Sara, 22, varnade för man som släppte lös hästar i hennes stall – nu har anmälan gjorts om hets mot

En anmälan om hets mot folkgrupp uppges nu ha gjorts efter att Sara Hansén utanför Nynäshamn varnat på Facebook för en man som tog sig in i stallet och släppte lös hästar. Anmälan upprättades sedan företrädare från den slutna SVT-knutna aktivistgruppen #jagärhär uppmärksammat tråden och de kommentarer som skrevs i den. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://nyheteridag.se/varnade-for-...-i-stall-anmalan-gjord-om-hets-mot-folkgrupp/
 
– Vi kunde gripa mannen klockan 11.50 och det har upprättats en anmälan gällande skadegörelse och olaga intrång, säger inre befäl Anders Bryngelsson på polisen.
Ja, självklart anmälan mot mannen i fråga.
Men det spekulerades i om någon gjort en polisanmälan gällande förtal/hets mot folkgrupp eller liknande, antingen mot TS själv eller mot någon som skrivit någon kommentar(det var många otroligt vidriga kommentarer). Det var det jag kommenterade. Dvs att det i rubriken står "nu har anmälan gjorts om hets mot folkgrupp"
 
@Gunnar Såhär beskrivs sajten du länkar till på wikipedia, det kanske kan vara bra att veta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyheter_Idag

Och på KIT:
https://kit.se/2016/01/14/30489/saj...revet-mot-dn-men-vem-star-bakom-nyheter-idag/

Lite kul hur ni "rackar" på MEDIET som han använder, när artikeln enligt mej enbart beskriver vad som faktiskt hänt... Tycker artikeln är mkt bra skriven och dessutom verkar ju journalisten ha PRATAT med Sara... Inte bara utgått från hennes varning...

Tom Hippson har enbart gått på andrahandsuppgifter och därmed tom lyckats få med faktafel...
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/man-slappte-ut-tavlingshastar-ur-hagen.htm

Inte många rätt i den VÄLDIGT korta artikeln... Skrämmande...
 
Ja, självklart anmälan mot mannen i fråga.
Men det spekulerades i om någon gjort en polisanmälan gällande förtal/hets mot folkgrupp eller liknande, antingen mot TS själv eller mot någon som skrivit någon kommentar(det var många otroligt vidriga kommentarer). Det var det jag kommenterade. Dvs att det i rubriken står "nu har anmälan gjorts om hets mot folkgrupp"
Aha, det fattade inte jag!
 
@corzette
Källkritik angående folk som delar inlägg hej vilt. Om vi nu säger att det här är en person som har gjort något i Ort A (jag minns inte vilken), vad är det för mening med att folk delar vidare i andra änden av landet?

Och med tanke på att jag såg bilden (även om jag tydligen inte minns bilfärgen :D) så är det väl lite märkligt att jag också läste en fysisk beskrivning, om den nu tillkom efter att de tagit bort bilden?

Ser du inga problem med att folk delar inlägg av den här typen hejvilt?

Nej, tyvärr delar folk inlägget mest för att det var en flykting från syrien och knappast troligt för att rädda fler hästar 50-100 mil därifrån, är ju inte så troligt att den här personen kommer åka land och rike runt för att släppa ut folks hästar, för ingen tror väl att man beter sig så bara för att man är en flykting från Syrien O_o
 
Nej, tyvärr delar folk inlägget mest för att det var en flykting från syrien och knappast troligt för att rädda fler hästar 50-100 mil därifrån, är ju inte så troligt att den här personen kommer åka land och rike runt för att släppa ut folks hästar, för ingen tror väl att man beter sig så bara för att man är en flykting från Syrien O_o

Å andra sidan vem trodde en Syriansk flykting skulle åka från Nyköping (ok fortfarande obekräftade uppgifter) till Lisö och just denna travcamp för att släppa ut hästar ur stallet "för Gud sa att han skulle göra det" ???
Oavsett VAR han kom ifrån så tror jag INTE de va i närheten av Lisö... Så oddsen att han väljer just det stallet är ju minimala...

Men återigen så var det inte rasistiskt menat från Saras håll utan som sagt en varning med den infon hon fått av personen i fråga...
 
Lite kul hur ni "rackar" på MEDIET som han använder, när artikeln enligt mej enbart beskriver vad som faktiskt hänt... Tycker artikeln är mkt bra skriven och dessutom verkar ju journalisten ha PRATAT med Sara... Inte bara utgått från hennes varning...

Tom Hippson har enbart gått på andrahandsuppgifter och därmed tom lyckats få med faktafel...
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/man-slappte-ut-tavlingshastar-ur-hagen.htm

Inte många rätt i den VÄLDIGT korta artikeln... Skrämmande...
Det är rätt intressant det där, att fokuset hamnar på mediet mer än själva artikeln i sig..
 
Ja som sagts, killen snackade ju med dom på dålig engelska. Att han var från just Syrien är väl onödig info, men att det är en flykting (eller person) som pratar dålig engelska kan ju vara relevant att veta. Nu var han där i 5 timmar och berättade om sig själv så jag tror tjejen bara ville ha med så mycket info som möjligt. Jag tror inte HON hade rasistiska baktankar, däremot blev resultatet av delningarna såna.

Om en nordisk person kom och gjorde något brottsligt hade infon om att denne var norrman och pratade med norsk brytning varit bra info, istället för bara man med nordiskt utseende, eller bild. Så för min del spelar det ingen roll vilket land personen kom ifrån, men vilket sätt denna pratade på är en viktig del i signalementet.
 
Inte konstigt med avseende på vilket medie som avsees. Det är en högerextrem sajt som alltid har vinkeln att smutskasta allt utom etniska svenskar. Vidrig sajt helt enkelt som verkligen inte borde få utrymme på bukefalos
Fast vad spelar det för roll när ungefär samma text står i en "vanlig" tidning också? Ärligt talat så skiter jag personligen i det, ta allt med en nypa salt om det skulle vara så. All sanning ligger nog ändå inte i det media skriver.
 
Fast vad spelar det för roll när ungefär samma text står i en "vanlig" tidning också? Ärligt talat så skiter jag personligen i det, ta allt med en nypa salt om det skulle vara så. All sanning ligger nog ändå inte i det media skriver.

Ungefär är nyckelordet. Läs riktiga tidningar med riktiga journalister - inte hittepåjournalister som inte lever under någon annan kodex än att kasta så mycket skit på etniska ickesvenskar det går
 
Ungefär är nyckelordet. Läs riktiga tidningar med riktiga journalister - inte hittepåjournalister som inte lever under någon annan kodex än att kasta så mycket skit på etniska ickesvenskar det går
Ärligt talat så ser jag ingen skillnad, för jag bryr mig inte. Ta det med en nypa salt och chilla lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp