SATS eller Friskis?

SATS eller Friskis & Svettis?


  • Antal omröstningsdeltagare
    24

Aliche

Trådstartare
Jag tränar nu på Friskis men funderar på att byta till SATS eftersom jag tycker dom verkar ha ett bättre och roligare utbud av gruppträning vilket är det jag primärt gör på gymmet men jag vill gärna höra andras åsikter om vilket ni föredrar och varför?
SATS är ju lite dyrare men har dom fler pass så man tränar oftare känns det ju mer värt tänker jag.
Så vilket har ni och varför? Är det svårt att få plats på SATS-träningar? Fräscht? Bra instruktörer?
 
Jag har inte tränat på F&S på rätt många år så jag är inte uppdaterad på vad de erbjuder idag, men jag personligen tycker Sats har mycket roligare pass än F&S klassiska gympa. Sen är det rätt stora individuella skillnader mellan olika träningscenter som gör att det är svårt att ge rekommendationer. För mig är det viktigt att gymmet ligger bra till, antingen nära där jag bor eller nära min arbetsplats, att det inte är för trångt på gymmet och att passutbudet är bra (och att passen ligger så att de passar mitt schema). Min erfarenhet av Sats är att man ofta måste boka två veckor i förväg för att vara garanterad plats, och det gillar inte jag. Men man kan ju boka in sig på mycket och avboka det man inte vill köra sen (gissar att det är så folk gör, att det är därför det är så långa köer till passen - har som mest sett över 100 pers i kö!).

Nu tränar jag inte på något av alternativen då jag inte har något av dessa gym riktigt nära.
 
Finns ingendera på rimligt åkavstånd
På 80-talet bodde jag i Uppsala och då gick jag på F&S - fanns ens SATS då?
 
Sats, alla gånger. Åtminstone om det var likvärdigt i avstånd och tillgänglighet mellan alternativen.

Nu tränar jag iofs på NW men har tränat på sats i flera år och trivts väldigt bra. Fördelen tycker jag är utbudet och att det går att variera passen mycket mer än på ett F&S.

Men det enklaste är väl kanske att jämföra antal pass (som är möjliga att gå på - ibland finns det ju massor med pass men de ligger på fel tid) och vilka du är intresserade av :)
 
Svarar flera på samma gång :) jag bor i stockholm så det är ju Citymedlemskapet som är aktuellt för mig och framförallt Vasastan/Kungsholmen anläggningarna. Jag jobbar varannanveckas schema med både för- och eftermiddagspass så jag är ganska så flexibel vad gäller passtider :) jag är framförallt sugen på nåt som hette typ Runners Strength eftersom jag har fått problem med min löpning men öven andra styrkepass och dans/smidighetspass och där känns det som att SATS har mer att erbjuda än Friskis. Ni som har tränat på båda, upplever ni någon av dom som att ha mer seriösa och välutbildade instruktörer?
 
Ni som har tränat på båda, upplever ni någon av dom som att ha mer seriösa och välutbildade instruktörer?

Sats! Har dock inte tränat på nån av anläggningarna du nämner. Min uppfattning är att Sats är mer seriös träning och Friskis är gympa som ska vara roligt.
 
bor du inte någon storstad finns inget val utan det är Friskis eller andra mer lokala gym som gäller
Har i tidigare liv varit 08 och tränat på SATS då det var gratis för oss men tycker inte att det är någon direkt skillnad
Har kört mycket spinning och där är det ingen skillnad alls på passen.
Nu har ju friskis andra namn på sina "gympa"pass då de inte köper konceptet som SATS har köpt men passen innehåller samma sak ändå
Det som bestämmer annars är närheten och tillgängligheten
 
Nu har ju friskis andra namn på sina "gympa"pass då de inte köper konceptet som SATS har köpt men passen innehåller samma sak ändå
Det som bestämmer annars är närheten och tillgängligheten

Både ja och nej. Visst, spinning t.ex är ju spinning men det kan variera otroligt mycket beroende på instruktör om det är ett"vanligt" spinningpass. Kör du däremot t.ex Les Mills RPM så ska det vara samma överallt och du vet vad du får beroende på vilken release det är.
Så med det sagt spelar ofta instruktören mycket större roll när det inte är förkoreograferade koncept och instruktören själv bygger upp passet (och då gäller det ju att den vet vad hen håller på med)
 
Jag tränar ju inte i Stockholm, men här har köerna till pass på Sats försvunnit sedan de bytte bokningsregler.
Urban Tribe's löpklasser är grymma, och deras instruktörer är väldigt duktiga. Orsaken till att jag back in the days valde sats var just pga högst kvalitet på gruppträningen. Nu kör jag nästan aldrig pass längre, men det finns inget som matchar mitt favoritgym i fråga om utrustning så jag är kvar ändå.

Skulle det skilja mycket i tillgänglighet skulle jag dock välja det som är bäst ur den synpunkten, förutsatt att alla ställen har hygglig utrustning för att lyfta (eleikostänger, flak etc..)
 
På Friskis här kan man på en vecka träna:

Spinning av olika karaktär, korta intervaller, "vanlig", puls (med pulsband).
Klassiska friskisjympan i olika jobbighetsgrad bas, medel, puls (mer kondition än styrka) och intensiv.
Cirkelfys (stationsträning med bland annat kettelbells, skivstänger mm)
Skivstångspass
Core
Yoga
Intervallflex (först intervallträning sen flex/stretch)
Dans Fusion (blandning mellan olika dansstilar)
Dans Fuego (zumba)
HIT (högintensiv träning)
Boxpass
Power hour (intervallträning med medicinboll)
Step (aerobics med bräda)
Kamp (Ett kampsportinspirerat pass med mycket rörelseglädje)
Dans Street

Så nog tycker jag att dom täcker in både styrkepass och annat även på friskis.
 
Svarar flera på samma gång :) jag bor i stockholm så det är ju Citymedlemskapet som är aktuellt för mig och framförallt Vasastan/Kungsholmen anläggningarna. Jag jobbar varannanveckas schema med både för- och eftermiddagspass så jag är ganska så flexibel vad gäller passtider :) jag är framförallt sugen på nåt som hette typ Runners Strength eftersom jag har fått problem med min löpning men öven andra styrkepass och dans/smidighetspass och där känns det som att SATS har mer att erbjuda än Friskis. Ni som har tränat på båda, upplever ni någon av dom som att ha mer seriösa och välutbildade instruktörer?

Jag har själv inte tränat på vara sig SATS eller Friskis i Stockholm men har en vän som brukade gå mycket pass på SATS Kungsholmen och var väldigt nöjd med det, däremot verkade de vara populära så det kunde vara svårt att komma med på passen.
 
@Malin_L Jo dom har massor med pass men jag känner inte att jag har blivit jättemotiverad av dom och jag har provat de flesta du räknar upp, det känns lite amatörmässigt vilket inte gjorde något i början när jag tränade för jag hade inte så höga ambitioner men nu börjar jag känna att jag vill ha nåt mer :) Och det är det jag funderar på om SATS kan ha. Det är kanske mer känslan av att de som tränar på SATS är mer seriösa i sin träning, hela den här tankebanan började när jag för vilken gång i ordningen vet jag inte, tränar ett grupppass som den här gången var ett cirkelgymspass och flera av de deltagande (det är ju max 14 st så det märks!) säger om och om igen "nej den här övingen kan inte jag göra, det här klarar jag inte av, det här är för jobbigt, nej jag kan inte" Varför går man då på ett gruppass om man vet att man inte kan/vill/orkar göra 65% av övningarna? Det blir ju inte så motiverande för oss andra att höra...
Och visst det kanske är så på SATS också men jag känner att det är lite för många gnälliga människor just nu på (iaf mitt) Friskis som verkar tro att passen och instruktören ska anpassa sig efter varenda en som är där, speciellt dom som inte vill/orkar och man ska inte pressa sig eller anstränga sig utan det ska va så himla lätt att träna...
 
Oj jag har inte alls den upplevelsen men å andra sidan har jag inte gått på pass med så få deltagare.
Om jag jämför med Power hour passet som inte är lika många på som ett jympapass så ger alla verkligen allt (ut efter sin förmåga så klart).
Samma på cirkelfysen maken gått på, alla ger allt som dom kan just.

På en del pass kan inte jag göra alla övningar eller orkar precis varenda sekund men jag gör ju det jag kan och klarar av men inte sjutton står jag och klagar!

Jag har nog lite tvärt om fördomar om SATS för det känns inte om att man kan gå dit och träna om man inte är smal snygg och redan vältränad.
 
@Malin_L Nej alla pass är det verkligen inte, skivstångspassen tycker jag jättemycket om när det är rätt instruktör för där ger alla järnet men dom här lite mindre passen som jag tycker borde vara än mer intensiva och verkligen en möjlighet att få finslipa teknik och bli peppad att orka mer båda av instruktör och av andra deltagare- där har det på sistone varit väldigt mycket åsikter och klagomål... så tröttsamt! Om du inte vill svettas och göra jobbiga övningar: gå inte på ett cirkelgympass eller än värre Träna med instruktörs-passen där platserna är så få redan! Senast på ett TMI blev han så irriterad på att 2 av väninnorna som stod och pratade skvaller och barn och semester att han bad dom gå om dom inte ville träna. Då hade dom mage att se förolämpade ut och viska typ "jaha får man inte prata om vad man vill när man väntar eller?!" Nej, det får man faktiskt inte när det stör dom andra som kämpar och försöker lyssna på vad PT:n säger!
 
Bra av instruktören att säga till!
Man är väl på anläggningen av en anledning, vill man skvallra och prata kan man väl gå på café istället.
 
Jag har haft kort på både i Stockholm.

Sats har bättre och roligare pass men jag tyckte inte prisskillnaden var motiverad. Dock låg sats bättre till lägesmässigt.

Nu tränar jag dock på ett annat litet avslappnat gym.
 
Jag har nog lite tvärt om fördomar om SATS för det känns inte om att man kan gå dit och träna om man inte är smal snygg och redan vältränad.

Kan hålla med om detta, gillar blandningen av folk på friskis

Har ni varit på Sats då? :confused:
Det ligger ju lite i sakens natur att den som spenderar mycket till på en träningsanläggning rimligen bör vara mer vältränad än genomsnittet efter ett tag, men tror ni verkligen att alla de människorna började på ett annat gym för att byta sen?

Jag skulle vara lite skeptisk till en träningsform eller ett ställe där majoriteten av utövarna inte verkar något sånär vältränade. Då är träningen antingen effektlös eller så försvinner folk därifrån av någon anledning...
 
Jag tränar nu på Friskis men funderar på att byta till SATS eftersom jag tycker dom verkar ha ett bättre och roligare utbud av gruppträning vilket är det jag primärt gör på gymmet men jag vill gärna höra andras åsikter om vilket ni föredrar och varför?
SATS är ju lite dyrare men har dom fler pass så man tränar oftare känns det ju mer värt tänker jag.
Så vilket har ni och varför? Är det svårt att få plats på SATS-träningar? Fräscht? Bra instruktörer?

Jag tränar på SATS Odenplan, och är jättenöjd.

Har inte provat på några pass, utan tränar maskiner och fria vikter med gubben min, och där finns det stort utbud! Behöver nästan aldrig vänta på någon maskin, och stor avdelning med fria vikter.

Jag tycker att det är fräscht och bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag älskar ju min yoga, både yinyoga och hathayoga och jag har varit på pass med jätte bra instruktörer men hittade ett yinyoga pass jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 119
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var liten var jag väldigt blyg (och hade odiagnostiserad autism) och pratade bara med familj och nära vänner. Jag hade svårt att...
2
Svar
38
· Visningar
2 912
Senast: Frost116
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp