Sara, 22, varnade för man som släppte lös hästar i hennes stall – nu har anmälan gjorts om hets mot

En anmälan om hets mot folkgrupp uppges nu ha gjorts efter att Sara Hansén utanför Nynäshamn varnat på Facebook för en man som tog sig in i stallet och släppte lös hästar. Anmälan upprättades sedan företrädare från den slutna SVT-knutna aktivistgruppen #jagärhär uppmärksammat tråden och de kommentarer som skrevs i den. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://nyheteridag.se/varnade-for-...-i-stall-anmalan-gjord-om-hets-mot-folkgrupp/
 
Känner dom till mannen sen innan då om de har både foto och vet vilken land han är född i ? För övrigt håller jag med lipperta. Hudfärg SKA kunna ges ut , himla hymlande. Är mer rasistiskt att inte kunna nämna en hudfärg än att kunna göra det:)
 
Ja, det fanns ett foto på mannen som de skrev hade släppt ut hästarna. Sedan skrev de vilket land han kom ifrån, vilket jag tycker är märkligare att de visste än att de visste hur han såg ut.
Men undra om de känner till honom då, att det var något personligt istället ?
 
Du tycker alltså att det är bra om signalementet är så svagt som möjligt? Det låter för mig väldigt märkligt.
Jag tycker att ett signalement överhuvudtaget är vettigt, jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver skrivas vilket land han kommmer från nej. I det specifika fallet med den posten jag sett gav inte landet någon mer information helt enkelt.
 
Jag tycker att ett signalement överhuvudtaget är vettigt, jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver skrivas vilket land han kommmer från nej. I det specifika fallet med den posten jag sett gav inte landet någon mer information helt enkelt.

Många gånger kan man se på en person vilket land de kommer ifrån. Inte exakt alla gånger men tillräckligt nära för att det ska vara vettigt att ha med i ett signalement. (Även om jag personligen hade skrivit det som "ser ut att vara från Syrien eller land i dess närhet".)
 
Vad hjälper det ett signalement att gissa vilket land någon kommer ifrån? Inte ett skit. Om man på riktigt tror att man kan gissa sig till en människans nationalitet utifrån hudfärg så är man bara full av fördomar och inget annat.

Att kunna ange ett ungefärligt ursprung i ett signalement är av ungefär lika mycket vikt som att X har rödfärgat hår eller gröna ögon eller är ca 1,90 m lång.
Hudfärg har jag iofs inte nämnt men givetvis går det att se vilken härkomst många har. Jag gör det mer eller mindre dagligen, med facit.
 
För att ett signalement ska vara till någon nytta måste det vara mycket detaljerat - mer detaljerat än signalement oftast är.

Ta "man i 20-25-årsåldern, ca 180 lång svart hår, 'ickesvenskt utseende', smala byxor och svart jacka". På en halvtimme nere i Nordstans köpcentrum nu på fredagseftermiddagen hade jag lätt håvat in 50 pers som stämde perfekt. Detsamma med man i samma ålder, samma längd, cendréfärgat hår, ljus hy, jeans och tröja. 50 personer till.

Signalement säger så lite om de inte kommer från släktingar till försvunna personer, t ex.
 
Att kunna ange ett ungefärligt ursprung i ett signalement är av ungefär lika mycket vikt som att X har rödfärgat hår eller gröna ögon eller är ca 1,90 m lång.
Hudfärg har jag iofs inte nämnt men givetvis går det att se vilken härkomst många har. Jag gör det mer eller mindre dagligen, med facit.

Jag har inte sagt någonting om hur viktigt ett signalement är eller inte. Jag påstår att du inte kan gissa nationalitet genom hudfärg. Härkomst är något helt annat, men det är inte vad du skrev från början. Du kan se att någon är av asiatisk härkomst, men knappast ifall denne är från Malaysia eller Burma.
 
Jag har inte sagt någonting om hur viktigt ett signalement är eller inte. Jag påstår att du inte kan gissa nationalitet genom hudfärg. Härkomst är något helt annat, men det är inte vad du skrev från början. Du kan se att någon är av asiatisk härkomst, men knappast ifall denne är från Malaysia eller Burma.

Där har du fel. Jag kollade igenom mina inlägg och om jag inte har missat något så har jag inte skrivit att jag kan se exakt land. Såhär skrev jag bl.a.:
"Inte exakt alla gånger men tillräckligt nära för att det ska vara vettigt att ha med i ett signalement."
 
För att ett signalement ska vara till någon nytta måste det vara mycket detaljerat - mer detaljerat än signalement oftast är.

Ta "man i 20-25-årsåldern, ca 180 lång svart hår, 'ickesvenskt utseende', smala byxor och svart jacka". På en halvtimme nere i Nordstans köpcentrum nu på fredagseftermiddagen hade jag lätt håvat in 50 pers som stämde perfekt. Detsamma med man i samma ålder, samma längd, cendréfärgat hår, ljus hy, jeans och tröja. 50 personer till.

Signalement säger så lite om de inte kommer från släktingar till försvunna personer, t ex.
Nu var det ju inte i centrum utan vid stallar, liiiite lättare att hålla koll på folk då.

Jag tycker ''mörkhyad, svarthår, 180 lång, smala byxor oxh svart jacka ''hjälper väldigt mycket jämfört med ''en person''.
 
Där har du fel. Jag kollade igenom mina inlägg och om jag inte har missat något så har jag inte skrivit att jag kan se exakt land. Såhär skrev jag bl.a.:
"Inte exakt alla gånger men tillräckligt nära för att det ska vara vettigt att ha med i ett signalement."
Istället för att skriva ''från Afrika'' är det ju bättre att skriva mörkhy och svart hår om det var det personen har. Annars blir det ju en gissningslek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp