig att lägga hutlösa mängder pengar, tid och tankeverksamhet på tusen olika aspekter av mitt utseende, som många gånger är rent självplågeri (t ex hårborttagning). visst känner jag mig fin i snygga kläder, nysminkad, fixat hår, släta ben, opraktiska smycken, men jag vet ju att jag inte hade bemödat mig med de här sakerna om jag inte levt i det här förbannade...
Personligen bidrar jag aktivt till vissa normer genom att följa dem, men aldrig att jag skulle ta dem i försvar med nåt halvgenomtänkt bortviftande som "vad jag vill och vad andra vill att jag ska vilja bara råkar vara samma sak".

Så det ÄR självbedrägeri, i mina ögon, att i en diskussionstråd till för just reflektioner kring vad som är "Samhällets förväntningar vs ditt tycke?", tro att kraven på att göra allt det där skulle komma någon annanstans än utifrån.
Man förnekar liksom ett ganska stort problem i samhället, en sjuk social belönings- och bestraffningsmekanism, att folk som på står utanför hegemonin faktiskt far illa, att normer har fula rötter och allvarliga konsekvenser; man förnekar hur man själv påverkar, hur andra påverkas och hur man själv påverkar andra. Självinsikter som är jävligt viktiga.
Men det är ju JOBBIGT att ha självinsikt...
 
För att det känns som en tydligt maktstruktur. Kvinnorna ska vara rakade så att de inte visar att de är vuxna individer med samma maktposition som de män de har sex med har. Olika platser i hierarkin, den ena visar sin vuxenhet genom att den får ha hår och den andra gömmer vuxenheten genom att den inte får ha hår. Känns för mig inte alls bra.
Finns såklart olika åsikter och teorier i frågan, men för mig känns det hela befängt.

Man behöver inte göra det till en sån här typ av fråga heller, men jag kan inte låta bli att se det ur det perspektivet. :)
Förstår dock att de flesta inte håller med.

Jag tycker att det är ett bra perspektiv att ha! Dock har nog alla (förutom en karl) jag varit med i vuxen ålder ansat sig :)
 
Och jag tycker ett manligt kön a naturel (dvs fullt med könshår runt om och på skaftet) är sjukt avtändande.

Inte för att det är ofräscht, utan för att det är oestetiskt för mina ögon samt att jag gillar verkligen inte känslan av hår i munnen eller "skav" av håret under själva sexet.

Olika människor har helt enkelt olika preferenser när det kommer till vad man tänder på och tycker är mer attraktivt när det kommer till könsbehåring, likväl som personlighet och kroppstyp :)

Sen att kalla det för trend som en del gör vet jag väl inte om jag håller med i heller. Rakade kön hos både kvinnor och män har förekommit väldigt länge nu, så den trend det en gång var stannade ju kvar.
Jag föredrar ansat, inte helrakat. Tack och lov är de flesta jag haft närmare kontakt av det slaget varken helrakade eller oansade. Kroppsbehåring i övrigt har jag inga som helst problem med, jag äcklas definitivt inte av kvinnors offentligt orakade armhålor, däremot en del åsikter som brukar framföras just när det kommer till kvinnor och hår. :cautious:
 
Jag föredrar ansat, inte helrakat. Tack och lov är de flesta jag haft närmare kontakt av det slaget varken helrakade eller oansade. Kroppsbehåring i övrigt har jag inga som helst problem med, jag äcklas definitivt inte av kvinnors offentligt orakade armhålor, däremot en del åsikter som brukar framföras just när det kommer till kvinnor och hår. :cautious:


Nu fick jag en association till kvinnan som blev uthängd och näthatad för sina armhålor några år sedan... Kvinnors kroppar och kvinnors fysiska uttryck är verkligen en känslig fråga.

Found it!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/orakade-armhalan-vackte-natstorm?
 
@Lipperta jag hoppas att du inte menar att pubishår skulle vara en anledning till att ens kön luktar illa? Då är det ju nåt annat som är fel, det är ju lite sånt behåringen 'är till för' att avvärja men det behöver jag nog inte sitta här och lära ut.

Och att du tycker att hår är ofräscht beror ju bara på att vi har bestämt att det är det. jag sticker ut hakan lite och vill påstå att HÅLLA MED om, och inte bara finna sig i, de normer en förtrycks av är raka motsatsen till fri vilja, och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri.


Ha! :D jag tror vi kollektivt har tappat räkningen på hur män gång på gång på gång under historien har velat, försökt och lyckats omyndigförklara kvinnor.

Jo, kön luktar så mycket mer när det är hårigt. Könshåret är inte till för att avvärja lukt, det finns där för ph värdet och för att inget ska ''gnaga'' i huden på vulvan. Håret ska stoppa smuts från att komma in i slidan. Indirekt har det med lukt att göra då fel pH värde kan orsaka många olika fel och odörer. Men jag tror de flesta av oss 2017 tvättar våra snippor så håret är överflödigt.

Jag tycker det är väldigt otrevligt av dig att påstå att mitt VAL inte är något jag fattat själv.
Ja, jag tycker hår är äckligt, JAG har bestämt att JAG tycker hår är riktigt ofräscht.
Vad mer har männen tryckt på mig? Hur vet jag vad som är mitt val och vad männen vill? Jag kanske inte alls tycker om hästar, det har nog männen tyckt i mig att jag ska gilla.
Jag avskyr fotboll men det har nog männen tryckt i mig så att de får titta ifred, eller?

Absolut har män lyckats omyndigförklara kvinnor, men inte pga rakning.
 
jag tycker inte att det är särskilt trevligt att säga "och att säga att det på något sätt skulle vara ens eget fattade beslut och innersta vilja att betala pengar för att vaxa bort hull och hår (bokstavligen) från underlivet varje månad är bara självbedrägeri"

Men det är väl så det oftast blir när kvinnor ska omyndighetsförklara andra kvinnor, skriva dem på näsan och trycka ner dem lite :idea:
Speciellt med tanke på att hull nog stannar kvar vid vaxning, kan aldrig tänka mig att någon skulle vaxa sig om resultatet blev köttiga sår liksom och rakhyvel/hårborttagningsmedel funkar dessutom finfint om man vill bli av med hår och inte har så mycket av det :)

För övrigt så började jag raka mig när jag var singel och inte intresserad what so ever att träffa någon man, så vems val kan det ha varit?

Jo mitt och ingen annans!
 
Jo, kön luktar så mycket mer när det är hårigt. Könshåret är inte till för att avvärja lukt, det finns där för ph värdet och för att inget ska ''gnaga'' i huden på vulvan. Håret ska stoppa smuts från att komma in i slidan. Indirekt har det med lukt att göra då fel pH värde kan orsaka många olika fel och odörer. Men jag tror de flesta av oss 2017 tvättar våra snippor så håret är överflödigt.

Jag tycker det är väldigt otrevligt av dig att påstå att mitt VAL inte är något jag fattat själv.
Ja, jag tycker hår är äckligt, JAG har bestämt att JAG tycker hår är riktigt ofräscht.
Vad mer har männen tryckt på mig? Hur vet jag vad som är mitt val och vad männen vill? Jag kanske inte alls tycker om hästar, det har nog männen tyckt i mig att jag ska gilla.
Jag avskyr fotboll men det har nog männen tryckt i mig så att de får titta ifred, eller?

Absolut har män lyckats omyndigförklara kvinnor, men inte pga rakning.

Jag tror du har missat poängen i hur normer skapas och hur de internaliseras.

Det handlar om att man gör ett val som man är övertygad om är det egna fria valet. Men i själva verket är det en norm man följer. Trenden att raka sig och trenden att ffa könshår är något ofräscht är relativt ny. För 50 år sen var det extremt få som rakade sig och det var den normen då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 512
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 572
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp