Santa cruz vs globus

Problematisk

Trådstartare
Tänkte på Santa cruz och globus sadlar. Hur är de i vidd i förhållande till varandra?
Alltså t.ex. xvid santa cruz, vad är det närmast i globus? 36?
Och vad för typ av rygg passar respektive sadel på?
 
Generellt sett 34: ca 100 grader i de nyare. Motsvarar xw i SC.

Däremot är vissa av Globus sadlar generösare i bommarna, t ex Clic, medan Esperanzan i 36 är som en 34. Riktigt gamla sadlarna rymligare i vidderna än nyare. Esperanza o clic är raka men Clic hopp är takformad. Loke lätt svängd.

SC å sin sida är lätt svängda hela bunten. Octavian rymligare i bommen (ao-bom), sen varierar resten rätt friskt vad gäller uppbyggnad, bossor, kanalvidd etc.

Både Globus och SC tillverkas i Argentina, hos olika tillverkare. Helt ok sadlar. Kopior på dyrare sadelmodeller men inte lika balanserade.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Thera
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 298
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 037
Senast: Aifos
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp