Sandakan i stammen?

Maja_Kandi

Trådstartare
Vad tycker ni spontant om att ha en häst e Sandakan för avel? Jag har fått nys om ett sto som är det, och jag gillar verkligen övriga stammen, men jag är lite osäker på just Sandakan. Han är väl ganska känd för att lämna svåra hästar? Det här stoet är enligt uppgift väldigt snäll och lättsam i hantering, men lite svår att rida med mycket humör. Hur ser ni på det ur avelssynpunkt? Skulle ni köpa en häst ue. Sandakan?

Tacksam för alla synpunkter! :)
 
Med tanke på att Sandakan idag tävlas internationellt i fyrspann så verkar han själv inte så svår nuförtiden i alla fall :) Jag har alltid varit väldigt förtjust i Sandakan och skulle personligen inte tveka.
 
Sandakan själv var ju påverkad av sina hingsthormoner och fungerade inte som både sport- och avelshäst. Kastrerad d v s utan påverkan av hingsthormonerna fungerar han bra som sporthäst.
Så det är inget fel att ha honom i stammen så länge man inte eftersträvar att få fram en avelshingst som också ska prestera inom sporten. Vilket ju inte heller är huggit i sten att avkomman inte skulle klara.

Jag har heller inte hört att han verkligen skulle ge svåra avkommor, utan att problemen med honom var hans "egna" så att säga och är borta idag när han är valack. Han är ju långt ifrån den ende hingsten som klarat av att kombinera sport och avel.
 
Jag tycker att man alltid får gå lite på individen, inte bara stammen. Jag har bara träffat en e. Sandakan och den kickade efter sina fösare på 3-års :P Den var f.ö. till salu men fick nog inga spekulanter på den visningen iaf.

Som sagt se på individen. Sandakan har inte något dåligt rykte per sé, så jag skulle inte oroa mig för att avkommor inte skulle gå att sälja. Däremot som Pontevecchio säger, att avla på ett sto med dålig ridbarhet är att skjuta sig själv i foten. Hellre en alldaglig häst som är guld att rida än tvärt om. Nu kanske stoet har bra ridbarhet men bara är svår helt enkelt, det finns absolut sådana hästar.
 
Tack allihop för bra svar! Jag backade dels på storleken och sen med tanke på att den varit svår att rida.

Att jag tvekade på hingsten var mest att många reaktioner jag fått när man hört om Sandakan har varit negativa. Många tittar ju sig blinda på stammen utan att ens se åt individen, och vill man då få en säljbar avkomma vill man ju inte ha en svårsåld stam. :)

Tack igen!
 
Åh, den enda avkomman jag känner som är e: Sandakan är ljuvlig! Klockren i all hantering, går fram som en liten stridsvagn i skogen, härligt scoop över hinder och riktigt trevlig och bekväm i dressyren. Visst finns det en del humör i pållen med och väljer lite sin ryttare, men en kompis som är med på det mesta utan knussel :)

Vad var det för någon du tittade på? Om storleken innebar lite mindre så hade jag velat titta, jag gillar småhästar mer än stora ;)
 
@Frokennorlin
Vad kul att höra! Den jag kikade på vad dock för stor för mig, den var 170, jag vill ha en MAX 160, helst ponny

Haha, ja då var den inget för mig heller. Men då kanske den jag känner är mer i stil, hon är en kompakt 163 cm :angel:
Inte för att jag seriöst är ute efter häst, eftersom jag just nu har det lite på hyllan hästeriet. Men ändå sitter jag och kollar på hästar inför den där framtiden, haha. Eftersom jag nu inte får köpa min favorit-lillskit på 155 cm :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp