Sara, 22, varnade för man som släppte lös hästar i hennes stall – nu har anmälan gjorts om hets mot

En anmälan om hets mot folkgrupp uppges nu ha gjorts efter att Sara Hansén utanför Nynäshamn varnat på Facebook för en man som tog sig in i stallet och släppte lös hästar. Anmälan upprättades sedan företrädare från den slutna SVT-knutna aktivistgruppen #jagärhär uppmärksammat tråden och de kommentarer som skrevs i den. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://nyheteridag.se/varnade-for-...-i-stall-anmalan-gjord-om-hets-mot-folkgrupp/
 
I den posten jag såg var mannens utseende inte afrikanskt. Det stod att han var från Syrien och utseendemässigt såg han ut att vara från mellanöstern.

Det hade foto, så landsinfo var onödigt. Även om jag tycker att hudfärg, när det gäller signalement är viktig information och inte i sig rasistisk.

Jag hoppas verkligen inte detta var en fejkad post, för det cirkulerar en hel del fejkande saker i min fb flöde, där många rasister gör utspel, och människor som inte tänker efter eller har lärt sig källgranskning blir upprörda. :(:banghead:
 
Istället för att skriva ''från Afrika'' är det ju bättre att skriva mörkhy och svart hår om det var det personen har. Annars blir det ju en gissningslek.

Eller så kan man skriva vilken del av Afrika man kan anta att personen kommer ifrån. Om man nu har kapacitet att bedöma det förstås.
 
Många gånger kan man se på en person vilket land de kommer ifrån.

Där har du fel. Jag kollade igenom mina inlägg och om jag inte har missat något så har jag inte skrivit att jag kan se exakt land. Såhär skrev jag bl.a.:
"Inte exakt alla gånger men tillräckligt nära för att det ska vara vettigt att ha med i ett signalement."

Jo, så skrev du visst. Jag framhåller fortfarande att det är totalt irrelevant att gissa om GM är från Spanien eller Kroatien. För det har du inte den blekaste aning om.
 
Jo, så skrev du visst. Jag framhåller fortfarande att det är totalt irrelevant att gissa om GM är från Spanien eller Kroatien. För det har du inte den blekaste aning om.

Många gånger skrev jag, ja. Det är inte lika med alltid och undantagslöst.

Återigen, i ett signalement är all information av vikt. Bara t.ex. att veta vilket eller vilka språk som MGM talar är relevant.
 
Många gånger skrev jag, ja. Det är inte lika med alltid och undantagslöst.

Återigen, i ett signalement är all information av vikt. Bara t.ex. att veta vilket eller vilka språk som MGM talar är relevant.

Jag påstod inte heller att du skrivit "alltid". Men återigen - se föregående inlägg. Om någon kommer från Norge eller Sverige kan du inte gissa dig till och då kan du förmodligen inte veta om hen pratar svenska eller norska heller. Om vittnen däremot hört GM prata prickfri amerikansk engelska med Texas-dialekt, ja blir det rimligt att skriva ut att GM förmodligen är amerikansk. Men inte bara baserat på utseende.
 
Jag påstod inte heller att du skrivit "alltid". Men återigen - se föregående inlägg. Om någon kommer från Norge eller Sverige kan du inte gissa dig till och då kan du förmodligen inte veta om hen pratar svenska eller norska heller. Om vittnen däremot hört GM prata prickfri amerikansk engelska med Texas-dialekt, ja blir det rimligt att skriva ut att GM förmodligen är amerikansk. Men inte bara baserat på utseende.

När det handlar om Norge eller Sverige så hade jag skrivit nordiskt utseende. Precis som jag också skrev att jag själv hade formulerat det såhär:
"ser ut att vara från Syrien eller land i dess närhet".

Att däremot halshugga en person för att den försöker ge ett så utförligt signalement som möjligt eftersom härkomst minsann är helt irrelevant är i mina ögon enbart löjeväckande.
 
Att däremot halshugga en person för att den försöker ge ett så utförligt signalement som möjligt eftersom härkomst minsann är helt irrelevant är i mina ögon enbart löjeväckande.

Men kom igen nu. Jag påpekade i tidigare inlägg att det är skillnad på att gissa en persons härkomst, och en persons nationalitet. Det är två saker som kan skilja sig något enormt. Det är ingen som halshugger någon för gissning av härkomst. Jag klistrar väl in det inlägget igen, eftersom det tydligen missades:

Jag har inte sagt någonting om hur viktigt ett signalement är eller inte. Jag påstår att du inte kan gissa nationalitet genom hudfärg. Härkomst är något helt annat, men det är inte vad du skrev från början. Du kan se att någon är av asiatisk härkomst, men knappast ifall denne är från Malaysia eller Burma.
 
Men kom igen nu. Jag påpekade i tidigare inlägg att det är skillnad på att gissa en persons härkomst, och en persons nationalitet. Det är två saker som kan skilja sig något enormt. Det är ingen som halshugger någon för gissning av härkomst. Jag klistrar väl in det inlägget igen, eftersom det tydligen missades:

Jag har inte sagt någonting om hur viktigt ett signalement är eller inte. Jag påstår att du inte kan gissa nationalitet genom hudfärg. Härkomst är något helt annat, men det är inte vad du skrev från början. Du kan se att någon är av asiatisk härkomst, men knappast ifall denne är från Malaysia eller Burma.

Men vad i mitt uttryck "Syrien eller dess närhet" är otydligt?
Och återigen, hudfärg är inte alltid det som avgör saken. Det går att se mycket annat än hudfärg.
 
Anledningen till att de visste att han va flykting från Syrien var för att de hade PRATAT med honom... Han var vid stallet i ca 5 timmar innan polisen äntligen kom och frihetsberövade honom ...
 
Anledningen till att de visste att han va flykting från Syrien var för att de hade PRATAT med honom... Han var vid stallet i ca 5 timmar innan polisen äntligen kom och frihetsberövade honom ...

men de visste ju inte när de skrev inlägget att han skulle vara kvar hela tiden i stallet tills polisen kom... Därav varningen...
 
Alltså vad jag inte fattade när jag såg inlägget på Facebook:

1) Vad hade det för relevans att han var flykting?
2) Det fanns bild på snubben (framifrån där han stod lutad mot en blå bil), varför överhuvudtaget försöka ge sig in i "signalementdiskussionen"?
3) Vad hände med källkritik?
 
Men vad i mitt uttryck "Syrien eller dess närhet" är otydligt?
Och återigen, hudfärg är inte alltid det som avgör saken. Det går att se mycket annat än hudfärg.

Var har jag skrivit att hudfärg skulle vara "avgörande"? O_o
Nu ger jag faktiskt upp. Man kan inte gissa sig till människors nationalitet utan att vara full av fördomar. Att gissa människors nationalitet sprider dessa fördomar. Tjipp och hej.
 
Var har jag skrivit att hudfärg skulle vara "avgörande"? O_o
Nu ger jag faktiskt upp. Man kan inte gissa sig till människors nationalitet utan att vara full av fördomar. Att gissa människors nationalitet sprider dessa fördomar. Tjipp och hej.

Därför att du gång på gång tjatar om att hudfärg inte kan vara avgörande för var en person kommer ifrån. Det är något jag inte har påstått så det är tämligen ointressant.
Jag har stor nytta av det i mitt jobb men det är förstås bara en fördom ...
 
Alltså vad jag inte fattade när jag såg inlägget på Facebook:

1) Vad hade det för relevans att han var flykting?
Det kan ge mer info i den formen att man vet att han inte pratar så bra svenska.
Han kan dessutom ha ett psykiskt bagage som gör att han inte hanterar situationer som andra (som i detta fallet, då det tros ligga psykisk ohälsa bakom det han gjorde)


2) Det fanns bild på snubben (framifrån där han stod lutad mot en blå bil), varför överhuvudtaget försöka ge sig in i "signalementdiskussionen"?
Bilden togs senare bort ... Men återigen nu var det information som Sara visste om som hon skrev i inlägget. Information som kom fram genom att de pratat med personen ifråga. (Btw så var bilen vit)

3) Vad hände med källkritik?
Källkritik ? Det var ju Sara som skrev inlägget ... Vilken källa skulle hon va kritisk mot ?Flyktingen från Syrien som SA att han va flykting från Syrien ?
 
@corzette
Källkritik angående folk som delar inlägg hej vilt. Om vi nu säger att det här är en person som har gjort något i Ort A (jag minns inte vilken), vad är det för mening med att folk delar vidare i andra änden av landet?

Och med tanke på att jag såg bilden (även om jag tydligen inte minns bilfärgen :D) så är det väl lite märkligt att jag också läste en fysisk beskrivning, om den nu tillkom efter att de tagit bort bilden?

Ser du inga problem med att folk delar inlägg av den här typen hejvilt?
 
@corzette
Källkritik angående folk som delar inlägg hej vilt. Om vi nu säger att det här är en person som har gjort något i Ort A (jag minns inte vilken), vad är det för mening med att folk delar vidare i andra änden av landet?

Och med tanke på att jag såg bilden (även om jag tydligen inte minns bilfärgen :D) så är det väl lite märkligt att jag också läste en fysisk beskrivning, om den nu tillkom efter att de tagit bort bilden?

Ser du inga problem med att folk delar inlägg av den här typen hejvilt?

Nej OM nu folk delar den i Skåne är väl mer deras val än jag ska bry mej varför eller hur den sprids ?

I mitt fall KAN vi ha varit inblandade i den här "härvan" då våra hästars hage vandaliserades innan det här hände... Det tar 30 min enligt google mellan "oss" och vårt stall ligger dessutom i personens färdväg om personen kom från Nyköping som det spekuleras i (rykten, ingen källa på de) .. Så vi fick själva se våra hästar ligga på facebook då de va några kilometer från gården när de fångades. 2 av 5 hästar hittades vid gården av förbipasserande men de 3 övriga som sagt flera kilometer bort. Vår händelse är också polisanmäld men vi är fullt medvetna om att den kommer "gå utan åtgärd" men då ena hästen är halt och de övriga verkar ok vill vi ändå ha det polisanmält...

Händelsen hände ute på Lisö dvs inte ett "område" man åker igenom eller "bara passerar" .. Det är en halvö som ligger "ingenstanns" LÅNGT från närmsta "civilisation" om man uttrycker sej så... Gården som utsattes ligger väl synligt från vägen (liksom vår gård men även MÅNGA gårdar däremellan) men man måste verkligen ta sej till gården för att hamna där ... Så jag förstår att Sara i "tumultet" som uppstod bara skriver ihop något för att varna oss i närområdet då det hände... Inte Saras fel att det sen blev värsta drevet i kommentarerna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp