Sånt som verkar vara logiskt för alla andra...

Silver Girl

Trådstartare
Ibland finns det sånt som alla andra bara verkar fatta men som du själv inte kan få rätsida på. För mig är det myten om Pandoras ask. Jag begriper inte hur det går ihop. När hon först öppnar asken släpper hon ut all ondska och nöd så den hamnade hos mänskligheten. Men hon hinner stänga locket så att hoppet blir kvar. Hur kan hoppet göra någon nytta när det är instängt i asken, när asken kunde stänga in ondskan?
Jag måste ju missa något i logiken då det är en flera tusen år gammal historia.

Någon som kan förklara? Och vad har ni för funderingar som inte "stämmer"?
 
Jag måste alltid tänka långa banor med den där gåtan i filmen ”labyrint” med de två dörrarna som vaktas av de två figurerna.
En ljuger alltid och den andra talar alltid sanning.
Om man frågar en ”Om jag frågar den andra om detta är den rätta dörren; vilken dörr kommer han att peka på”, så ska man ju få svaret.

Det är inte helt logiskt för mig och jag MÅSTE testa teorin fler gånger per år. Bara för att...........
 
Ibland finns det sånt som alla andra bara verkar fatta men som du själv inte kan få rätsida på. För mig är det myten om Pandoras ask. Jag begriper inte hur det går ihop. När hon först öppnar asken släpper hon ut all ondska och nöd så den hamnade hos mänskligheten. Men hon hinner stänga locket så att hoppet blir kvar. Hur kan hoppet göra någon nytta när det är instängt i asken, när asken kunde stänga in ondskan?
Jag måste ju missa något i logiken då det är en flera tusen år gammal historia.

Någon som kan förklara? Och vad har ni för funderingar som inte "stämmer"?
Finns det något logiskt öht i den grekiska mytologin? ;)
 
Jag måste alltid tänka långa banor med den där gåtan i filmen ”labyrint” med de två dörrarna som vaktas av de två figurerna.
En ljuger alltid och den andra talar alltid sanning.
Om man frågar en ”Om jag frågar den andra om detta är den rätta dörren; vilken dörr kommer han att peka på”, så ska man ju få svaret.

Det är inte helt logiskt för mig och jag MÅSTE testa teorin fler gånger per år. Bara för att...........
Den där har jag aldrig heller fattat. Vem ska man fråga vad och hur ska man tolka svaret?
 
Ibland finns det sånt som alla andra bara verkar fatta men som du själv inte kan få rätsida på. För mig är det myten om Pandoras ask. Jag begriper inte hur det går ihop. När hon först öppnar asken släpper hon ut all ondska och nöd så den hamnade hos mänskligheten. Men hon hinner stänga locket så att hoppet blir kvar. Hur kan hoppet göra någon nytta när det är instängt i asken, när asken kunde stänga in ondskan?
Jag måste ju missa något i logiken då det är en flera tusen år gammal historia.

Någon som kan förklara? Och vad har ni för funderingar som inte "stämmer"?
När hon ser hur ondskan, sjukdomarna och döden påverkar människorna, som inte längre har något att leva för, bestämmer hon sig för att öppna asken igen och släppa ut hoppet. Och därifrån ska citatet "Hoppet är det sista som överger människan" komma.
 
Den där har jag aldrig heller fattat. Vem ska man fråga vad och hur ska man tolka svaret?
Om du frågar vilken dörr den andre kommer att peka på kommer båda figurerna att visa fel dörr och då tar du den andra.

Hen som alltid ljuger pekar på fel dörr eftersom hen som talar sanning skulle pekat på rätt.

Hen som alltid talar sanning skulle också pekat på fel dörr eftersom den som ljuger faktiskt skulle valt den.
 
Jag måste alltid tänka långa banor med den där gåtan i filmen ”labyrint” med de två dörrarna som vaktas av de två figurerna.
En ljuger alltid och den andra talar alltid sanning.
Om man frågar en ”Om jag frågar den andra om detta är den rätta dörren; vilken dörr kommer han att peka på”, så ska man ju få svaret.

Det är inte helt logiskt för mig och jag MÅSTE testa teorin fler gånger per år. Bara för att...........
Har sett filmen flera gånger men hänger fortfarande inte med på det där.
Min pappa försökte förklara det för mig, men jag förstod ändå inte :p.

Hittade detta när jag sökte: https://nerdist.com/how-to-beat-the-labyrinth-two-door-riddle/
 
Skillnaden mellan om glaset är halvfullt eller halvtomt. Alltså jag fattar vad som menas men jag "känner" inte skillnaden själv och glömmer vilket av det som anses positivt och vilket som anses negativt. Ett halvt glas är ett halvt glas tycker jag. :cautious:
 
Skillnaden mellan om glaset är halvfullt eller halvtomt. Alltså jag fattar vad som menas men jag "känner" inte skillnaden själv och glömmer vilket av det som anses positivt och vilket som anses negativt. Ett halvt glas är ett halvt glas tycker jag. :cautious:
Ett halvt fyllt glas är alltid halvfullt. Tycker det är väldigt enkelt.
Det som anses mer negativt är att fylla ett halv tomt glas. Dvs helt ologiskt.
 
Utan att ha läst nånting annat än första inlägget så tänkte jag direkt att asken är människan själv.
 
Om du frågar vilken dörr den andre kommer att peka på kommer båda figurerna att visa fel dörr och då tar du den andra.

Hen som alltid ljuger pekar på fel dörr eftersom hen som talar sanning skulle pekat på rätt.

Hen som alltid talar sanning skulle också pekat på fel dörr eftersom den som ljuger faktiskt skulle valt den.

Vilket är helt logiskt om man lyssnar och tänker till........men så går det en period och så måste jag tänka igen och verkligen testa teorin. Mysko!
 
Skillnaden mellan om glaset är halvfullt eller halvtomt. Alltså jag fattar vad som menas men jag "känner" inte skillnaden själv och glömmer vilket av det som anses positivt och vilket som anses negativt. Ett halvt glas är ett halvt glas tycker jag. :cautious:

Superenkelt....tycker jag. Så då har vi testat teorin bakom rubriken. :p:D
 
Skillnaden mellan om glaset är halvfullt eller halvtomt. Alltså jag fattar vad som menas men jag "känner" inte skillnaden själv och glömmer vilket av det som anses positivt och vilket som anses negativt. Ett halvt glas är ett halvt glas tycker jag. :cautious:
Du är nog FÖR logisk helt enkelt!

Skillnaden är ju i det här fallet lite psykologisk, att man fokuserar antingen på vad som faktiskt finns eller så fokuserar man på det som INTE finns. Rent logiskt har ju du faktiskt rätt.
 
Om vi får ställa oss frågande till logik i gamla myter så får inte jag ihop ”den fria viljan” i kristendomens lära.
1. Gud är allsmäktig, allseende och allvetande.
2. Hen skapar människan i Edens lustgård och säger -ät inte äpplena!
3. Människan äter äpplena...

Om Gud har makt enligt nr 1 så visste hen ju redan att äpplena skulle bli pallade! Varför gå igenom hela charaden från början liksom?
 
Om vi får ställa oss frågande till logik i gamla myter så får inte jag ihop ”den fria viljan” i kristendomens lära.
1. Gud är allsmäktig, allseende och allvetande.
2. Hen skapar människan i Edens lustgård och säger -ät inte äpplena!
3. Människan äter äpplena...

Om Gud har makt enligt nr 1 så visste hen ju redan att äpplena skulle bli pallade! Varför gå igenom hela charaden från början liksom?
Jag tror att det är ett tips för blivande föräldrar, barn kommer aldrig göra som du säger, det är lika bra att du inser det från början. :D
 
Det man menar är att det är en mer negativ syn att tänka att glaset är halvtomt och mer positivt att se det som halvfullt. Man fokuserar på det som är och inte på det som inte är.
För min del känns det betydligt mer logiskt att tänka att man fyller något till hälften. Eller fyller ett helt glas och sen när man dryckit halva så är glaset halvfullt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp