Samojed som snor grejer

sandra87_

Trådstartare
Hej.
Behöver lite tips och råd hur man ska lära hunden att sluta tjuva grejer hemma. :cool:
Vi fick igår hem en 5 årig samojed tik. Kommer från svärföräldrarna så känner hunden sedan tidigare och detta är inte ett nytt problem, men de har haft 6 hundar och har helt enkelt inte haft tid att träna bort det utan har kört den enkla vägen och plockat bort allt som hunden kan tänkas vilja ha. Problemet här är ju dock att vi har en liten dotter på 9 månader vilket resulterar i en hel del leksaker och nappar osv. Leksakerna verkar hon låta bli hyfsat. Hon bär lite på dem men verkar inte ta sönder något än iaf. Napparna däremot.. De är tydligen det godaste som finns i hela världen. Plockar ju såklart undan så fort jag kan men vore ju skönt att kunna lära henne låta bli om det tappas nåt på golvet.
Självklart har hon egna saker att tugga på osv.
Hon är för övrigt världens mysigaste. Supersnäll och trevlig. Ganska mjuk i temperamentet. Hon släpper ju grejerna när man säger till henne men det är ju svårt att hålla koll 24/7.
Vet inte riktigt var man börjar? Belönar när hon låter bli såklart men vore tacksam för lite mer specifika tips. :)
 
Hej.
Behöver lite tips och råd hur man ska lära hunden att sluta tjuva grejer hemma. :cool:
Vi fick igår hem en 5 årig samojed tik. Kommer från svärföräldrarna så känner hunden sedan tidigare och detta är inte ett nytt problem, men de har haft 6 hundar och har helt enkelt inte haft tid att träna bort det utan har kört den enkla vägen och plockat bort allt som hunden kan tänkas vilja ha. Problemet här är ju dock att vi har en liten dotter på 9 månader vilket resulterar i en hel del leksaker och nappar osv. Leksakerna verkar hon låta bli hyfsat. Hon bär lite på dem men verkar inte ta sönder något än iaf. Napparna däremot.. De är tydligen det godaste som finns i hela världen. Plockar ju såklart undan så fort jag kan men vore ju skönt att kunna lära henne låta bli om det tappas nåt på golvet.
Självklart har hon egna saker att tugga på osv.
Hon är för övrigt världens mysigaste. Supersnäll och trevlig. Ganska mjuk i temperamentet. Hon släpper ju grejerna när man säger till henne men det är ju svårt att hålla koll 24/7.
Vet inte riktigt var man börjar? Belönar när hon låter bli såklart men vore tacksam för lite mer specifika tips. :)

Jag har helt enkelt lärt Monster att om han hittar något spännande så lönar det sig något enormt (både i fråga om uppmärksamhet och ren belöning) att komma och ge det till mig. När det satt så sorterade jag ut saker som "ointressanta", alltså att om han kom med en strumpa tex så hände ingenting, och "intressanta", så om han kommer med pengar så får han alltid jackpott. :D

Det gör att han aldrig snor något och springer iväg med det, och det gör också att jag väldigt enkelt kan göra saker ointressanta.
 
Jag har helt enkelt lärt Monster att om han hittar något spännande så lönar det sig något enormt (både i fråga om uppmärksamhet och ren belöning) att komma och ge det till mig. När det satt så sorterade jag ut saker som "ointressanta", alltså att om han kom med en strumpa tex så hände ingenting, och "intressanta", så om han kommer med pengar så får han alltid jackpott. :D

Det gör att han aldrig snor något och springer iväg med det, och det gör också att jag väldigt enkelt kan göra saker ointressanta.

Åh det var ju himla smart. Måste bara komma på en tillräckligt bra belöning nu alltså. :p
 
Det gäller att du gör anspråk på dina saker, visar att de är dina och ger din hund något annat som den faktiskt får lova att bita/bära på. För nästa gång kan det vara något farligt eller vasst din hund tar.. Jag är utbildad och jobbar som hundbeteendekonsult, så om du känner att du behöver mer hjälp är du välkommen att kontakta mig :).
 
Jag utgår ifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, där en flock består av ledare och följare. För att en hund skall så bra som möjligt i denna människovärld vi placerat dem i så behöver de vår guidning och det är därför viktigt att vi tar på oss ledarrollen (skydd och vägledning).
En ledare gör anspråk på saker/utrymmen etc och kan därför bestämma när och hur hunden skall använda denne sak. Om du inte gör anspråk på diverse saker kan din hund anse sig äga dessa och därför få göra som den vill med dessa. Vilket kan leda till skador om det skulle vara fel sak den får i sig. Därför är det viktigt att ägaren gör anspråk på t ex napparna och visar att de inte är tillåtna att hålla på med. Sen möjligen ersätta med något som är okej att bära på/leka med beroende på situation.
 
Jag utgår ifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, där en flock består av ledare och följare. För att en hund skall så bra som möjligt i denna människovärld vi placerat dem i så behöver de vår guidning och det är därför viktigt att vi tar på oss ledarrollen (skydd och vägledning).
En ledare gör anspråk på saker/utrymmen etc och kan därför bestämma när och hur hunden skall använda denne sak. Om du inte gör anspråk på diverse saker kan din hund anse sig äga dessa och därför få göra som den vill med dessa. Vilket kan leda till skador om det skulle vara fel sak den får i sig. Därför är det viktigt att ägaren gör anspråk på t ex napparna och visar att de inte är tillåtna att hålla på med. Sen möjligen ersätta med något som är okej att bära på/leka med beroende på situation.

Vad är det för utbildning du menar att du har? O_oO_oO_o
 
Jag utgår ifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, där en flock består av ledare och följare. För att en hund skall så bra som möjligt i denna människovärld vi placerat dem i så behöver de vår guidning och det är därför viktigt att vi tar på oss ledarrollen (skydd och vägledning).
En ledare gör anspråk på saker/utrymmen etc och kan därför bestämma när och hur hunden skall använda denne sak. Om du inte gör anspråk på diverse saker kan din hund anse sig äga dessa och därför få göra som den vill med dessa. Vilket kan leda till skador om det skulle vara fel sak den får i sig. Därför är det viktigt att ägaren gör anspråk på t ex napparna och visar att de inte är tillåtna att hålla på med. Sen möjligen ersätta med något som är okej att bära på/leka med beroende på situation.

Jösses vilken rappakalja...
 
Jag har helt enkelt lärt Monster att om han hittar något spännande så lönar det sig något enormt (både i fråga om uppmärksamhet och ren belöning) att komma och ge det till mig. När det satt så sorterade jag ut saker som "ointressanta", alltså att om han kom med en strumpa tex så hände ingenting, och "intressanta", så om han kommer med pengar så får han alltid jackpott. :D

Det gör att han aldrig snor något och springer iväg med det, och det gör också att jag väldigt enkelt kan göra saker ointressanta.

Jag antar att hon som skrev inlägget vill att hunden INTE skall ta saker. Det du skriver är ju att det är bra att hunden tar grejer den hittar och kommer med det. Självklart är det bättre att hunden kommer med det än att dem springer iväg med det. Men problemet var väl att hunden tog det från början?
 
Jag antar att hon som skrev inlägget vill att hunden INTE skall ta saker. Det du skriver är ju att det är bra att hunden tar grejer den hittar och kommer med det. Självklart är det bättre att hunden kommer med det än att dem springer iväg med det. Men problemet var väl att hunden tog det från början?

Om du läser lite noggrannare skrev jag att det är ett verktyg för att värdera ner saker jag inte vill att hunden ska ta. När han inte får någon intressant reaktion på en viss sak blir den ointressant att plocka upp. Det är också ett väldigt smidigt sätt att aldrig tappa bort tex nycklar och plånbok (så använder jag det numer), men i TS fall är det aspekten att göra det ointressant att stjäla som är intressant.

Konfliktfri, rolig och utvecklande träning, som löser ett praktiskt problem. Det skapar definitivt inte en korp, som stjäl allt inom synhåll.
 
En ledare gör anspråk på saker/utrymmen etc och kan därför bestämma när och hur hunden skall använda denne sak. Om du inte gör anspråk på diverse saker kan din hund anse sig äga dessa och därför få göra som den vill med dessa. Vilket kan leda till skador om det skulle vara fel sak den får i sig. Därför är det viktigt att ägaren gör anspråk på t ex napparna och visar att de inte är tillåtna att hålla på med. Sen möjligen ersätta med något som är okej att bära på/leka med beroende på situation.

Ska man lägga sig på sakerna och morra då eller? :meh: Alfarulla lite kanske?
 
Min undran vad det är för utbildning du har var inte en retorisk fråga, jag vill verkligen veta.
Hundbeteendekonsult-utbildning där vi jobbar på hundpsykologiskt sätt. Du kan säkert googla om du vill ha mer info för det tar alldeles för lång tid att sitta här och skriva. Vad har du själv för utbildning?
 
Haha, nej då har du inte förstått hundpsykologi är. Räcker länge med energi och kroppsspråk! Titta på hur hundar gör med andra hundar :).

Det kanske inte framgick, men det var ett högst ironiskt inlägg :)
Jag iakttar mina hundar timvis varje dag, men jag föredrar att lära dem vad jag vill att de ska göra i stället för att försöka mig på någon mänsklig dialekt av hundspråk som aldrig kommer bli naturtroget oavsett...
 
Hundbeteendekonsult-utbildning där vi jobbar på hundpsykologiskt sätt. Du kan säkert googla om du vill ha mer info för det tar alldeles för lång tid att sitta här och skriva. Vad har du själv för utbildning?

Men beteendekonsult och hundpsykolog är inte skyddade titlar, de betyder exakt det som den som använder det själv lägger i det. Jag vill veta vem/vad som tillhandahållit just din utbildning, eftersom det du tar upp som självklara sanningar i den här tråden verkligen inte stämmer med vad som är sanning för mig och jag undrar verkligen var du fått det ifrån. (Bland annat för att jag vill kunna undvika den personen/det företaget i framtiden, vilket borde gynna både mig och hen/dem...)

Jag har inte dragit upp någon utbildning för att legitimera mina tips, råd eller åsikter, i den här tråden eller någon annan. Det har däremot du gjort - till och med erbjudit dina tjänster - så då bör du stå för det också.
 
Det kanske inte framgick, men det var ett högst ironiskt inlägg :)
Jag iakttar mina hundar timvis varje dag, men jag föredrar att lära dem vad jag vill att de ska göra i stället för att försöka mig på någon mänsklig dialekt av hundspråk som aldrig kommer bli naturtroget oavsett...
Är energi och kroppsspråk en mänsklig dialekt av hundspråk? Det är väl något både människor och hundar använder?
Jättebra att det du gör funkar för dig, jag förespråkar att man använder det som fungerar. Men nu frågade den som startade tråden om tips och jag gav mitt.
 
Är energi och kroppsspråk en mänsklig dialekt av hundspråk? Det är väl något både människor och hundar använder?
Jättebra att det du gör funkar för dig, jag förespråkar att man använder det som fungerar. Men nu frågade den som startade tråden om tips och jag gav mitt.

Energier - mjo, möjligtvis, min hund känner så klart om jag är glad, ledsen eller arg. Men vårt kroppsspråk skiljer sig ju avsevärt från hundarnas. Jag kan t ex inte visa tydliga signaler med varken öron eller svans som mina hundar kan. Jag är inte så mycket för att lukta hundar i rumpan heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp