Sås/köttgryta

makarontanten

Trådstartare
Har en favoritsås jag brukar göra, som bara är så himmelsk god. Den innehåller bla kalvfond, persilja och trattkantareller och den serverar jag då till en bit kött ( oftast oxfile).

Ska nu ha matgäster och hade tänkt göra en köttgryta. Min stora fråga är om det funkar att göra denna sås som "grytsås" eller kommer den reduceras av att koka med köttet sista halvtimmen och inte smaka likadant om den kokar så länge? Enligt receptet på såsen, så är den ju klar på 5 min och jag har heller aldrig haft anledning att koka den längre än så, så att jag vet om den ändrar smak. Vet ni? Tacksam för svar.
 
Har en favoritsås jag brukar göra, som bara är så himmelsk god. Den innehåller bla kalvfond, persilja och trattkantareller och den serverar jag då till en bit kött ( oftast oxfile).

Ska nu ha matgäster och hade tänkt göra en köttgryta. Min stora fråga är om det funkar att göra denna sås som "grytsås" eller kommer den reduceras av att koka med köttet sista halvtimmen och inte smaka likadant om den kokar så länge? Enligt receptet på såsen, så är den ju klar på 5 min och jag har heller aldrig haft anledning att koka den längre än så, så att jag vet om den ändrar smak. Vet ni? Tacksam för svar.

Använder du grytbitar, eller skär grytbitar av helt kött, hade jag bräserat köttet i vätska (typ vatten + fond + vin + kryddor) tills det blir mört (räkna med ett par timmar), sedan gjort i ordning såsen (gärna med bräseringsspadet) och värmt köttet i såsen. Svamp i emot slutet och persilja allra sist.
 
Det är ju det som är det fina med en riktig gryta. Man tar de billigaste bitarna. En Oxfilé blir bara torr och tråkig i en "långkoksgryta"
Jag brukar räkna med mellan 4 till 5 timmar
Alltid lite sidfläsk i först
Sedan när man värmt ur fettet så byts dessa ut mot grovt tärnat framdelskött från älg eller nöt.
Vin, lök o kryddor + !! några ansjovisfiléer
Sedan när det är nästan färdigt, paprika svamp och knaperstekt bacon
 
Tack snälla för er input. Eftersom jag har kalvfärs ( älg) i frysen blev jag grymt sugen på att göra biffar istället. Ja, vi får se, ska sova en stund på saken efter nattens arbete :-)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp