Sätta igång äldre avelssto - erfarenheter?

Fakur

Trådstartare
Jag ska ev köpa ett äldre avelssto (17 år) som fått flera föl. Hon var riden och tränad för ca 7 år sedan men har därefter varit i avel. Hon är riden nu lite grann och alla gångarter är på plats (4-gångare), hon är dessutom genomgången o behandlad av kiropraktor som säger att hon har bra leder och ben men är naturligtvis omusklad med dålig kondition.
Jag har många års erfarenhet av islandshäst, är dock ingen tävlingsryttare.

Är det någon av er som har erfarenhet av att sätta igång äldre sto så här? Vill gärna höra era tankar och tips om detta. :)
 
Hästen är inte veterinärbesiktad ännu men genomgången av kiropraktor som jag skrev. Köpet är ju som sagt inte bestämt ännu, ville bara höra om någon erfarenhet av detta och hur det har gått. Hur ni lagt upp träning och ridning men en sådan häst. :)
 
Så länge hästen är frisk för övrigt och har varit ridhäst tidigare går det säkert bra om man skyndar långsamt.

Hur lång tid det tar är svårt att svara på för det beror lite på målet och hästen. Men räkna med drygt ett år.

Det viktigaste skulle jag säga är mycket markarbete i början, tömkörning el övningar från akademisk ridning för att bygga muskler utan ryttarvikt. Hur mycket man kan rida under uppbyggnaden beror mer på ryttaren, om denne väger 50 el 80 kg. Korta pass på banan, max 20 min. I skogen kan man rida längre, men kan med fördel hoppa av och leda 5 min då och då. Undvika ensidig träning, och var inte rädd för att använda alla gångarterna om de finns. De flesta islänningar blir väldigt less om de inte får springa lite grand.

Det är aldrig fel att ge hästen god tid att värma upp och varva ner. Stretching efteråt är jättebra.

Och sen känna och våga lita på hästen, är den pigg, glad och positiv så är man på rätt spår. Börjar det kärva så var rätt snabb med att ta veterinär och kolla igen, lätt att missa hältor och smärta på en otränad/obalanserad islänning som kan blanda gångarter lite hur som helst.
 
Tack för ett bra och utförligt svar :). Det gäller naturligtvis att läsa av hästen och se så att den tycker det är roligt och är pigg och glad! :) Tar med mig dina tips. Tack!
 
Ett gammalt avelssto är nästan alltid riktigt rejält stel. Jag hade inte ridit så mycket på ridbanan alls i början utan ridit ut och fått bygga muskler med naturlig bjudning. När hon börjar komma igång så gör du mycket skänkelvikningar, framdelsvändningar mm för att mjuka upp henne.

Men som med en själv. Är man stel och otränad behöver det vara roligt för att man ska orka. Och så är det väldigt nyttigt att stretcha hästen efter ett ridpass.
 
Nu ska jag skriva mina önskemål, har för många år sedan sålde jag ett avels sto som stått i avel runt 7 år men jag såg att hon inte ville fortsätta med det. Av olika skäl kunde jag inte ta tillbaka henne, trots att vi ändå ville det. Så därför beslutades försäljning, detta var ett mycket fint sto. Efter så många år i avel, borde man sätta igång en sådan häst med en 9-12 månaders plan, kortare bör du inte fundera på. Att gå i avel tär på en häst, likaså ålder. Dessa är två väldigt viktiga aspekter att ta hänsyn till, OM man vill ha en hyggligt hållbar kompis i flera år framöver. Så mitt råd är, ta det lugnt, bygg, stärk i lagom takt. Vill du mer än det här, sök en mer igångsatt kompis.
 
Håller med @Boj
Vill också tillägga att promenader i skogen (lite kuperad terräng) är bra också.
Börja med att du går och leder henne, som förberedelse för att så småningom rida i sådan terräng.
Biten om att det tar tid är viktig att ha i bakhuvudet. Ta det långsamt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 907
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp