Sätta stängsel

sthu

Trådstartare
Vi ska bygga en ny vinterhage och behöver köpa in lite material. Det mesta är ordnat, men så kom vi till det här med att slå ner stolparna.
Vad är egentligen enklast och effektivast att använda, klubba eller en sån där nedslagare (ett rör med två handtag ungefär)? Vad är mest värt att investera i?
 
Vi ska bygga en ny vinterhage och behöver köpa in lite material. Det mesta är ordnat, men så kom vi till det här med att slå ner stolparna.
Vad är egentligen enklast och effektivast att använda, klubba eller en sån där nedslagare (ett rör med två handtag ungefär)? Vad är mest värt att investera i?
Klubba är överlägset i min mening och snällast mot kroppen.
 
S
Vi ska bygga en ny vinterhage och behöver köpa in lite material. Det mesta är ordnat, men så kom vi till det här med att slå ner stolparna.
Vad är egentligen enklast och effektivast att använda, klubba eller en sån där nedslagare (ett rör med två handtag ungefär)? Vad är mest värt att investera i?

Vi spettar hål för stolpen o sen på med ett skydd för toppen av stolpen. Så stolpen inte splittras. Det finns att köpa eller konservburk funkar. Sen slår vi ner med slägga. Har en 5 kg i gummi och en slägga med slägghuvud i metall.
 
Lite beror det på vad det är för typ av mark man ska sätta staketet på och lite hur långt ner man i marken vill ha stolparna.
Är det stenfri mark, många och tjocka stolpar kan det vara lönt att hyra en jordborr för att göra hålen. Är det mycket sten i marken som hemma hos mig fungerar inte jordborren alls utan det är spett som gäller med lite assistans av traktorns lastare.
 
J
Lite beror det på vad det är för typ av mark man ska sätta staketet på och lite hur långt ner man i marken vill ha stolparna.
Är det stenfri mark, många och tjocka stolpar kan det vara lönt att hyra en jordborr för att göra hålen. Är det mycket sten i marken som hemma hos mig fungerar inte jordborren alls utan det är spett som gäller med lite assistans av traktorns lastare.

Jordborr drömmer maken om när vi stängslar;) har aldrig provat jordborr. Undra om de går att hyra?
 
Lite beror det på vad det är för typ av mark man ska sätta staketet på och lite hur långt ner man i marken vill ha stolparna.
Är det stenfri mark, många och tjocka stolpar kan det vara lönt att hyra en jordborr för att göra hålen. Är det mycket sten i marken som hemma hos mig fungerar inte jordborren alls utan det är spett som gäller med lite assistans av traktorns lastare.

Var kan man hyra jordborr? Är visserligen inte så stort men kan man göra det enkelt för sig så :D
Vi har (nog) stenfri mark.
 
Var kan man hyra jordborr? Är visserligen inte så stort men kan man göra det enkelt för sig så :D
Vi har (nog) stenfri mark.

Hyrde jordborr en gång ... LIVSFARLIGT ... "tappade den" och maskinen snurra på som en båtmotor men iom att borren satt i jorden va det som sagt det ovan jord = det du håller i som snurra... Hyrd på Cramo...
 
Hyrde jordborr en gång ... LIVSFARLIGT ... "tappade den" och maskinen snurra på som en båtmotor men iom att borren satt i jorden va det som sagt det ovan jord = det du håller i som snurra... Hyrd på Cramo...

Åh fy det lät inget vidare :nailbiting: Kanske lika bra att gå med spett, det är ingen jättehage som ska byggas.
 
Med rätt teknik och styrka är slägga överlägset, men med fel teknik eller lätt trött - livsfarligt.

Du måste ha en bra teknik för att släggan ska göra jobbet, gör du själv jobbet blir det otroligt slitigt. Då är det bättre med en nedslagne (rör med två handtag) men då ska det inte vara för hårt i marken. Ska du använda slägga, köp en stolphatt att skydda stolpen med.

Knepet med slägga är att orka få upp den högt och låta den falla med sin egen tyngd. Men får du den inte upp hela armlängden kommer det satt slita otroligt på kroppen. Bäst är att stå på ATV:n och slå.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Stolpstöt är trevligt men en grej till som ska släpas. Köpte klubba här men är inte riktigt nöjd med den då den mest dansar runt om man träffar lite snett. Dessutom behöver den vara bra tung för att driva bra.
Hade ett tag en rejäl slägga som handtaget gått av på som vi satte ett skaft tvärs igenom så man höll på var sida, den fungerade rätt bra tills den slarvades bort i gräset.
Slår mest med spett, men det spräcker en och annan stolpe.
 
Bara spett. Spetta hålet lagomt. Sätt i stolpen. Slå ner stolpen med spettet.
Med rätt teknik så duger det gott. Låt spettet falla mot stolpen och ta bara i precis innan spettet träffar. Kan du sen få till det så du tar i från tårna så får du stor kraft.
Klubbskrället vill ju bara studsa omkring.
Jag tror många gör misstaget att köpa för långa, grova stolp.
Dagens elstaket utsätts inte för så mycket belastning till skillnad mot när man spände taggtråd som sen koskrällen lutade sig emot.
Ytterst få hästar hoppar heller över eltråd så höjden är inte avgörande.
 
Vi använder spett och gummiklubba. Vi har grymma mängder med sten i backen här :banghead::banghead::banghead:
Fett jobbigt men ja ... det går.
Vi har precis stolpat om två lösdrifter och satt ny tråd. Tog lite tid ... men fint blev det :D
 
Har aldrig använt annat än ett spett, och hägnat in hundratals hektar. Har väldigt svårt att tro att det kan vara bra med en sån där nerslagare? Då måste man ju slå som en tok? Skulle möjligen funka på dy-mark.
 
Vi har jordbruksmark utan sten, lerjord. Vi fick låna jordborr där vi köpte stolparna (de har en som de lånar ut om man köper tillräckligt många, annars får man hyra). Vi konstaterade rätt snart att jordborr inte är så bra som det låter - det är riktigt slitigt. Jag har bra teknik på att spetta, så vi övergick till det gamla vanliga sättet, jag spettar, maken släggar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 234
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 112
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp