Sammanföra två vuxna katter

Zewz

Trådstartare
Vi bor på landet och har en katt som lever ute, med tillgång till uppvärmt pannrum för mat, vatten och sovplats.
Nu ska vi försöka låta en annan vuxen katt flytta hit. Vår är en kastrerad hane och den tilltänkta är en kastrerad hona.
Hur gör vi bäst för att de ska acceptera varandra och den nya katten ska förstå att det här är hemma?
Vi är väldigt förtjusta i vår befintliga katt och har sagt att flytt för den andra bara är aktuellt "om det funkar", men hur ser vi det bäst? Vi vill också gärna hjälpa honkatten som fått ändrade familjeförhållanden och måste flytta.
 
Om du googlar finns det jättemycket skrivet om hur man bäst gör. I korthet handlar det om att hålla isär katterna och låta de bli trygga i miljön utan kontakt med annan katt. Sen introducerar man väldigt gradvis och långsamt. I början med bara lukt, sen med syn osv. Och det kan ta tid. Vissa katter accepterar varandra direkt, andra aldrig men för de flesta tar det månader innan de tolererar varandra utan att nägon är nedtryckt och kan ta upp till år innan de blir vänner om de någonsin blir det.

Med en utekatt är det mycket svårare. Så börja inte med att ha båda ute. Bättre den ute får komma in och hälsa.
 
Är inte så mycket för att behöva "dalta" och böka på allt för mycket när det kommer till att introducera nya familjemedlemmar i djurflocken, så motvallsjag tog hem ny katt, katterna hade fri tillgång till huset och sen fick de umgås eller hålla sig från varandra precis som de ville. Inget bråk, inget tjafs och efter nån vecka sov de jämte varandra.
 
Är inte så mycket för att behöva "dalta" och böka på allt för mycket när det kommer till att introducera nya familjemedlemmar i djurflocken, så motvallsjag tog hem ny katt, katterna hade fri tillgång till huset och sen fick de umgås eller hålla sig från varandra precis som de ville. Inget bråk, inget tjafs och efter nån vecka sov de jämte varandra.

Det funkar jättebra med vissa och blir bloody murder med andra. Så man bör ha en plan B som innebär att någon annan kan ta hand om den nya katten om det slår snett.
 
Tack för input.
Den nya katten kom igår och hon är än så länge ensam i pannrummet. Den andra katten har varit där inne i hundbur vid ett par tillfällen, de är inte direkt förälskade i varandra, men inga utbrott i alla fall. Den nya katten har fått gå ut korta stunder när den andra katten varit instängd. Vi fortsätter nog något dygn så den nya vet var hon bor om hon kommer bort.
Skulle det absolut inte funka så är de förra ägarna med på att ta tillbaka henne.

De behöver inte bli bästisar men jag vill inte att de slåss eller att gamla katten jagar iväg den nya.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 027
Senast: Ainon
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp