Såriga ben, hur hålla rent?

Buck

Trådstartare
Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av både små och stora sår där pälsen skrapats av. Inget djupare så vitt jag såg idag men det är många sår.
Tvättade hela frambenen med jodopax, blandade ut så det blev svag sårrengöring och tvättade av allt efteråt. Klappade torrt med handdukar och Tvättade sen med koksaltlösning och badade sen på lite lila spray. Lät såren lufta dig nu under natten. La in extra med ren halm så det förhoppningsvis håller sig rent tills i morgon.
Ingen svullnad än så länge.

Hade det varit enstaka sår och torrt ute så hade jag låtit det lufta sig. Men nu när det är så mycket och hagen är alt annat än torr så vet jag inte hur jag ska göra för att hålla såren så rena och torra som möjligt. Är rädd för att det ska bli mugg av det.. även om hästen aldrig tidigare haft mugg så är ju detta ngt som kan trigga igång det.
Tänker tvätta med en sår tvätt imorgon också och sätta hästen i sommarhagen för att komma undan den värsta leran. Men tar ju bara ngn dag innan den hagen är lika illa som vinterhagen (har varit mycket regn och snö som nu smällt, =allt är dränkt).

Vad ska jag göra?
Hur hade ni gjort?
Hjälp?
 
Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av både små och stora sår där pälsen skrapats av. Inget djupare så vitt jag såg idag men det är många sår.
Tvättade hela frambenen med jodopax, blandade ut så det blev svag sårrengöring och tvättade av allt efteråt. Klappade torrt med handdukar och Tvättade sen med koksaltlösning och badade sen på lite lila spray. Lät såren lufta dig nu under natten. La in extra med ren halm så det förhoppningsvis håller sig rent tills i morgon.
Ingen svullnad än så länge.

Hade det varit enstaka sår och torrt ute så hade jag låtit det lufta sig. Men nu när det är så mycket och hagen är alt annat än torr så vet jag inte hur jag ska göra för att hålla såren så rena och torra som möjligt. Är rädd för att det ska bli mugg av det.. även om hästen aldrig tidigare haft mugg så är ju detta ngt som kan trigga igång det.
Tänker tvätta med en sår tvätt imorgon också och sätta hästen i sommarhagen för att komma undan den värsta leran. Men tar ju bara ngn dag innan den hagen är lika illa som vinterhagen (har varit mycket regn och snö som nu smällt, =allt är dränkt).

Vad ska jag göra?
Hur hade ni gjort?
Hjälp?

Jodopax är inte bra, dödar allt, även goda bakterier etc. Jag hade dränkt en stor bred bomull i alsolsprit och lindat med vetflexlinda.
 
Varför kladda med jodopax och sprit på sår som ser fina ut? Jag hade bara spolat med vanligt vatten som rengöring. Hur lerigt är det egentligen? Min häst har skrubbat upp sitt ena bakben på skenan och hon går utan några bandage, men då är vår hage måttligt lerig, dvs det kan stänka upp lera men hon går inte och doppar hela benet i den. Jag skulle inte vilja linda om det finns risk att lervatten sugs upp, då är alternativen utan eller ordna torrare hage för mig.
 
Jag hade också undvikt jodopax så länge såren är fina. Vet du vad som är orsaken till såren? Idag på morgonen när benen är torra och fina så får du titta noggrannare på benen för att avgöra om det är något sår som är djupt och hur resten ser ut. Jag hade inte tvättat om det inte var smutsigt. Beroende på hur det ser ut så får du sedan göra en bedömning. Är det skit väder kanske hästen kan stå inne för att låta såren torka och att det kan bildas en hinna som skyddar. Bandage i hagen är alltid svårt eftersom det ibland förvärrar genom att det ramlar ner, blir blött eller sitter för hårt så det är lurigt tycker jag.
 
Svarar alla.

Fick tvätta då såren var fula av blod, päls och ler stänk. Och jodopax var det enda jag hade hemma. Hade ca 4ml till 1 L vatten. Dvs svagt svagt men gjorde rent ordentligt. Tycker inte så mycket om jodopax egentigen men man tar vad man har att tillgå kl 1 på natten..
 
Svarar alla.

Fick tvätta då såren var fula av blod, päls och ler stänk. Och jodopax var det enda jag hade hemma. Hade ca 4ml till 1 L vatten. Dvs svagt svagt men gjorde rent ordentligt. Tycker inte så mycket om jodopax egentigen men man tar vad man har att tillgå kl 1 på natten..
Koksaltlösning är ju bara salt o vatten annars :)
 
Det går inte att ha hästar med rasp i leriga hagar. Sorry, men det går bara inte. Det blir värre och värre, till det blir sådan katastrof att det är tid för klinikvård. Så sårigt att man inte ens kan klippa rent.

När vi hade mugg som började gå upp över kotan fick vi akutinstruktioner (för att hindra spridning): hibiscrub som engångsbehadling, lindad ute med stallbandage, enbart i torr paddock, aldrig någonsin lera eller blött.

Det tog fyra veckor innan allt läkt ut och vi fick behandla magen också, men sedan höll det sig hela kladdvintern.
 
Fast som andra säger så hade du ju vatten att tvätta med? Bättre med bara vatten än jodopax, vanlig tvål fungerar utmärkt att tvätta med och det brukar ju de flesta ha hemma.
Tänkte inte fullt så långt faktiskt :o.

Men nu så var såren torra och rena, gjorde inget mer med dem utan släppte ut hästarna i en mindre lerig hage.
Benen båda frambenen var svullna, men hoppas på att det går ner då hon rör sig. Ingen hälta och inget djupt sår som tur är.
 
Tänkte inte fullt så långt faktiskt :o.

Men nu så var såren torra och rena, gjorde inget mer med dem utan släppte ut hästarna i en mindre lerig hage.
Benen båda frambenen var svullna, men hoppas på att det går ner då hon rör sig. Ingen hälta och inget djupt sår som tur är.
Vet du vad som kan ha hänt, har hon landat på knä?
 
Orsaken till såren är att urbota korkade jag hade ställt ridbaneharven som vanligt in under tråden på den lilla vallen mellan hagen och ridbanan. Pinnarna neråt och ett betong block ovanpå.
Hästen har då antagligen fått ngt ryck och galloperat nära nära längst staketet, fastnat i harven, dragit med den en 6m och rivit upp sig på frambenen.
Är tydliga spår i hagen.
 
Orsaken till såren är att urbota korkade jag hade ställt ridbaneharven som vanligt in under tråden på den lilla vallen mellan hagen och ridbanan. Pinnarna neråt och ett betong block ovanpå.
Hästen har då antagligen fått ngt ryck och galloperat nära nära längst staketet, fastnat i harven, dragit med den en 6m och rivit upp sig på frambenen.
Är tydliga spår i hagen.
:nailbiting: Vilken tur ni har haft, det låter som det kunde gått riktigt, riktigt illa! :nailbiting:
 
Orsaken till såren är att urbota korkade jag hade ställt ridbaneharven som vanligt in under tråden på den lilla vallen mellan hagen och ridbanan. Pinnarna neråt och ett betong block ovanpå.
Hästen har då antagligen fått ngt ryck och galloperat nära nära längst staketet, fastnat i harven, dragit med den en 6m och rivit upp sig på frambenen.
Är tydliga spår i hagen.
Oj!
 
Nu är det ju försent men det kan vara bra att veta ändå.

Nu gällande rön och råd angående sårtvätt är att tvätta med vatten. Koksalt eller vanligt kranvatten. Det bästa brukar vara vattenslangen. Mjukt tryck. Ingen tvål, ingen jodopax, inget mer än vatten/koksalt.

Sår ska läka fuktigt. Hydrogel är jättebra initialt om man har, annars inget. Dessutom så skydda såren med bandage, byt sällan (var 3-5 dag beroende på typ). Kompress väljs beroende på sår osv.
Aldrig någonsin lokal antibiotika i sår, dvs penicillinsalva, socatyl osv.

Om såren är väldigt ytliga behövs dock inte bandage för läkningen. Men att skydda de mot smuts är ju en bra idé oavsett.

Otäck olycka, måste haft änglavakt. Hoppas det går bra!

PS Kasta blåsprayen. Eller ha den absolut inte på sår i alla fall. Varken den eller jodopaxen. Det hämmar sårläkningen. DS
 
Jag håller med @Alexandra_W, särskilt vad gäller blåsprayen. Jag fick en liten uppläxning av veterinären för något år sen då jag fläskat på med det i ett balltramp. Det inte bara hämmar läkningen, utan gör det också otroligt svårt för veterinären att bedöma såret, iom den starka färgen. Nu kanske inte veterinär behövs just den här gången ändå, men för framtiden kan det vara bra att tänka på. :) Vilken tur i oturen hästen verkar ha haft ändå, hoppas det läker fint. Som andra redan sagt, håll det rent med vatten och pilla så lite som möjligt bara. :)
 
Håller med tidigare skribenter om hur du ska tvätta såren.
Är det för lerigt får du i värsta fall hålla hästen inne. Är inget annat att göra.
 
Nu är det ju försent men det kan vara bra att veta ändå.

Nu gällande rön och råd angående sårtvätt är att tvätta med vatten. Koksalt eller vanligt kranvatten. Det bästa brukar vara vattenslangen. Mjukt tryck. Ingen tvål, ingen jodopax, inget mer än vatten/koksalt.

Sår ska läka fuktigt. Hydrogel är jättebra initialt om man har, annars inget. Dessutom så skydda såren med bandage, byt sällan (var 3-5 dag beroende på typ). Kompress väljs beroende på sår osv.
Aldrig någonsin lokal antibiotika i sår, dvs penicillinsalva, socatyl osv.

Om såren är väldigt ytliga behövs dock inte bandage för läkningen. Men att skydda de mot smuts är ju en bra idé oavsett.

Otäck olycka, måste haft änglavakt. Hoppas det går bra!

PS Kasta blåsprayen. Eller ha den absolut inte på sår i alla fall. Varken den eller jodopaxen. Det hämmar sårläkningen. DS
Det var en otrolig tur i oturen att jag inte möttes av en häst med brutna ben eller att pinnarna på harven gått in i benen. Är så overkligt att jag inte ens vill tänka på vad som kunde ha hänt.
Änglavakt är nog ett väldigt bra ord för den mängden tur vi hade.


Ja blå sprayen var bara för att det skulle snabb torka lite. Så det inte skulle fasta så mycket smutsen i det under natten.
Ska nog hålla mig till aloevera vet spray. Är en milt rengörande och återfuktande spray. Hade inte den i stallet igår annars hade jag tagit det direkt.

Ska uppdatera stall apoteket med ngn mild tvål tror jag. Och slänga jodopaxen.
Vad kan fungera som sår tvätt? Måste ju vara ngt som inte svider.
 
Liten fundering. Om hästen är fortsatt tjock i benen i kväll, bör jag ta på back on track paddar då?

Vill inte stänga in såren men inte heller låta svullnaden vara.
 
Liten fundering. Om hästen är fortsatt tjock i benen i kväll, bör jag ta på back on track paddar då?

Vill inte stänga in såren men inte heller låta svullnaden vara.
Nej, BoT ska inte användas på sår.

Grejen är att så länge orsaken till svullnaden är klar (dvs såren) hade jag inte hållt på och oroa mig för det. Kyl då hellre med kallt vatten och sätt på honung på såren, linda sedan med ett vanligt bomullsbandage för att det ska hållas rent.
 

Liknande trådar

Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: clovergirl
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 690
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp